Första gången trimma bil

BmwLukas
10 mars 2021 · 10 Inlägg

Tjena ! Har blivit intresserad av att trimma och bygga en bus/lekbil.
Har blivit intresserad av att turbokonventera en BMW har kikat mest på 330i e46 (m54b30) och undrar vad ni kanske rekommenderar det är första gången jag skulle göra något med trimning. Alternativt något annat

simlar
10 mars 2021 · 5 516 Inlägg

Första gången du modifierar en bil någonsin?
Bästa tipset är att läsa och läsa och läsa.
Finns mycket information på nätet att hitta, behöver inte vara specifikt en 330i då turbokonvertering i grunden är samma på alla motorer.
M50/52/54 är ju väldigt lika varandra och finns mängder med projekttrådar på m50 turbo.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
BmwLukas
10 mars 2021 · 10 Inlägg

simlar skrev:
Första gången du modifierar en bil någonsin?
Bästa tipset är att läsa och läsa och läsa.
Finns mycket information på nätet att hitta, behöver inte vara specifikt en 330i då turbokonvertering i grunden är samma på alla motorer.
M50/52/54 är ju väldigt lika varandra och finns mängder med projekttrådar på m50 turbo.

Jag har läst väldigt mycket har ju tänkt att göra något oöppnat, första gången jag modifierar något som har med motorn att göra men jag har läst väldigt massa projekt trådar mm har vart inne på ev kanske något med diesel med mekanisk pump

simlar
10 mars 2021 · 5 516 Inlägg

Då är du en god bit på vägen smile
Gäller då att bestämma sig för bil och motor och sedan bestämma en plan och samla på sig delar.
Allt kommer ta betydligt längre tid än man tror samt kosta mer pengar än man tror så se till att ha både tid och pengar till hands för projektet.
Tänk även på att som nybörjare går det ännu mer tid och pengar än planerat pga okunskap, läropengar som det brukar kallas wink

Antar du vet om att bilen inte kommer gå att besikta eller registrera med turbokonvertering såvida du inte gör ett större projekt och lyckas regga genom SFRO som ombyggt fordon.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
BmwLukas
10 mars 2021 · 10 Inlägg

simlar skrev:
Då är du en god bit på vägen smile
Gäller då att bestämma sig för bil och motor och sedan bestämma en plan och samla på sig delar.
Allt kommer ta betydligt längre tid än man tror samt kosta mer pengar än man tror så se till att ha både tid och pengar till hands för projektet.
Tänk även på att som nybörjare går det ännu mer tid och pengar än planerat pga okunskap, läropengar som det brukar kallas wink

Antar du vet om att bilen inte kommer gå att besikta eller registrera med turbokonvertering såvida du inte gör ett större projekt och lyckas regga genom SFRO som ombyggt fordon.

Ja det är jag införstådd med, tycker det ska bli kul är väll inte riktigt på gång än men hoppas att kunna börja med något till sommaren iallafall. Har inte tänkt något på SFRO direkt men man vet ju aldrig vart sånt leder, läst många trådar o verkar inte direkt sluta där dom tänkt från början heller utan det trimmas mer o mer haha.

simlar
10 mars 2021 · 5 516 Inlägg

Nä projekt brukar alltid spåra ut.
Man ljuger inte när man säger att en projektbil aldrig blir klar tongue

Sen under projektets gång lär man sig mer och mer och det slutar ofta att man vill göra om diverse saker man gjorde tidigt i projektet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lucif3r
11 mars 2021 · 2 183 Inlägg

Visst är det så. Antingen har man én helt orginal bil som man fraktar arslet i, eller så har man en bil som spenderar mer tid på pallbockar än ute på vägarna tongue

Om möjligt bör man absolut ha (minst) 2 bilar, en frakta-arslet-bil och en projektbil. Allt blir sååå mycket enklare när man inte behöver panikskruva för man måste ha bilen på måndag till jobbet.

Turbokonvertering dock...
Det bästa är att bygga på en turbo-bil från början istället, eller en bil som man får byta motor i till en med turbo och enkelt regga. Det är hundra gånger mer troligt att du kommer igenom bes. med en uppskrämd orginalturbomotor, än en turbokonverterad sugmotor. Visst, det begränsar utbudet av motoralternativ lite, men samtidigt kan det väl vara värt det för att slippa ducka för polisen varje gång man sätter sig bakom ratten smile

Som första projekt kan det även vara en fördel att skaffa en bil med så "dum"/primitiv motorstyrning som möjligt, annars är risken rätt stor att du måste spendera mer tid vid laptopen med diverese mjukvaror än att skruva på bilen, för att motorsystemet inte ska få tokspel så fort du vrider om nyckeln.
Visst kan man byta ut styrsystemet mot något annat, men det är ju ingen dans på rosor det heller direkt...

Och sen tid ja... Underskatta aldrig hur lång tid något moment tar... Har du räknat med att hela projektet ska vara klart om ett år, räkna istället på att det tar 5 år.
Det är lätt att påbörja ett projekt, men betydligt svårare att slutföra det... Många som ger upp när dom inser hur lång tid projektet egentligen kommer ta.
När man väl börjar skruva brukar sången gå ungefär så här; "Äh, när jag ändå har denna del framme kan jag likagärna göra det eller det, det tar inte så lång extra tid" "ah, men då kan jag ju likagärna gör det också, det tar inte så lång tid..." och vips, så har det gått ett halvår tongue
Likaså uppstår alltid, ALLTID, något oväntat problem som måste lösas längs vägen(och tar upp tid).

Visst, allt beror ju givetvis på hur noga man är... Vill man bara kasta på en turbo på en sugmotor med mentaliteten "gasa tills det rasar" så tar det väl en dag eller 2 att göra't... Men jag har en känsla av att du inte är direkt sugen på ett sånt tattarbygge smile

BmwLukas
15 mars 2021 · 10 Inlägg

Lucif3r skrev:
Visst är det så. Antingen har man én helt orginal bil som man fraktar arslet i, eller så har man en bil som spenderar mer tid på pallbockar än ute på vägarna tongue

Om möjligt bör man absolut ha (minst) 2 bilar, en frakta-arslet-bil och en projektbil. Allt blir sååå mycket enklare när man inte behöver panikskruva för man måste ha bilen på måndag till jobbet.

Turbokonvertering dock...
Det bästa är att bygga på en turbo-bil från början istället, eller en bil som man får byta motor i till en med turbo och enkelt regga. Det är hundra gånger mer troligt att du kommer igenom bes. med en uppskrämd orginalturbomotor, än en turbokonverterad sugmotor. Visst, det begränsar utbudet av motoralternativ lite, men samtidigt kan det väl vara värt det för att slippa ducka för polisen varje gång man sätter sig bakom ratten smile

Som första projekt kan det även vara en fördel att skaffa en bil med så "dum"/primitiv motorstyrning som möjligt, annars är risken rätt stor att du måste spendera mer tid vid laptopen med diverese mjukvaror än att skruva på bilen, för att motorsystemet inte ska få tokspel så fort du vrider om nyckeln.
Visst kan man byta ut styrsystemet mot något annat, men det är ju ingen dans på rosor det heller direkt...

Och sen tid ja... Underskatta aldrig hur lång tid något moment tar... Har du räknat med att hela projektet ska vara klart om ett år, räkna istället på att det tar 5 år.
Det är lätt att påbörja ett projekt, men betydligt svårare att slutföra det... Många som ger upp när dom inser hur lång tid projektet egentligen kommer ta.
När man väl börjar skruva brukar sången gå ungefär så här; "Äh, när jag ändå har denna del framme kan jag likagärna göra det eller det, det tar inte så lång extra tid" "ah, men då kan jag ju likagärna gör det också, det tar inte så lång tid..." och vips, så har det gått ett halvår tongue
Likaså uppstår alltid, ALLTID, något oväntat problem som måste lösas längs vägen(och tar upp tid).

Visst, allt beror ju givetvis på hur noga man är... Vill man bara kasta på en turbo på en sugmotor med mentaliteten "gasa tills det rasar" så tar det väl en dag eller 2 att göra't... Men jag har en känsla av att du inte är direkt sugen på ett sånt tattarbygge smile

Nej är inte sugen på att göra något sånt det blir bara mer problem i längden, har kikat lite runt o läst en del o är väll som du säger att det är lättare att göra på någon motor som redan har turbo från början isåfall

BmwLukas
15 mars 2021 · 10 Inlägg

Skulle det så att säga gå att srfo regga en tex 240 med m50b25 turbo och drivlina eller är det för mycket av samma delar ?

Lucif3r
15 mars 2021 · 2 183 Inlägg

Du behöver byta mer än bara drivlinan, t ex hela bromssystemet och fram och/eller bakvagn, plus att du måste E85-konvertera för att kunna regga en ikke-turbo-motor med turbo. Sen måste du ha ett "vettigt" laddtryck för att SFRO ska godkänna det(dvs, inte löjligt lågt), och då blir det lätt problem med effekten istället.

En 240 är ju inte godkänd för speciellt mycket vrid orginal...

Utmarks-Loke
15 mars 2021 · 5 813 Inlägg

Första årsmodellen 240, 1975, kan man ju regga med turbokonverterad motor om man vill

BmwLukas
15 mars 2021 · 10 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Första årsmodellen 240, 1975, kan man ju regga med turbokonverterad motor om man vill

Är det andra regler för den är ett visst årtal gammal då eller ?

BmwLukas
15 mars 2021 · 10 Inlägg

Lucif3r skrev:
Du behöver byta mer än bara drivlinan, t ex hela bromssystemet och fram och/eller bakvagn, plus att du måste E85-konvertera för att kunna regga en ikke-turbo-motor med turbo. Sen måste du ha ett "vettigt" laddtryck för att SFRO ska godkänna det(dvs, inte löjligt lågt), och då blir det lätt problem med effekten istället.

En 240 är ju inte godkänd för speciellt mycket vrid orginal...

Är det bättre med en tex 7/940 hjälper det om man förstärker karossen eller spelar det ingen roll ?

Utmarks-Loke
15 mars 2021 · 5 813 Inlägg

BmwLukas skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Första årsmodellen 240, 1975, kan man ju regga med turbokonverterad motor om man vill

Är det andra regler för den är ett visst årtal gammal då eller ?

Ja, fram till och med 1975 får man ändra på en motor. Sedan fram till 1992 får man stoppa i en helt original motor med bättre avgasrening, det vill säga en motor med katalysator. 1993 och framåt får man i princip inte göra någonting.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang