VW lupo 1,4 M1 årsmodell 2000 - miljökontrollvärden blir inte bättre trots åtgärd

Vwlupo
10 mars 2021 · 2 Inlägg

Har en VW lupo 1,4 M1, årsmodell 2000 som har för höga miljökontrollvärden på besiktning och efterkontroll trots åtgärder.

Kortfattat:
Köpt våren 2020, godkänd besiktning som gjordes 2020-01-20 med värdena:
CO 0.1 (0.5)
HC 185 (200)
CO2500 0.1 (0.3)
Lambda 1.0 (0.97-1.03)

Hade till en början problem med batteri, och lämnade den på allmän "uppfräschning", fix av stötdämpning etc 2020-08-25. Mer specifikt fix av fjädring, kylarfläkt, generator, renovering av växellåda, reparation av avgasrör, byte av motorolja och växellådsolja.

Ej godkänd besiktning 2021-01-28 med värdena:
CO 0.5
HC 420
CO2500 0.6
lambda 1.03

Lämnade åter till verkstad för att ordna värdena. Fick informationen om att personen i fråga försökt ställa om reglage etc för att minska utsläppen och sänka värdena, åter igen svetsa avgasrör. Även testat bilen med felsökningmätare som inte gav några utslag.

Ej godkänd kontrollbesiktning 2021-02-19 med värdena:
CO 0.6
HC 238
CO2500 0.6
lambda 1.05

Läste på i forum om att det eventuellt skulle kunna fungera att få ner värdena med så kallad "bensinbooster" eller liknande. Blev rekommenderad stp injector cleaner som hällde i full tank. Körde bilen ordentligt varm, och gjorde kontrollbesiktning igen idag 2021-03-10 med ännu högre värden:
CO 0.9
HC 315
CO2500 0.5
lambda 1.08

Efter dagens besiktning ville bilen inte starta igen. Fick rulla igång den. Får körförbud 2021-03-17.

Vad fasen gör jag med aset nu?!

spillolja
10 mars 2021 · 4 020 Inlägg

Byta katt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
10 mars 2021 · 7 286 Inlägg

mm hade en fiesta jag gjorde det mesta på,, var Katten wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
simlar
10 mars 2021 · 5 524 Inlägg

Det är ju sjukt högt HC-värde, inte ens utan katalysator får man så högt HC-värde i en bil med elektronisk insprutning.

HC = oförbränt bränsle eller olja.
Antingen dricker motorn ordentligt med olja eller så får den alldeles för mycket bränsle/för lite luft.

Högt lambdavärde trots väldigt höga avgasvärden tyder på avgasläckage.

Misstänker avgasläckage före katalysatorn så motorn tror den går snålt och fetar på ordentligt med soppa.
Felvisande kylvätsketemp-givare känns ju också som en trolig felorsak.

Bilen måste felsökas ordentligt helt enkelt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
spillolja
10 mars 2021 · 4 020 Inlägg

Evt. är det 2st på denna modell, men det räcker med att den ena är ok, man kan kanske sätta en universal  under bilen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vwlupo
10 mars 2021 · 2 Inlägg

Tack för svar!
Men, om det gjorts en felsökning med mätare som inte visar något då? Snubben som hade bilen sa att han förstod inte vad det var som var fel, eller varför det inte gick att få ner värdena.

Vad kostar det att få en rejäl genomgång av bilen, och är det någon som har koll på var i Skåne detta skulle kunna göras på bästa vis? Har lagt en del pengar redan, och skiten vill inte som jag vill 😡😡😡

simlar
10 mars 2021 · 5 524 Inlägg

Vwlupo skrev:
Tack för svar!
Men, om det gjorts en felsökning med mätare som inte visar något då? Snubben som hade bilen sa att han förstod inte vad det var som var fel, eller varför det inte gick att få ner värdena.

Vad kostar det att få en rejäl genomgång av bilen, och är det någon som har koll på var i Skåne detta skulle kunna göras på bästa vis? Har lagt en del pengar redan, och skiten vill inte som jag vill 😡😡😡

Vad har dom mätt?
Räcker ju inte att bara mäta avgasvärden och hälla i diverse medel och sen säga man inte har någon aning när värdena inte blir bättre.

Kan ta åtskilliga timmar att hitta orsaken, hur dyrt det blir hänger på verkstadens timpris samt hur duktig tekniker som felsöker.

Att åtgärda problemet kan även det bli dyrt, hänger på vad som är orsaken.
I värsta fall är felorsaken att motorn är utsliten.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mossan1
11 mars 2021 · 2 801 Inlägg

Man ska alltid noga kolla avgasläckage före syresensorena, samt om det kommer in ouppmätt luft i systemet när avgasvärden drar iväg. ("Tjuvluft")

Med så pass högt CO och CO2500 samt i kombo med högt HC  så pekar det på kat.
Högt lamdavärde kan då förklaras om det finns läcka i avgasröret någonstans längs hela vägen bak. Det är ju mätt längst bak och ingen info från syresensorena i sig.

Eller, fullständigt bensinindränkt olja.
Kortkörs den mycket kan det vara en kombo av oljan och kat.
Risken finns också att kat är ett följdfel av att den går lite fett, tex genom avgasläcka före första syresensorn, dåliga stift, tätt luftfilter.
Men, eftersom det inte finns felkod på blandningen ,är min gissning förstörd kat av för mycket kortkörning.
Kanske av tidigare ägare....?

Senast redigerat av Mossan1 (11 mars 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang