CH-R 2017 drar ur batteriet

C-HRallybil
7 april 2021 · 13 Inlägg

Tjenixen. Vi har haft våran CH-R (2017) nu några månader och den går som en klocka. Riktigt trevlig bil må jag säga.

Men nu när vi inte har kört lika mycket och låtit bilen stå så har batteriet varit urladdat. Detta har resulterat i att vi vid tre tillfällen behövt tagit starthjälp av en annan bil.

Har då startat igång bra, kört några mil för att ladda batteriet och då har bilen startat som den ska...

Tills några dagar senare. Ska tilläggas att vi inte kör mycket alls just nu,bilen blir stående mestadels av tiden.

Nu ska vi försöka ladda upp batteriet, och eftersom vi inte har en fungerande elstolpe tänkte vi om vi skulle försöka koppla ur batteriet och ta in det och ladda.

Det som nämns i "tutorial"videon som jag såg var att de använde en "Battery Tender". Namnet är ju då vad jag förstår själva varumärket, men förstår det som att man kopplar upp batteriet på 240v ström så att inga inställningar försvinner.

Min fråga är då, finns det mer seriösa saker som kan försvinna om vi bara kopplar ur batteriet - utöver radiokanaler? Alltså inställningar som får bilen att ens fungera sen?

Är det mer värt att bara hitta en bekant som kan låna ut ett 240v uttag utomhus och ladda upp bilen under natten?

Bifogar länken till instruktionerna jag såg. Där ser ni också denna "Battery Tender".

https://www.carcarekiosk.com/video/2018 … ce_battery

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2021 · 13 674 Inlägg

en bil från 2017 ska inte få några som helst problem att stå utan batteri..    anledningen att man ger bilen spänning när man byter batteriet är att man inte vill riskera att tex radion låser sig och man måste slå in en kod till den som man kanske inte har.

men normalt sätt är det skitsamma en bil med canbus har allt ihopgift och det är först när stereon tex byter bil som det blir problem.

skulle efter uppladdningen av batteriet låta en verkstad testa erat batteri så det verkligen är friskt.   det mår sällan bra att bli urdraget.   och har den levt sedan ny med korta körsträckor så kan batteriet mycket väl vara så dåligt att det är dags att byta det.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
C-HRallybil
7 april 2021 · 13 Inlägg

Growe skrev:
en bil från 2017 ska inte få några som helst problem att stå utan batteri..    anledningen att man ger bilen spänning när man byter batteriet är att man inte vill riskera att tex radion låser sig och man måste slå in en kod till den som man kanske inte har.

men normalt sätt är det skitsamma en bil med canbus har allt ihopgift och det är först när stereon tex byter bil som det blir problem.

skulle efter uppladdningen av batteriet låta en verkstad testa erat batteri så det verkligen är friskt.   det mår sällan bra att bli urdraget.   och har den levt sedan ny med korta körsträckor så kan batteriet mycket väl vara så dåligt att det är dags att byta det.

Låter onekligen som att jag ska kolla upp hälsan på batteriet. Men då är ett bra första steg att ladda upp det? Kan det räcka som första steg tror du? Eller bör jag ändå kolla upp batteriet?

Jag satt ju och funderade på om jag hade nåt igång i bilen som drog batteri, men tyckte jag gick igenom alla lampswitchar i bilen, osv. Ibland kan det ju räcka med att takbelysningen är igång för att det ska dra ut batteriet. Den erfarenheten har jag i alla fall från tidigare bil... sen hur mer eller mindre känsligt det är på nya bilar det är vet jag inte.

Kan det vara nåt så enkelt annars som att jag aldrig stänger av radion? Fast... Radion hänger ju ihop med övrig elektronik såsom GPS och allt annat på instrumentpanelen.

Så känns ju lite långsökt.

Brådhis * Voff voff *
7 april 2021 · 10 245 Inlägg

Ett batteri som dels kanske levt ett hårt liv med mycket kortkörningar tex och dels blivit urdraget ett par gånger kan absolut vara slut redan efter 4 år.

Men sväng förbi en verkstad och kolla om dom kan göra ett batteritest åt dig så ser du ju hur mycket liv det är kvar i batteriet. Det är nog bästa lösningen skulle jag säga.

(Det är 230V i uttagen normalt sett) wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
8 april 2021 · 6 566 Inlägg

Ibland kan det vara mjukvarunivå(erna) som orsakar att styrenheterna har för hög viloförbrukning och/eller att de tar för lång tid på sig innan de går ner i sleep-mode

Generellt så har hybridbilar mindre 12V batteri än vanliga förbränningsbilar, så det blir känsligare för strömförbrukning

Det finns testvagnar som ger ett mer exakt svar på om batteriet behöver bytas än ett vanligt handverktyg, då dessa kan ladda upp och belastningskontrollera batteriet- Men är det helt slut kommer de lilla verktyget nämna det ändå.

De/Dem
torsen
8 april 2021 · 7 202 Inlägg

Brådhis skrev:
Ett batteri som dels kanske levt ett hårt liv med mycket kortkörningar tex och dels blivit urdraget ett par gånger kan absolut vara slut redan efter 4 år.

Men sväng förbi en verkstad och kolla om dom kan göra ett batteritest åt dig så ser du ju hur mycket liv det är kvar i batteriet. Det är nog bästa lösningen skulle jag säga.

(Det är 230V i uttagen normalt sett) wink

Hade själv för några månader sedan otur med ett 4 år gammalt (och dyrt Bosch-)batteri.
Dyrt för att det har små poler som har omvänd placering(mot vad som är kutym).
Bara bita i sura äpplet och byta(till ett likadant = endast Bosch tillverkar den här modellen).
Allt för komplicerat att bygga om luftrenare och "elcentral" för att få dit ett "Volvobatteri", tyvärr.

jaka54
8 april 2021 · 5 682 Inlägg

Hej!
"Moderna" bilar drar ganska mycket ström  när de står oanvända! Det innebär att på en månad  kan batteriet  bli urladdat om bilen inte körs!
Rekommenderar Biltemas "Silver färgade" batterier. Hade ett sånt i över 15 år i min Audi 100 Avant 2,0E från 1989 ("gammal" bil som inte drar så mycket ström när den inte används).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 april 2021 · 17 386 Inlägg

Bilen har Keyless och dessa ska inte stå mer än 10 dagar utan att batteripolen lyfts av. När bilen var ny... Toyotas 12v originalbatterier var inte så bra. De höll inte helt enkelt. Brukar vara på ca 45Ah.

Byte av detta gör underverk. (Förslag: Batterilagret) Titta även i instruktionsbok om hur ni stänger av kevless. Finns en knapp/inställning.

Vi har fått byta på våra Priusar genom åren.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
9 april 2021 · 7 202 Inlägg

Har bilen draganordning?
Att kolla och rengöra i eluttaget är ett tips.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang