Dragkroksmontering, var ska jag såga?

trasigbil
19 mars 2021 · 115 Inlägg

Hallå!

Har köpt en dragkrok till en gammal corolla. Den skulle tydligen passa utan att behöva modifiera bilen men det stämde inte riktigt.. Stången som fäster i bilen tar emot upptill på ena sidan, mot stötfångaren antar jag att det är? Dragkroksstången behöver komma upp cirka 1cm till för att bultarna ska kunna gå in i bulthålen på bilen.

På bilderna jag bifogar så har jag grönmarkerat det område som behöver sågas, men jag vet inte huruvida man gör den här kapningen i dragkroksstången, eller om man kapar i stötfångaren?

Och om man sågar det här med en vinkelslip, måste man behandla den oskyddade plåten på nåt vis då? Jag tänker att det skulle börja rosta väldigt snabbt annars, särskilt eftersom det sitter under bilen.

Tacksam för alla svar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-a79a79e4d13cd900c589cde3c885cc3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-b0358712b80f9f459aa8379411588df8.jpg

Pininfarina406
19 mars 2021 · 539 Inlägg

Hej, om du sågar i balken till dragkroken så går bilen inte igenom besiktningen. Den får inte ändras över huvudtaget. Mvh T.

Senast redigerat av Pininfarina406 (19 mars 2021)

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
trasigbil
19 mars 2021 · 115 Inlägg

Pininfarina406 skrev:
Hej, om du sågar i balken till dragkroken så går bilen inte igenom besiktningen. Den får inte ändras över huvudtaget. Mvh T.

Det jag var rädd för - det är ju liksom lättare att komma åt och såga på den balken. Men man får såga på stötfångaren eller? (för jag antar att det är vad det är?) Och som sagt, måste det rostbehandlas på nåt sätt efteråt?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 mars 2021 · 14 056 Inlägg

trasigbil skrev:

Pininfarina406 skrev:
Hej, om du sågar i balken till dragkroken så går bilen inte igenom besiktningen. Den får inte ändras över huvudtaget. Mvh T.

Det jag var rädd för - det är ju liksom lättare att komma åt och såga på den balken. Men man får såga på stötfångaren eller? (för jag antar att det är vad det är?) Och som sagt, måste det rostbehandlas på nåt sätt efteråt?

Varför inte skaffa rätt krok istället för att såga i bilen? Ja, du bör rostskyddsmåla ytor som blir metallrena.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
trasigbil
19 mars 2021 · 115 Inlägg

Varför inte skaffa rätt krok istället för att såga i bilen? Ja, du bör rostskyddsmåla ytor som blir metallrena.

/Benny

Ja det kan man tycka och undra förstås, men utbudet till en corolla kombi från 99 är inte svindlande stort och det här var det som fanns helt enkelt.

Är det inte tillåtet eller en dålig lösning att såga i stötfångaren? Jag är rätt okunnig på det här och undrar bara vad ni anser.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 mars 2021 · 14 056 Inlägg

trasigbil skrev:

Varför inte skaffa rätt krok istället för att såga i bilen? Ja, du bör rostskyddsmåla ytor som blir metallrena.

/Benny

Ja det kan man tycka och undra förstås, men utbudet till en corolla kombi från 99 är inte svindlande stort och det här var det som fanns helt enkelt.

Är det inte tillåtet eller en dålig lösning att såga i stötfångaren? Jag är rätt okunnig på det här och undrar bara vad ni anser.

https://www.rameder.se/dragkrok/toyota/ … MrEALw_wcB

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
trasigbil
19 mars 2021 · 115 Inlägg

Det kanske inte heter stötfångare för den delen det jag menar att jag behöver såga.. det är ju den balken i plåt som sitter bakom karossen/chassit (som är i plast)

trasigbil
19 mars 2021 · 115 Inlägg

Vettemannen skrev:

trasigbil skrev:

Varför inte skaffa rätt krok istället för att såga i bilen? Ja, du bör rostskyddsmåla ytor som blir metallrena.

/Benny

Ja det kan man tycka och undra förstås, men utbudet till en corolla kombi från 99 är inte svindlande stort och det här var det som fanns helt enkelt.

Är det inte tillåtet eller en dålig lösning att såga i stötfångaren? Jag är rätt okunnig på det här och undrar bara vad ni anser.

https://www.rameder.se/dragkrok/toyota/ … MrEALw_wcB

/Benny

Jag uppskattar din forskning här men jag kom åtminstone undan billigare än så, med en dragkrok som enligt beskrivning skulle sitta bra. Nu var det längesedan jag köpte kroken och kvittot gäller inte längre, och det här är vad jag har att jobba med.

Kvantfysik
19 mars 2021 · 65 Inlägg

På en del bilar så ersätter man krockbalken som sitter bakom stötfångaren med själva dragkroks balken, mycket möjligt att du kan plocka bort den delen som draget tar i om du demonterar stötfångaren.

trasigbil
19 mars 2021 · 115 Inlägg

Kvantfysik skrev:
På en del bilar så ersätter man krockbalken som sitter bakom stötfångaren med själva dragkroks balken, mycket möjligt att du kan plocka bort den delen som draget tar i om du demonterar stötfångaren.

Intressant! Ska definitivt kolla upp.

husseman
19 mars 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, ska du ta bort något så gör det i plasten. Dragkroksmontering kräver ingen kontroll hos Bilprovningen längre..- så det kan inte bli fel. Eller de kan bli  jävligt fel- om du sågar i balkar o så...
Lycka till../husse

Senast redigerat av husseman (19 mars 2021)

Bassiehof
20 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Kan det vara så att draget inte passar för att det är krockskadat? Kan vara en gammal skada som aldrig uppmärksammats på besiktningen.

Utmarks-Loke
20 mars 2021 · 5 840 Inlägg

Om du måste göra något kan du banka upp plåtbalken i bilen lite med en hammare, jag skulle inte börja kapa i den. Lägg på en massa tjock svart underredsmassa efteråt så det inte syns så tydligt vad du gjort

Brådhis * Voff voff *
20 mars 2021 · 10 279 Inlägg

När jag monterade dragkrok på min fars förra bil, en Lexus RX400h -09, var man tvungen att kapa bort dom gamla stötfångarfästena (allt enligt instruktionerna för dragkroken).

Är ju, som sagt, inte omöjligt att det är samma sak på en Corolla. Dom är ju ändå lite släkt... smile

Hursom... Vad du än gör så kapa INTE i dragkroksbalken!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
20 mars 2021 · 7 238 Inlägg

Då jag för många år sedan monterade en Biltema-krok på en ny Vento -96 var man tvungen att kapa ur på några ställen på bilen för att Biltema-kroken skulle gå att få på plats.
Inga synpunkter vid A3-besiktningen.
På den tiden momentdrog besiktningspersonalen monteringsskruvarna/-muttrarna.

Besiktade i början på månaden en hobbybil av 2006 års modell med nymonterad ej komplett draganordning utan id-märkning = ej EU-godkänd.
Dock var själva svanhalsen med kulan inte monterad.
Ej heller elutaget.
Inga kommentarer från besiktningspersonalen.
Hade synpunkter framförts hade jag sagt att draget var till för lastlåda - vilket är sant.
Dragbalken tjänstgör dessutom som skydd av panhardstag m m mot berghällar och annat.

Men monterar man en komplett draganordning måste man ha eluttag monterat.
Dock kollas inte elinkopplingen.

husseman
20 mars 2021 · 1 590 Inlägg

Hupp- numer kan man hänga på vilken skit som helst, tom. Feltemadrag o nån koll på Besiktningen görs ej längre.. Eu slår till igen..huu

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
20 mars 2021 · 10 279 Inlägg

husseman skrev:
Hupp- numer kan man hänga på vilken skit som helst, tom. Feltemadrag o nån koll på Besiktningen görs ej längre.. Eu slår till igen..huu

mvh/husse

Ytterligare ett husseman-inlägg. Är det inte Volvo så är det Biltema som det ska gnällas på...

Förklara nu då en gång för alla, på vilket sätt är Biltemas drag sämre än tex ett Westfalia?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
20 mars 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, kanske för att Westfalia tillverkar dragkrokar, o Biltema köper in det som inte passerar kvalitetskontrollen.. eller att Biltema helt enkelt inte har den passning som man vill ha när man monterar en krok. Ingen verkstad monterar en Biltemakrok till fast pris va ja känner till. - Precis som med deras avgas så krävs det att man får "justera" div. sneda saker..svetsa om o slipa om vissa passningar. Fast köper man sånt, så får man vara beredd på att saker inte passar.- Man Tjänar några spänn i ena änden- men pular man själv så..då kostar det bara egentid. Fast komma med delar till en verkstad från Biltema...  då kan det bli dyrare än man önskar. Alla får handla var de vill, men kräv för satan inte att vi verkstäder ska montera skit som inte passar.

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
20 mars 2021 · 10 279 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, kanske för att Westfalia tillverkar dragkrokar, o Biltema köper in det som inte passerar kvalitetskontrollen.. eller att Biltema helt enkelt inte har den passning som man vill ha när man monterar en krok. Ingen verkstad monterar en Biltemakrok till fast pris va ja känner till. - Precis som med deras avgas så krävs det att man får "justera" div. sneda saker..svetsa om o slipa om vissa passningar. Fast köper man sånt, så får man vara beredd på att saker inte passar.- Man Tjänar några spänn i ena änden- men pular man själv så..då kostar det bara egentid. Fast komma med delar till en verkstad från Biltema...  då kan det bli dyrare än man önskar. Alla får handla var de vill, men kräv för satan inte att vi verkstäder ska montera skit som inte passar.

mvh/husse

Det är ingen här som krävt det heller så ta det lite lugnt nu...

Att ni på verkstad har fördomar om allt är ju ställt utom rimligt tvivel, om inte annat cementerar du ju den fördomen till en sanning. wink

Men som du säger, folk får handla var dom vill. smile

Senast redigerat av Brådhis (20 mars 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
20 mars 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, att dra Biltema historier funkar i evighet. Inget ja tycker man ska lägga kraft på. Antingen gillar man billiga delar, vilket även ja gör- men då köper ja från Tyskland om det inte e´akuta delar. Finns fina pengar att tjäna på det, o man får märkesdelar till riktigt bra priser, o dessa delar monterar även verkstäder om du frågar. Tillägg -Stark är inte en märkesdel(finns skit även i tyskland). - Nja, fördomar finns bland alla. Om saker inte funkar, så märker man det fort. Att käka en kokt eller 4 på Biltema.. säjer ju det mesta. Kan finnas spår av kött o kryddor- fast troligen inte..men man får ju alltid byta. - Samma med deras delar- alltid bytesrätt..huu. Ja hade känt mig som försökskanin.. de har köpt in ett parti med xxxx de vet att 30% e´kass- men låter kunderna "sortera".- Om vi pratar om ett parti kopplingar..så får man ju en ny koppling som kan vara frisk denna gång ..men de timmar det tog att byta skiten- den får du inte ens "korv" för.  Dårhus.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang