6859
Sök

Biltransport

383 Inlägg
9 mars 2021
Trådstartare
Om jag har bilverkstad, får jag då ha biltransportbil och hämta kundbilar?

Behövs det något tillstånd eller liknande?

Fri fart för ett fritt folk!
14 911 Inlägg
9 mars 2021
rätt säker på att du måste ha ett yrkestrafik bevis då.  eftersom det inte är dina bilar du hämtar.   

om du handlar med bilar och hämtar upp dom när du köpt dom är det en annan sak då transporterar du dina saker. och ska inte kräva ett trafiktillstånd.    om inte jag förstått allt helt åt helvete fel.

så här står det

Yrkesmässig trafik
Yrkesmässig trafik är trafik som bedrivs med personbilar, lastbilar, bussar, terrängmotorfordon, traktorer med tillkopplade släpfordon (traktortåg) eller motorredskap med tillkopplade släpfordon och som innebär att fordon och förare mot betalning ställs till allmänhetens förfogande för transport av personer eller gods.

Källa :https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Yrkestrafiktillstand/

eftersom du kör saker som inte är dina faller det under denna lag att man kör i yrkesmässig trafik
Senast redigerat av Growe (9 mars 2021)

Kör fort så hinner inget hända...

14 911 Inlägg
9 mars 2021
FRÅGA
Är det verkligen tillåtet att erbjuda transport av bohag m.m. som flyttfirma utan giltigt trafiktillstånd?
SVAR
Nej. Ett problem som på senare år har uppmärksammats är att flyttfirmor far med falsk marknadsföring över att de även kan erbjuda transport av möblerna utan trafiktillstånd. Sådana fall har nu bedömts strida mot marknadsföringslagen och belagts med förbud som kostar de berörda företagen 100 000 SEK per överträdelse mot förbudet. Detta eftersom patent- och marknadsdomstolen funnit att det utgör falsk marknadsföring i och med att sådana tjänster inte kan erbjudas lagligt utan trafiktillstånd. 

och det är ju istort sätt samma sak som du frågar om.  fast det handlar om möbler..  för transporten är ju inte huvudsyftet men in och utbärningen av möblerna ur en fastighet är.

det blir ju samma sak att hämta en kundbil ställa den på verkstaden och laga den. och eventuellt köra den tillbaka till kunden.

källa: https://www.akeri.se/sv/trafiktillstand
Senast redigerat av Growe (9 mars 2021)

1 787 Inlägg
9 mars 2021
Nej, inte om du inte tar betalt.

383 Inlägg
9 mars 2021
Trådstartare
Så då kan jag som privatperson hämta det?

14 911 Inlägg
9 mars 2021
Bassiehof skrev:

problemet är att transporten blir ju "betald" när verskstadsräkningen ska betalas. 

bara för att man skriver gratis transport till verkstaden så blir det ju inte per automatik en icke betald transport.    svårt att tro att polisen går på ett sånt upplägg.    utan dom kommer kräva yrkestrafiks bevis eftersom det ingår i hela upplägget..   

tex annons.

har din bil gått sönder?
Vi hämtar den hos dig kostnadsfritt och transporterar den till våran verkstad där vi sedan lagar bilen till ett väldigt förmånligt pris..   då ingår ju transporten i själva reprationskostnaden=betald transport. 

blir nog väldigt svårt att vinna ett sånt fall i rätten.     har googlat runt och det är ju lite glasklart helt klart..

Men svårt att se att upplägget delas in i 2delar  1 gratis transport  2verkstadsarbete på ett fordon verkstaden transporterat till verkstaden.

14 911 Inlägg
9 mars 2021
Bilproblemet skrev:
Så då kan jag som privatperson hämta det?

problemet blir att du är verkstaden..   om polisen ringer till bilägaren och frågar..  ja då är du rökt endå.   det är vad jag tror..  jag vet att frågan om just biltransporter varit uppe någonstans tidigare men hittar det tyvärr inte.

1 787 Inlägg
9 mars 2021
Growe skrev:
Bassiehof skrev:

problemet är att transporten blir ju "betald" när verskstadsräkningen ska betalas. 

bara för att man skriver gratis transport till verkstaden så blir det ju inte per automatik en icke betald transport.    svårt att tro att polisen går på ett sånt upplägg.    utan dom kommer kräva yrkestrafiks bevis eftersom det ingår i hela upplägget..   

tex annons.

har din bil gått sönder?
Vi hämtar den hos dig kostnadsfritt och transporterar den till våran verkstad där vi sedan lagar bilen till ett väldigt förmånligt pris..   då ingår ju transporten i själva reprationskostnaden=betald transport. 

blir nog väldigt svårt att vinna ett sånt fall i rätten.     har googlat runt och det är ju lite glasklart helt klart..

Men svårt att se att upplägget delas in i 2delar  1 gratis transport  2verkstadsarbete på ett fordon verkstaden transporterat till verkstaden.

En byggfirma kan sälja och transportera ett helt kök (i delar) till dig utan att det är yrkesmässig trafik.

383 Inlägg
9 mars 2021
Trådstartare
Men om det är en privat person som äger biltransportbilen och kör åt mig då?

1 787 Inlägg
9 mars 2021
Bilproblemet skrev:
Men om det är en privat person som äger biltransportbilen och kör åt mig då?

Om du betalar föraren är det yrkesmässig trafik.

14 911 Inlägg
9 mars 2021
Sen ska du inte tro på något som skrivs här. för det kommer inte hjälpa dig ifall du blir stoppad och anklagad för att sakna yrkestrafiktillstånd.

frågan ska du nog ställa till transportstyrelsen..

Jag hittade faktist undantag för bilbärgning från 2012.   men vad som klassas som bärgning låter jag vara osagt..   

https://kovanalys.se/trafiktillstand/

bilbärgning verkar undantagna men jag vet att fordons transporter varit på tapeten förut när polisen stoppade någon som körde en lätt lastbil med fordon på.

1 787 Inlägg
9 mars 2021
Om du och inte verkstaden äger fordonet och du inte tar betalt behövs inget yrkestrafiktillstånd.

383 Inlägg
9 mars 2021
Trådstartare
Men vart är problemet? Är det polisen som kan kolla det eller kollar någon annan?

1 787 Inlägg
9 mars 2021
Growe skrev:
Sen ska du inte tro på något som skrivs här. för det kommer inte hjälpa dig ifall du blir stoppad och anklagad för att sakna yrkestrafiktillstånd.

Jag hittade faktist undantag för bilbärgning från 2012.   men vad som klassas som bärgning låter jag vara osagt..   

bilbärgning verkar undantagna men jag vet att fordons transporter varit på tapeten förut när polisen stoppade någon som körde en lätt lastbil med fordon på.

Att hämta en bil som gått sönder är väl en bärgning? De kanske stoppade bilen pga överlast?
Senast redigerat av Bassiehof (9 mars 2021)

14 911 Inlägg
9 mars 2021
Bassiehof skrev:
Growe skrev:
Bassiehof skrev:

tex annons.

har din bil gått sönder?

En byggfirma kan sälja och transportera ett helt kök (i delar) till dig utan att det är yrkesmässig trafik.

yes det är jag medveten om..   jag har dock hittat en sak som kanske vänder hela steken åt helvete vad vi än tycker ;- kolla länken på postningen innan..     det är ju en jävla jungel.  problemet här är ju att bilen ägs och kommer ägas av en annan person hela tiden.  medans köket ägs av byggfirman tills det är installerat..     men hur det än är så vad vi tycker och tänker är igentligen skit samma.  transportstyrelsen sitter ju med kunskapen för vad som behövs.   så frågan ska nog ställas till dom.  för att få ett svar man kan börja tro på..

1 787 Inlägg
9 mars 2021
Growe skrev:
Bassiehof skrev:
Growe skrev:

tex annons.

har din bil gått sönder?

yes det är jag medveten om..   jag har dock hittat en sak som kanske vänder hela steken åt helvete vad vi än tycker ;- kolla länken på postningen innan..     det är ju en jävla jungel.  problemet här är ju att bilen ägs och kommer ägas av en annan person hela tiden.  medans köket ägs av byggfirman tills det är installerat..     men hur det än är så vad vi tycker och tänker är igentligen skit samma.  transportstyrelsen sitter ju med kunskapen för vad som behövs.   så frågan ska nog ställas till dom.  för att få ett svar man kan börja tro på..

Nej, de har sålt köket till dig.

14 911 Inlägg
9 mars 2021
Bassiehof skrev:
Growe skrev:

Att hämta en bil som gått sönder är väl en bärgning? De kanske stoppade bilen pga överlast?

jo jag vetefan..  vad som räknas som ett fordon för ändamålet dock..   smile  jag trodde inte bärgningsbilar var undantagna ihvudutaget..   det förvånar mig faktist väldigt mycket

1 787 Inlägg
9 mars 2021
Growe skrev:
Bassiehof skrev:
Growe skrev:

jo jag vetefan..  vad som räknas som ett fordon för ändamålet dock..   smile  jag trodde inte bärgningsbilar var undantagna ihvudutaget..   det förvånar mig faktist väldigt mycket

De får köras fortare än 90, och omfattas inte av kör- och vilotider heller om jag minns rätt pga att de måste kunna användas vid snökaos osv. Samma sak med snösvängen.

14 911 Inlägg
9 mars 2021
Bassiehof skrev:
Growe skrev:
Bassiehof skrev:

De får köras fortare än 90, och omfattas inte av kör- och vilotider heller om jag minns rätt pga att de måste kunna användas vid snökaos osv. Samma sak med snösvängen.

jo att själva kör och viltiden är undatagna för vissa saker det är jag medveten om men just gällande yrkestrafiktillståndet.     men då är frågan vad räknas som

transporter som endast gäller bärgning av fordon med bilar som är särskilt inrättade för detta ändamål,   sen gäller ju det iof ENDAST bärgning inget om reprationer...  men som sagt transportstyrelsen eller polisen måste ju kunna svara på detta på rätt sätt.

ett räknas det som bärgning när man transporterar en bil till sin verkstad där bilen blir lagad sen.
och vad som menas som särskild inrättade för detta ända målet..      måste den vara utrustad med Vinsch   grind ?   osv.    skulle inte lita på det jag skrivit  för att bevisa att man har rätt.. men inte heller vad du skrivit eller vad någon av oss tycker. smile       för mig är det yrkestrafiktillstånd som gäller pga  inte firmans bil och dom utför ett jobb på fordonet.. och du tycker att det bevisar att man inte behöver tillståndet ;-)        en eller båda av oss har fel smile         till tådskaparen  ställ frågan till både polisen och transportstyrelsen via mail..       presntera svaret är så vet vi alla till nästa gång frågan mot förmodan dyker upp    jag vill gärna lära mig mer om detta smile

1 787 Inlägg
9 mars 2021
Transporten räknas som bärgning oavsett till vilken verkstad fordonet transporteras. Problemet är att han inte får be en avlönad anställd utföra bärgningen. Jag vet en som driver verkstad utan anställda, och han har bil och släp för just det ändamålet. Kräver BE kk.

Sök