Köpråd: Erfarenheter av Mercedes W220?

trubbelturbo
9 april 2021 · 1 460 Inlägg

Då min livssituation på grund av lite olyckliga omständigheter har förändrats , så kommer jag i fortsättningen att ha jobb inom gångavstånd istället för mina nuvarande 14mil tur och retur. Ska man se det ifrån den ljusa sidan så behöver jag med andra ord inte längre prioritera driftssäkerhet och bränsleförbrukning när jag ska välja bil.

Därför har jag bestämt att jag ska unna mig en gammal, stor, tung och törstig v8-motoriserad tysk lyxbil. Framförallt är det Mercedes-Benz W220 (S430/S500) som lockar mig.

Jag har läst mig till att MY2004 och framåt är att föredra då rostskyddet är förbättrat på dessa, samt att faceliften ser ju trevlig ut. De flesta (alla?) är ju utrustade med luftfjädring vilket bara är en tidsfråga innan systemet börjar läcka eller krångla. Hur krångligt och/eller dyrt är det att åtgärda brister på detta system?

Och vad finns det mer man kan säga om dessa bilar? Motorer, växellådor? Finns det bättre eller sämre?

Hur är det med det elektroniska? För sin tid var det ju mycket avancerade bilar, är det något särskilt man bör kontrollera att det funkar innan inköp?

Reservdelar. Ponera att man handlar delar på nätet vid behov, hur mycket dyrare är delar till en gammal lyxpråm jämfört med en "vanlig" bil?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang