6930
Sök

Köpråd

9 Inlägg
12 mars 2021
Trådstartare
Står inför ett litet dilemma. Jag äger nu en Volvo v60 d5 2012, 9700 mil. Jag har haft otroligt mycket otur kan man säga. Ägt den 2 år och haft så myckrt problem. Bromsok, klossar, skivor, lampor xenon, ballast, fukt i lycktan. Många tycker jag borde byt bil. Tittade nyss på en Kia ceed 2016 modell. Gått 11.500 mil den har nybilsgarantin kvar och byter upp mig o modell. Problemet är att de kostar ungefär samma. Ville egentligen komma ner i pris och slippa problem. Jag kan få 100 000 ungefär från min bil men jag har dock 120 000 kvar i lån. Med kian tjänar jag kanske runt 250 kr i månaden. Kör även inte så mycket. Runt 5-600 mil om året. Så om jag byter lägger dom på de resterande 20 000 på min nya bil. Och jag vet att kian kommer sjunka mer i värde än min Volvo. Vad skulle ni gjort. Alla säger olika. Den jag lutar mest på angående bilköp är min pappa o han säger byt. Bilfirma säger behåll. Vänner säger gör det du vill. Jag tycker om min Volvo men hatar alla problem som hela tiden kommer. Största anledningen är att jag vill spara mer pengar men även gjort en bra investering i en bil, snälla kom med tips

4 248 Inlägg
12 mars 2021
Byta till ett annat bekymmer ?
wink

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

3 459 Inlägg
12 mars 2021
Byta bromsok,skivor,belägg,fjädring,leder osv får du räkna med alla bilar. Det är slitage delar.
Svårt se att nybilsgaranti täcker sådant.

4 261 Inlägg
12 mars 2021
Låter ganska mycket som slitagedelar endast och inget konstigt alls, xenon lampor? ballaster, skivor, belägg, bromsok osv hör allt till vanligt slitage och inget som har direkt rasat. Byter du till kia kommer du får exakt samma bekymmer förr eller senare bara att tex rasar motor/låda eller annat dyrt som inte är slitagevara kommer dom att täcka med garantin men bromsar och skivor kommer dom inte att täcka för det slits ju och klassas som slitagevara. Om det är bara det som har hänt att du behövt lägga pengar på slitdelar så skulle jag behållt volvon. Tänk så här att nu behöver du inte byta nått av dom där grejerna längre och bilen borde hålla nu^

6 256 Inlägg
12 mars 2021
Jag får säga som övriga, om det du räknar upp är alla problem du haft med bilen har du kommit lindrigt undan. Bromsar är slitagedelar och kommer behöva gås över med ett par års mellanrum. Krångel med lyktorna är sånt som händer, det kunde varit mycket värre. Oavsett vad du kör för bil kommer du få räkna med minst den mängden reparationer, förmodligen mer. Men när man kör så lite som 5-600 mil per år får man börja räkna på om det verkligen lönar sig att ha en bil. Det kanske är bättre att hyra bil de gångerna man verkligen behöver en?

4 248 Inlägg
12 mars 2021
Det framgår inte vart TS åtgärdat sin kärra, märkesverkstaden är som regel dyrare än fristående,
många ggr. kan det löna sig att köpa delarna hos bildelaronline24, mister-auto, ebay.se Trodo etc.
bara då kan man få ett ekonomist bilägande

Forummoderator
18 356 Inlägg
12 mars 2021
Sälja en bil som har lån på sig är svårt privat. Byt in den.

Inget fel på KIA. Och de håller nog värdet bättre än du tror...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 248 Inlägg
12 mars 2021
Är det inte så om lånet är större än bilens värde, så måste man om man inte vill ha kvar bilen kontakta kreditgivaren och få anvisning om vad man kan avlämna bilen, och sedan betala av på evt. restskuld, rätta mig om jag har fel, borde vara snarlika förhållande som för villor

6 256 Inlägg
12 mars 2021
Det största problemet är egentligen att lånet inte är amorterat tillräckligt för att täcka värdeminskningen på bilen. Det är en farlig inställning till lån rent generellt, det kan göra att man hamnar i ganska tråkiga situationer. Jag tror att det klokaste i nuläget är att bara behålla bilen och avbetala ganska hårt de närmsta månaderna. Försöka komma ikapp lite.

9 Inlägg
13 mars 2021
Trådstartare
spillolja skrev:
Det framgår inte vart TS åtgärdat sin kärra, märkesverkstaden är som regel dyrare än fristående,
många ggr. kan det löna sig att köpa delarna hos bildelaronline24, mister-auto, ebay.se Trodo etc.

Klossar o skivor har jag fixat lite billigare hos en vän, köper delar o han tar inte så mycket för jobbet. Men när det kommer till lite tråkigare saker som bromsoket o så, har jag alltid varit på Mekonomen. Min syster kille äger Mekonomen här i stan

9 Inlägg
13 mars 2021
Trådstartare
spillolja skrev:
Är det inte så om lånet är större än bilens värde, så måste man om man inte vill ha kvar bilen kontakta kreditgivaren och få anvisning om vad man kan avlämna bilen, och sedan betala av på evt. restskuld, rätta mig om jag har fel, borde vara snarlika förhållande som för villor

Kan vara olika. Så kan man göra. Men om man inte kan köpa ut resterande så kan man lägga över det på nästa bil. Då blir det som firman löser hela mitt lån men bilens skillnaden på bilens värde o lånet lägger dom ju då över till en annan bil om jag byter.

1 780 Inlägg
13 mars 2021
Hmm, kör du inte mer än 5-6 hundra mil om året, så måste du komma ur dieselträsket. Det kommer inte bli billigare när partikelfilter o annan påhängd miljöskit drar igång o strular. Byt bil, o inte till en Oljebrännare igen e´mitt tips.

Lycka till.
mvh/husse

2 456 Inlägg
13 mars 2021
Som redan påpekats så är allt du räknat upp slitagedelar.
En 2012'a var då typ 7 år när du köpte den, och det är lagom ålder för att första omgången slitagedelar behöver bytas. Dvs, din otur beror mycket på att du helt enkelt köpte en bil med en olämplig ålder.

För att slippa problem så finns det bara en endaste lösning - äg ingen bil. Så är det bara. Har man en bil så kommer man få problem, förr eller senare. Ibland har man tur att problemen kommer med lagom mellanrum, ibland har man otur och får alla problem på en gång. Men problem får man oavsett.
Senast redigerat av Lucif3r (13 mars 2021)

9 Inlägg
13 mars 2021
Trådstartare
Lucif3r skrev:
En 2012'a var då typ 7 år när du köpte den, och det är lagom ålder för att första omgången slitagedelar behöver bytas. Dvs, din otur beror mycket på att du helt enkelt köpte en bil med en olämplig ålder.

För att slippa problem så finns det bara en endaste lösning - äg ingen bil. Så är det bara. Har man en bil så kommer man få problem, förr eller senare. Ibland har man tur att problemen kommer med lagom mellanrum, ibland har man otur och får alla problem på en gång. Men problem får man oavsett.

Jag är medveten om att jag inte kommer undan problem. Men jag köpte en ny bil då för 2 år sedan för att slippa problem, från föregående. Det var en Volvo s60 01a. Ings fyra problem med bara jobbigt med problem. Så bytte för att slippa problem och har nu haft fler problem och dyrare. Framför allt dyrare än andra bilmärken om samma problem hade uppstått på annan bil

4 248 Inlägg
13 mars 2021
promblemfri som ni beskriver lutar mot inköp av just en fabriksny bil

man kan väja bort onödiga prylar tex.
Xenon, Automat, navi, keyless, 4WD  etc
som vi som äger VW säger: det som inte finns kan inte heller gå sönder
smile

Vettemannen
13 mars 2021
Forssberg22 skrev:
Lucif3r skrev:

Jag är medveten om att jag inte kommer undan problem. Men jag köpte en ny bil då för 2 år sedan för att slippa problem, från föregående. Det var en Volvo s60 01a. Ings fyra problem med bara jobbigt med problem. Så bytte för att slippa problem och har nu haft fler problem och dyrare. Framför allt dyrare än andra bilmärken om samma problem hade uppstått på annan bil

Ny bil?? Den var väl 18 år redan då du köpte den.

/Benny

6 256 Inlägg
13 mars 2021
Vill man komma billigt undan får man lära sig att laga bilen själv. Bromsar är inga konstigheter att fixa, det kan varenda hemmafixare. Xenon är lite ovanligare så det kan inte många, men det är ju egentligen inte heller några problem. Man kan kolla på youtube för att få lite tips. Slipper man arbetskostnaden och köper delarna från Tyskland kommer man undan med en bråkdel av priset. Skall man ha en begagnad bil får man välja mellan smutsiga händer eller avmagrande plånbok.

4 824 Inlägg
13 mars 2021
Forssberg22 skrev:
spillolja skrev:

Klossar o skivor har jag fixat lite billigare hos en vän, köper delar o han tar inte så mycket för jobbet. Men när det kommer till lite tråkigare saker som bromsoket o så, har jag alltid varit på Mekonomen. Min syster kille äger Mekonomen här i stan

vet inte vad du får för rabatt på mekonomen men det är väldigt ofta dyrare att lämna in bilen där än på en volvo verkstad.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

9 Inlägg
13 mars 2021
Trådstartare
Christian S skrev:
Forssberg22 skrev:
spillolja skrev:

vet inte vad du får för rabatt på mekonomen men det är väldigt ofta dyrare att lämna in bilen där än på en volvo verkstad.

Volvo verkstad är det absolut dyraste stället vi har att laga våra bilar på 😅

9 Inlägg
13 mars 2021
Trådstartare
spillolja skrev:

självklart men det är inte alltid vi vet vad problemet är därmed får man göra en felsökning o stå för den kostnaden också. Jag visste ju att klossarna var slut då bytte jag själv med en kompis. När en lampa inte funkade visste vi inte om det var själva lampan eller ballaste eller styrenheten eller vad de nu kunde vara

Sök