Jetta mk1 1.5 bensin, varvar inte efter för mycket olja

Hickan
20 mars 2021 · 374 Inlägg

Hej. Har problem nu känner jag. Totalt okunnig med bilar, och klantade mig rejält känns de som.

Oljelampan började lysa, hällde i 1 liter, tändes igen efter ett tag, hällde i 1 liter till, bytte oljetrycksgivare= slutade lysa för gott, hällde i lite till då jag ville ut och åka, och då vägrade den gå. Den varvar upp till 12-1500 sen ner 1000 ett tag sen dör den. På full gas. Tömde oljan, och kan säga att det inte rörde sig om några 3.5 liter här inte.... hällde i rätt mängd 3.5 liter, men blev ingen skillnad

Sitter jag i skiten nu? Har den ingen kompression, går på 3 cyl eller vad? oljepump? behöver en ordentlig fingervisning

Senast redigerat av Hickan (20 mars 2021)

jag hatar bilar
husseman
20 mars 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, vi snackar alltså överfyllning giganto?  Du får nog ge mer info..o ett komp .prov vore nog bra. Nån form av Diagnos på denna lär väl inte säja mkt. Ut med stift o blås ur så mkt. det går. Lycka till/husse

Hickan
20 mars 2021 · 374 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, vi snackar alltså överfyllning giganto?  Du får nog ge mer info..o ett komp .prov vore nog bra. Nån form av Diagnos på denna lär väl inte säja mkt. Ut med stift o blås ur så mkt. det går. Lycka till/husse

Ja här har det plaskats en hel del!

Jag laddade upp en video för att försöka visa: https://youtu.be/JQUL963Z9Ec

Jag ger full gas, den går ner till i varv (fortfarande full gas) tills jag släpper gasen och den dör. Den hade dött även om jag inte hade släppt gasen

känns som en bra början att kolla om jag  lyckats dränka tändstiften i olja
här är en till video: https://www.youtube.com/watch?v=xzVPStCLW4U

Senast redigerat av Hickan (20 mars 2021)

jag hatar bilar
Mossan1
21 mars 2021 · 2 805 Inlägg

Det blir ett stort vevhustryck om det är rejält överfyllt av olja.
Massiv överfyllning så skulle vevslängarna plaska i olja, och det kan nog rent av böja veven.

Knacket var illavarslande....

Senast redigerat av Mossan1 (21 mars 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 mars 2021 · 13 736 Inlägg

den går minst på en cyl för lite eller rent av 2..   

börja med att kolla stiften..   men något jag inte riktigt förstår är varför du fyllde i olja...
var det låg nivå på stickan? annars är det väll ganska uppenbart att oljebrist inte var problemet?!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
21 mars 2021 · 2 805 Inlägg

Alltså, jag lyssnade på filmerna igen med bättre ljud.
Herregud, den knackar ju som om en vevstake har tittat ut genom blocket.

Av ljudet att döma, är felet större än misständningar.
Böjd vev, böjd vevstake, blåst vevlager.

Men ljudet kan luras.
Försök få en film från motorrummet.
Medhjälpare krävs nog.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 mars 2021 · 13 736 Inlägg

Mossan1 skrev:
Alltså, jag lyssnade på filmerna igen med bättre ljud.
Herregud, den knackar ju som om en vevstake har tittat ut genom blocket.

Av ljudet att döma, är felet större än misständningar.
Böjd vev, böjd vevstake, blåst vevlager.

Men ljudet kan luras.
Försök få en film från motorrummet.
Medhjälpare krävs nog.

Ähhden tändet inte pö eyt psr cyl då blir dom så där   säkert stoften är dränkta i olja bara  ett byte löser såkert problenet

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
21 mars 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Så problemen började efter att du tömt ur oljan och fyllt på ny olja?

Brådhis * Voff voff *
21 mars 2021 · 10 277 Inlägg

Growe skrev:

Mossan1 skrev:
Alltså, jag lyssnade på filmerna igen med bättre ljud.
Herregud, den knackar ju som om en vevstake har tittat ut genom blocket.

Av ljudet att döma, är felet större än misständningar.
Böjd vev, böjd vevstake, blåst vevlager.

Men ljudet kan luras.
Försök få en film från motorrummet.
Medhjälpare krävs nog.

Ähhden tändet inte pö eyt psr cyl då blir dom så där   säkert stoften är dränkta i olja bara  ett byte löser såkert problenet

Har sagt det förr, ditt autocorrect är grymt bra. wink wink wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 mars 2021 · 13 736 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

Mossan1 skrev:
Alltså, jag lyssnade på filmerna igen med bättre ljud.
Herregud, den knackar ju som om en vevstake har tittat ut genom blocket.

Av ljudet att döma, är felet större än misständningar.
Böjd vev, böjd vevstake, blåst vevlager.

Men ljudet kan luras.
Försök få en film från motorrummet.
Medhjälpare krävs nog.

Ähhden tändet inte pö eyt psr cyl då blir dom så där   säkert stoften är dränkta i olja bara  ett byte löser såkert problenet

Har sagt det förr, ditt autocorrect är grymt bra. wink wink wink

Beror på vilken telfon jag har eller om jag är vid datorn     om du inte visste det så gör Samsung skit telefoner.     😁



det är liksom något vajsing på känsligheten på skärmen så nu har jag stängt av att den automatiska stavningen.   och då blir det oxå mega fel.   har inte dom problemen på min Huawei
tyvärr är skärmen spräckt och jag har inte orkat byta skärmen ännu smile

sen kanske jag skulle läsa igenom det jag skriver.  men skärmen är så dålig att det istort sätt är omöjligt att läsa vad som står där ;-)

Senast redigerat av Growe (21 mars 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hickan
21 mars 2021 · 374 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-4cefb6dbc3f857656dd4caba8daaf1d7.jpg

jaka54 skrev:
Hej!
Så problemen började efter att du tömt ur oljan och fyllt på ny olja?

Hej, njae, innan jag tömde oljan. Men jag fyllde ju på sporadiskt så hade säkert dubbelt så mycket olja innan jag tömde och fyllde rätt mängd. Men felet kvarstod efter det ”riktiga” bytet


Kan säga att stiften var rätt dränkta, speciellt de 2 till höger. Ska tillbaks med dom nu och prova igen

Senast redigerat av Hickan (21 mars 2021)

jag hatar bilar
Hickan
21 mars 2021 · 374 Inlägg

Mossan1 skrev:
Alltså, jag lyssnade på filmerna igen med bättre ljud.
Herregud, den knackar ju som om en vevstake har tittat ut genom blocket.

Av ljudet att döma, är felet större än misständningar.
Böjd vev, böjd vevstake, blåst vevlager.

Men ljudet kan luras.
Försök få en film från motorrummet.
Medhjälpare krävs nog.

Jag tycker det gnisslar lite framifrån, och knackar bakifrån konstigt nog. Man blir ju lite paranoid över alla småljud när det väl händer något. Knackandet fanns ju inte innan kan jag säga, men upplever det typ som avgasröret slår mot något. Men har inte upplevt det innan så det skulle ju vara sjukt konstigt.

Ska försöka få till en film när det slutat blåsa så förjävligt

Helt sjukt hur bra hjälp man får här, ofta väldigt mycket bättre än diverse fb grupper. Tack gubbar

jag hatar bilar
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 mars 2021 · 13 736 Inlägg

Hickan skrev:

Mossan1 skrev:
Alltså, jag lyssnade på filmerna igen med bättre ljud.
Herregud, den knackar ju som om en vevstake har tittat ut genom blocket.

Av ljudet att döma, är felet större än misständningar.
Böjd vev, böjd vevstake, blåst vevlager.

Men ljudet kan luras.
Försök få en film från motorrummet.
Medhjälpare krävs nog.

Jag tycker det gnisslar lite framifrån, och knackar bakifrån konstigt nog. Man blir ju lite paranoid över alla småljud när det väl händer något. Knackandet fanns ju inte innan kan jag säga, men upplever det typ som avgasröret slår mot något. Men har inte upplevt det innan så det skulle ju vara sjukt konstigt.

Ska försöka få till en film när det slutat blåsa så förjävligt

Helt sjukt hur bra hjälp man får här, ofta väldigt mycket bättre än diverse fb grupper. Tack gubbar

att det låter illa är för att motorn får kämpa på dom cyl som går...   på stiften ser du ju vilka som inte går.

problemet med mycket olja är att man pressar upp olja genom kolvringarna sen när det är en massa olja i cyl så blir stiftet kortslutet och sluta fungera.   och det ser man på stiftena som du postat..    sen om det blivit några övriga skador är ju svårt att säga men börja med att  få den gå på alla cyl till att börja med.  sen märker du hur jävligt den bolmar..  den kommer ju bolma ganska bra en stund men  får du den att gå på alla 4cyl och den efter en stund börjar släcka stift så har du ett problem.  men på bilden verkar det inte skett någon nämndvärd förbränning på 2 av stiften.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hickan
21 mars 2021 · 374 Inlägg

Growe skrev:

Hickan skrev:

Mossan1 skrev:
Alltså, jag lyssnade på filmerna igen med bättre ljud.
Herregud, den knackar ju som om en vevstake har tittat ut genom blocket.

Av ljudet att döma, är felet större än misständningar.
Böjd vev, böjd vevstake, blåst vevlager.

Men ljudet kan luras.
Försök få en film från motorrummet.
Medhjälpare krävs nog.

Jag tycker det gnisslar lite framifrån, och knackar bakifrån konstigt nog. Man blir ju lite paranoid över alla småljud när det väl händer något. Knackandet fanns ju inte innan kan jag säga, men upplever det typ som avgasröret slår mot något. Men har inte upplevt det innan så det skulle ju vara sjukt konstigt.

Ska försöka få till en film när det slutat blåsa så förjävligt

Helt sjukt hur bra hjälp man får här, ofta väldigt mycket bättre än diverse fb grupper. Tack gubbar

att det låter illa är för att motorn får kämpa på dom cyl som går...   på stiften ser du ju vilka som inte går.

problemet med mycket olja är att man pressar upp olja genom kolvringarna sen när det är en massa olja i cyl så blir stiftet kortslutet och sluta fungera.   och det ser man på stiftena som du postat..    sen om det blivit några övriga skador är ju svårt att säga men börja med att  få den gå på alla cyl till att börja med.  sen märker du hur jävligt den bolmar..  den kommer ju bolma ganska bra en stund men  får du den att gå på alla 4cyl och den efter en stund börjar släcka stift så har du ett problem.  men på bilden verkar det inte skett någon nämndvärd förbränning på 2 av stiften.

Hmm okej. Så betyder det att kolvringarna är skräp? Känns ju helt otroligt jobbigt att åtgärda det isåfall. Då tolkar jag det som att det inte ens är lönt att stoppa tillbaks dom gamla stiften som jag gjort rent?

jag hatar bilar
Hickan
21 mars 2021 · 374 Inlägg

alright! nya stift och nu går den, typ.....: https://www.youtube.com/watch?v=ZNjUbOdbI2Q
något gnisslar helt klart, vad skulle det kunna vara?

Senast redigerat av Hickan (21 mars 2021)

jag hatar bilar
zzr94092
21 mars 2021 · 4 385 Inlägg

man fyller ju inte bara på olja på känn ,finns ju en oljesticka av en anledning !

Hickan
21 mars 2021 · 374 Inlägg

zzr94092 skrev:
man fyller ju inte bara på olja på känn ,finns ju en oljesticka av en anledning !

Japp big_smile bra att veta till nästa gång tongue

Tog den på en tur, och det känns som att den ”hugger” typ. Och tomgången är inte så jämn som den va innan

Senast redigerat av Hickan (21 mars 2021)

jag hatar bilar
Mew
21 mars 2021 · 2 157 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:
Ähhden tändet inte pö eyt psr cyl då blir dom så där   säkert stoften är dränkta i olja bara  ett byte löser såkert problenet

Har sagt det förr, ditt autocorrect är grymt bra. wink wink wink

Beror på vilken telfon jag har eller om jag är vid datorn     om du inte visste det så gör Samsung skit telefoner.     😁

Har aldrig varit några problem för min del . Låter snarare som att du har ett SBS-fel... wink big_smile

OnT: Hur låter den nu med nya stift och korrekt oljemängd? Knackar den fortfarande?
Om det inte låter som döden själv så kör den rejält varm några gånger, blås ur den. Komptest hade nog inte varit helt fel  heller för lite mer kött på benen, finns billig kompprovare på Biltema.

Hickan
21 mars 2021 · 374 Inlägg

Mew skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Har sagt det förr, ditt autocorrect är grymt bra. wink wink wink

Beror på vilken telfon jag har eller om jag är vid datorn     om du inte visste det så gör Samsung skit telefoner.     😁

Har aldrig varit några problem för min del . Låter snarare som att du har ett SBS-fel... wink big_smile

OnT: Hur låter den nu med nya stift och korrekt oljemängd? Knackar den fortfarande?
Om det inte låter som döden själv så kör den rejält varm några gånger, blås ur den. Komptest hade nog inte varit helt fel  heller för lite mer kött på benen, finns billig kompprovare på Biltema.

den låter som den ska, det där gnisslande ljudet försvann efter ett tag. kanske för att den kom upp i arbetstemp. inget knack. men tomgången är ojämn, har kört den i iallafall en halvtimme nu, kan konstatera att den hackar som mest på 2000 varv och under, när man accelererar märker man inte av något hackande över huvud taget. man kan även märka det om man håller konstant hastighet på lite högre varv

det är inte the end of the world, det går helt klart att leva med hackandet, så illa är det inte. undrar mest vad det kan bero på. kan det ha hamnat oljerester på något av de nya stiften eller nåt? känns som om det isåfall borde ha förvandlats till avgaser kan jag tycka

jag hatar bilar
jaka54
21 mars 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har du kollat oljenivån ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang