Fixa genomrostad bakvagn Saab 9-3 ’05

Barkisar
31 mars 2021 · 6 Inlägg

Hej,

Fick surt besked på besiktningen när deras lilla hammare gick rakt igenom bakvagnen på vänster sida... går det att fixa? Farsan är riktig hejare på att svetsa men vågar inte svetsa under bilar för han är rädd att det ska ”ta fyr i nån bensinslang.” Själv har jag svetsat en gång i hela mitt liv och då med pinne. Så det känns som att det får bli verkstad.

Saab 9-3 SportSedan 1,8t från 05. Bromsskivor fram måste också bytas.

Går det ens att svetsa skiten? Kommer verkstan ruinera mig? Gissar på att det blir många tusenlappar.

Bild på rosten:
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239401/239401-74065dd442c8e45777bae110711f38ef.jpg

Senast redigerat av Barkisar (31 mars 2021)

jaka54
31 mars 2021 · 5 729 Inlägg

Hej!
Det där ser ut att vara enkelt att fixa! Finns inga bränslerör där som du behöver vara rädd för.
MIG-svets krävs ! De är enkla att använda men har du ingen, men funderar på att köpa, så skaffa en med skyddsgas.

Senast redigerat av jaka54 (31 mars 2021)

MrCrankyface
31 mars 2021 · 461 Inlägg

Det där bör inte vara några problem att fixa. Kapa bort all rost, bocka till ny plåt och MIG-svetsa på plats.
Absolut ingen risk för antändning av bränsle så länge man tänker innan man svetsar.
I värsta fall kan man tömma och montera bort tanken under tiden.
Om du måste lämna in på verkstad så visa hur det ser ut för olika verkstäder och ta in pris på det så det inte blir någon överraskning i efterhand.

Senast redigerat av MrCrankyface (31 mars 2021)

Volvo Amazon "131" (1965)
Utmarks-Loke
31 mars 2021 · 5 836 Inlägg

Är det där karossens bockade plåt eller är det en lös bakvagnsbrygga? Om den är löstagbar är det bättre att köpa en frisk på skroten och byta

Utmarks-Loke
31 mars 2021 · 5 836 Inlägg

Verkar vara en lös bakvagnsbrygga. Då hade jag antingen köpt en bra för 2.500kr på skroten eller skruvat ner den där för att komma åt att svetsa bättre.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saab/ … -43696850/

Barkisar
2 april 2021 · 6 Inlägg

Tack för svar!

Hmm, synd farsan sålt sin MIG. Men om den går att montera av så kanske jag kan fixa fram en svets och ge mig på det.

Hur monterar man av den? Ska ta en runda på Google, men om nån har erfarenhet skulle jag uppskatta input.

Edit: Hittar inget relevant på Google förutom nån diskussion om att byta ”tankarmatur” på en Volvo (vilket verkade komplicerat).

Senast redigerat av Barkisar (2 april 2021)

Utmarks-Loke
2 april 2021 · 5 836 Inlägg

Den verkar sitta med fyra stora skruvar upp i karossen. Sedan är det förstås en del länkarmar och grejer som måste lossas också. Mycket jobb blir det att plocka ner. Klart det går att kladda ihop med svetsen på plats annars, allting hänger på om man vill få bilen genom besiktningen en sista gång eller om man fixa problemet en gång för alla. För i såna fall får man plocka ner den där bakvagnsbryggan, svetsa ordentligt, slipa av hela bryggan och lacka. På alla bilder av de där jag har sett har de varit mer eller mindre rostiga, så de verkar vara en förslitningsdel på denna bilmodell.

torsen
2 april 2021 · 7 236 Inlägg

På en så pass gammal bil skulle inte jag kosta på arbetet med att byta delen.
Gör en en fixning för besiktningen och ett par år framåt.
Putsa bort den värsta rosten och gör sedan en "kålbladslagning".
D v s bocka till en passande plåt av runt 1½ mm plåt.
Lägg över och svetsa fast.
Ev några hål i den bockade/anpassade plåten som du kan "fylla i" med svetsen så att plåten fäster inte bara efter kanterna.
Ett fuskalternativ för några år.

jaka54
2 april 2021 · 5 729 Inlägg

Hej!
Håller med torsen! laga på plats! Kapa bort dålig plåt med vinkelslip och kapa till ny plåt (Biltema har) forma och svetsa in! -Hur enkelt som helst!

Senast redigerat av jaka54 (3 april 2021)

Barkisar
2 april 2021 · 6 Inlägg

Tack! Får man svetsa i gör det själv-hallar? Har ingen lyft och det vågar jag påstå behövs i detta fallet tongue

jaka54
3 april 2021 · 5 729 Inlägg

Hej!
Nej!
Har du ingen domkraft!? Bahcos 3 tonnare rekommenderas. Plus några pallbockar!
https://www.bauhaus.se/domkraft-bahco-3 … 2cQAvD_BwE

Barkisar
4 april 2021 · 6 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Nej!
Har du ingen domkraft!? Bahcos 3 tonnare rekommenderas. Plus några pallbockar!
https://www.bauhaus.se/domkraft-bahco-3 … 2cQAvD_BwE

Har ingen riktig domkraft. Lyckats övertala farsan att svetsa för jag kan det inte, men kommer fan inte kunna övertala honom att åla sig in under en upp-pallad bil.

Fattar att OK-Q8 inte vill ha svetsande i hallarna, men är det generellt i princip omöjligt att hitta nån hall som tillåter det?

Senast redigerat av Barkisar (4 april 2021)

torsen
4 april 2021 · 7 236 Inlägg

Barkisar skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Nej!
Har du ingen domkraft!? Bahcos 3 tonnare rekommenderas. Plus några pallbockar!
https://www.bauhaus.se/domkraft-bahco-3 … 2cQAvD_BwE

Har ingen riktig domkraft. Lyckats övertala farsan att svetsa för jag kan det inte, men kommer fan inte kunna övertala honom att åla sig in under en upp-pallad bil.

Fattar att OK-Q8 inte vill ha svetsande i hallarna, men är det generellt i princip omöjligt att hitta nån hall som tillåter det?

Lägg plankstumpar som bryggor och kör upp på vinterhjulen eller ett par lastpallar(om du får in dom under bilen) så står bilen stadigt och dina dagars tillskyndare får plats - med rätt BMI.

Barkisar
5 april 2021 · 6 Inlägg

torsen skrev:

Barkisar skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Nej!
Har du ingen domkraft!? Bahcos 3 tonnare rekommenderas. Plus några pallbockar!
https://www.bauhaus.se/domkraft-bahco-3 … 2cQAvD_BwE

Har ingen riktig domkraft. Lyckats övertala farsan att svetsa för jag kan det inte, men kommer fan inte kunna övertala honom att åla sig in under en upp-pallad bil.

Fattar att OK-Q8 inte vill ha svetsande i hallarna, men är det generellt i princip omöjligt att hitta nån hall som tillåter det?

Lägg plankstumpar som bryggor och kör upp på vinterhjulen eller ett par lastpallar(om du får in dom under bilen) så står bilen stadigt och dina dagars tillskyndare får plats - med rätt BMI.

Haha, tackar för förslaget men tror nog det är dödfött i detta fall...

jaka54
5 april 2021 · 5 729 Inlägg

Hej!
Vänta ett tag! Om du pallar upp bilen med  (fyra)  pallbockar finns det ingen risk att bilen skulle  säcka ihop och orsaka en olycka! -Så vad är din pappa rädd för?

torsen
6 april 2021 · 7 236 Inlägg

Barkisar skrev:

torsen skrev:

Barkisar skrev:
Har ingen riktig domkraft. Lyckats övertala farsan att svetsa för jag kan det inte, men kommer fan inte kunna övertala honom att åla sig in under en upp-pallad bil.

Fattar att OK-Q8 inte vill ha svetsande i hallarna, men är det generellt i princip omöjligt att hitta nån hall som tillåter det?

Lägg plankstumpar som bryggor och kör upp på vinterhjulen eller ett par lastpallar(om du får in dom under bilen) så står bilen stadigt och dina dagars tillskyndare får plats - med rätt BMI.

Haha, tackar för förslaget men tror nog det är dödfött i detta fall...

Jag menar att bara ena sidans båda hjul skulle upp på lastpallar eller motsvarande.

Barkisar
9 april 2021 · 6 Inlägg

Tack, men min svetsare/far har bestämt sig och kommer inte svetsa. Det är tyvärr nu hugget i sten.

Körde till verkstad och de sa att de kan svetsa men bara om de monterar av delen först, och menade att risken är stor att de då märker att det är så rostigt på resten av balken att det blir så mycket jobb att de inte vill ta sig an det. Och isf är det byte av alltihopa som gäller, för de kunde inte köpa bara den delen utan hade behövt byta hela bakaxelbalken (tror jag det var?).

En beggad, rostig sådan kostar kring 3000 och uppåt. Det plus arbete, plus nya bromsskivor, är i princip uppe i bilens värde. Hans råd var att sälja bilen "till en grabb som tycker det e kul å fixa".

Så det känns väl som att det är där jag landar. Men vad kan man få för en sån här klenod? Vågar man hoppas på 7000 eller är det optimistiskt?

Utmarks-Loke
9 april 2021 · 5 836 Inlägg

Verkstan har rätt, det är bättre att någon som kan fixa det själv hemma tar sig an bilen. Och som sagt bättre att byta hela bakvagnsbalken. Men värdet på en saab med besiktningsanmärkning på rost är tyvärr inte jättehögt. Om resten av bilen är superfin kanske du kan få 7000kr, men allt man ser på bilden är ju i princip rostigt.

spillolja
9 april 2021 · 4 024 Inlägg

Ett alternativ är att ta bort hela balken och åka till till någon som svetsar, oftast är det lättare att få någon att ta på sig det om man kommer med bara balken,  gör sedan rent den med högtrycken. låt torka, behandla hela balken med Dinitrol ML, sedan med F40 etc.

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang