5683
Sök

Volvo V70 2.5T -04, Laddproblem

6 Inlägg
15 mars 2021
Trådstartare
Tja!

Har som sagt tydliga laddproblem på min "Volvo V70 2.5T -04". Problemet är då både att den vägrar ladda mer än 0.4 bar om man då inte alltså drar waste gate slangen för i såna fall går den förbi 1bar utan problem men vill ju såklart inte köra med fritt ladd. Det andra problemet är att när laddtrycket egentligen skall komma vilket är vid ungefär 1700-1800 i varv så tappar den tryck istället för att den bygger upp laddtrycket och man dras bak i sätet lite, detta då under att man hela tiden håller stabilt på exempelvis halvgas. När jag dock trycker på med fullgas går den upp i 0.4bar som max och som jag förstått är 0.4bar "safe mode"/grundtrycket på 2.5T motorerna. Sedan i övrigt kan bilen hacka minimalt med gasen emellan åt men inte alltför ofta.

Extra info:

Hur bilen egentligen skall bete sig:
Ladda 1bar som max samt börja bygga laddtryck vid 1700-1800 så att man dras bak i sätet beroende på hur mycket man gasar såklart.

Vilken felsökning har redan gjorts?:
(felsökningen har skett i denna ordningen >)  Bytat laddtrycksgivare, installerat en ny magnetventil, blåst luft i magnetventilsslangarna i sök efter läckage, rengjort luftfiltret, rengjort LMM, rengjort gasspjället.

Modifikationer på bilen:
Steg 1, Sportkatalysator (Metallisk), 3tums rostfritt avgasrör efter Sportkatalysatorn, 5tums Japsdämpare.

Miltal:
30xxx

Tacksam för hjälp smile

* Voff voff *
11 115 Inlägg
15 mars 2021
Inga felkoder?

Annars är det faktiskt värt att kolla en gång till på magnetventilen (tex testa med en från en bil som du vet fungerar). Dom som sitter original är riktigt dåliga och jag har även varit med om att jag fått en defekt helt ny i kartong från Volvo.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

6 Inlägg
15 mars 2021
Trådstartare
Brådhis skrev:
Inga felkoder?

Annars är det faktiskt värt att kolla en gång till på magnetventilen (tex testa med en från en bil som du vet fungerar). Dom som sitter original är riktigt dåliga och jag har även varit med om att jag fått en defekt helt ny i kartong från Volvo.

Tack för så snabb respons!

Nej inga felkoder men sedan använder jag mig bara utav en obd2 Bluetooth kontakt kopplad till mobilen för att kolla, så är ej 100% på om den visar allt man vill se. Det är sant som du säger att det kan skickas ut defekta men tror ej det är fallet eftersom att jag har bytat magnetventilen ett par gånger även då en fungerande från en annan Volvo V70, innan jag då valde att köpa en ny från vparts som sitter i just nu. Läget har som sagt inte ändrats trots det.

* Voff voff *
11 115 Inlägg
15 mars 2021
Knecktensv70s skrev:
Brådhis skrev:
Inga felkoder?

Nej inga felkoder men sedan använder jag mig bara utav en obd2 Bluetooth kontakt kopplad till mobilen för att kolla, så är ej 100% på om den visar allt man vill se. Det är sant som du säger att det kan skickas ut defekta men tror ej det är fallet eftersom att jag har bytat magnetventilen ett par gånger även då en fungerande från en annan Volvo V70, innan jag då valde att köpa en ny från vparts som sitter i just nu. Läget har som sagt inte ändrats trots det.

Läs ut felkoder med en riktig läsare som "pratar Volvo". smile Vida/DICE eller en PPC tex. Bättre än att byta delar på måfå. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 813 Inlägg
15 mars 2021
Har felet uppkommit plötsligt eller successivt?
När jag köpte min 2,4T så hade wastegate-stången rostat fast och då hade jag också bara grundladd, inget som några felkoder visade och inte helt lätt att hitta.

6 Inlägg
15 mars 2021
Trådstartare
Brådhis skrev:
Knecktensv70s skrev:
Brådhis skrev:
Inga felkoder?

Läs ut felkoder med en riktig läsare som "pratar Volvo". smile Vida/DICE eller en PPC tex. Bättre än att byta delar på måfå. smile

Hilmer skrev:
Har felet uppkommit plötsligt eller successivt?
När jag köpte min 2,4T så hade wastegate-stången rostat fast och då hade jag också bara grundladd, inget som några felkoder visade och inte helt lätt att hitta.

Låter som något värt att investera i med tanke på vad plånboken kan leda till. smile Tack!

Jag kan starta med att redan efter att jag hade skaffat Steg 1 som var något tag sedan så behövde jag skruva på wastegate stången något varv för att få upp grundtrycket till det normala men tänkte inte så mycket på rost och sådant då. Felet kom plötsligt en dag och då märkte man att den var hel skum med laddet.

1 813 Inlägg
15 mars 2021
Knecktensv70s skrev:
Felet kom plötsligt en dag och då märkte man att den var hel skum med laddet.

Då skulle man ju kunna misstänka att det är en felkod som dykt upp och sedan ligger och blockerar regleringen av laddtrycket!?

6 Inlägg
17 mars 2021
Trådstartare
Hilmer skrev:
Knecktensv70s skrev:

Då skulle man ju kunna misstänka att det är en felkod som dykt upp och sedan ligger och blockerar regleringen av laddtrycket!?

Jag har nu läst av felkoderna med en  ppc som "pratar volvo" och där var en del felkoder men inget som var riktat mot motorstyrnings hållet. Jämförde vilka felkoder som var kvar efter en rensning och en test runda och det var endast: Luftkvalitetsensor Internt fel, Siren Kommunikationsfel. Jag ska kolla upp det du sa om att waste gate stången skulle kunna rostat fast. smile
Senast redigerat av Knecktensv70s (17 mars 2021)

1 813 Inlägg
17 mars 2021
Knecktensv70s skrev:
Hilmer skrev:
Knecktensv70s skrev:

Jag har nu läst av felkoderna med en  ppc som "pratar volvo" och där var en del felkoder men inget som var riktat mot motorstyrnings hållet. Jämförde vilka felkoder som var kvar efter en rensning och en test runda och det var endast: Luftkvalitetsensor Internt fel, Siren Kommunikationsfel. Jag ska kolla upp det du sa om att waste gate stången skulle kunna rostat fast. smile

Kom felet plötsligt så är nog stången utesluten, det rostar ju inte fast direkt på studs så att säga!
Men visst den kan ju kärva och har man kikat på den så vet man ju ifall den är okej eller inte.

6 Inlägg
17 mars 2021
Trådstartare
Hilmer skrev:
Knecktensv70s skrev:
Hilmer skrev:

Kom felet plötsligt så är nog stången utesluten, det rostar ju inte fast direkt på studs så att säga!
Men visst den kan ju kärva och har man kikat på den så vet man ju ifall den är okej eller inte.

Ao precis men ändå värt att kolla ja och förhoppningsvis ligger felet där. Återkommer med resultat, Tack för all hjälp hittils! big_smile

6 Inlägg
17 mars 2021
Trådstartare
Hilmer skrev:
Knecktensv70s skrev:
Hilmer skrev:

Okej har precis kollat och wastegate stången sitter inte fast men kom o tänka på om det kan vara så att något är fel med wastegaten? Typ om packningen har åkt eller om något hänt med fjädern. Så vitt jag vet styrs ju laddet simpelt sagt "ECU>Laddtrycksgivare>Magnetventil>Wastegate". Några ideer kring detta?

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 mars 2021
Knecktensv70s skrev:
Några ideer kring detta?

Nä, detta är första gången en Volvo har laddtrycksproblem.

Nä seriöst, sök lite i forumet så kommer du hitta MÄNGDER av info. Det är ett väldigt enkelt system att felsöka. Klura lite på hur det fungerar. Turbon blåser in luft till motorn. Luften kommer inte fram. Pyser den ut? Blåser turbon ens luft? osv. Hur vet ECU hur mycket luft det kommer osv?!

Ta ett papper och rita lite så kommer det klarna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök