Köpråd första bil A4, E61, Passat

Sevenfortyyy
11 april 2021 · 4 Inlägg

Tjena smile Snart börjar de bli dags för första bil och sitter o tittar blocket gode mycke nu. Min budget stannar på ca 60 tusen men nån tusing över (kanske max 70) kan vara okej för rätt bil. Har tidigare kört och byggt några epor (740) och suget efter lite mer modern och komfortabel bil är gode stort.

Jag vill egentligen ha en automatare men de beror lite på bilen i övrigt och vet ju att automat blir dyrare om de pajar så vill ju veta att lådan är okej. Kan inte säga att automat är ett krav men ett stort plus, bensin/diesel beror också på bilen men spelar i sak ingen roll utan vill ha så hög driftsäkerhet som möjligt.

Dem bilar ja sneglat mest på nu är Audi a4 b8, då med quattro och 2,0tdi och i min prisram så verkar manuell nästan vara enda alternativet.

Bmw e61 och där verkar de vara sjukt delade åsiker om driftsäkerhet, dem ja lyckas läsa mig till är dem driftsäkraste är typ 525d lci men kan bli på gränsen till dyr då. Annars verkar 525i pre lci 06/07 vara ett hyffsat säkert alternativ. Hade gärna haft med msport då ja tycker den fronten och bakstöten ser 1000 gånger fräshare ut än standarden. Här verkar automatlådan vara hyffsat säker både pre lci och lci sålänge den får nått oljebyte.

Och nu har jag även sneglat lite smått på passaten också, då med b7 chassiet och 2,0tdi och 4motion. Där är de ju också lite delade åsikter på dsg lådorna??

Hoppas på många tips och åsikter på bilvalen samt nack/fördelar. Vill ju såklart som de flesta ha en så driftsäker som möjligt oavsett modell, e61ans barndomsfel så som kabelstam och slang till kompressorn osv är ju baggis att fixa och behövs de skruvas så kan jag fixa de flesta vanliga grejer då ja tycker de är rätt skoj o skruva o ändå har lite erfarenhet.

Är ganska lång så a4ans storlek kan ju vara en nackdel men gillar inte a6orna före 2012 så är inte ett alternativ. A4an bör jag ändå klara mig på.

magrrtt
12 april 2021 · 11 Inlägg

Jo, du får rätt feta bilar med mer säkerhet/komfort för de summorna..
Så för den pengen är det bara tuta och köra skulle jag säga vilken bil du än väljer, om du nu bara ska köra från A till B med bilen och inte vill pilla med den.

Men sen kommer ju försäkring/skatt/bränsle in i bilden och om oväntade fel uppstår så blir det inte speciellt billigt utan större inkomster. Sedan om du nu vill fixa/pimpa bilen så springer ännu mer pengar iväg.

Dock handlar allt om tillgångar, och har du prisramen och lusten för o lägga just 70 lax för en förstabil plus allt det jag nämnde så är de bara att köra på det som känns rätt.

Sevenfortyyy
12 april 2021 · 4 Inlägg

Jodå tillkommande kostnader är ja ju medveten om, därför vill jag ju ha lite åsiker om bil alternativen ja nämnde så man kanske slipper allt för många dyra utgifter utöver och inte köper något skrot 😊 Planen är att köpa bil nu i slutet av sommaren och har förhoppningsvis fast jobb efter kommande vinter 👍🏻

panda666
12 april 2021 · 4 250 Inlägg

Dom flesta av dessa bilar kommer klara sig bättre med manuell låda, automatlådorna kan börja strula beroende på hur dom har körts och servats och speciellt dsg då på passaten. Är inte alls ovanligt med lådstrul hos bmw heller speciellt e60/61 serien. Skulle tipsa faktiskt om e60/e61 med tidiga modeller av m54 bensin motorerna, typ skottsäkra motorer parade med manuell låda. Inte jättemycket kan gå fel på dom om dom servas och sköts rätt. Vattenpump, kylare, givare här o där typ vanligt slitage. Ska du endå ha automat se till att den växlar som den ska och ha fått nån service. Skit i diesel om du inte kör långt annars kan motorerna bli griniga/sota osv.

Off
13 april 2021 · 101 Inlägg

Har väl ingen kommentar gällande bilarna direkt, men skulle verkligen rekommendera dig att inte köpa en bil som täcker hela ditt ihop sparade kapital. Jag antar att du inte fyllt 18 än/nyss fyllt 18 och då lär du ju inte ha en så stor månadsinkomst direkt...

Bättre att köpa en billigare bil som inte är lika cool och ha pengar till att åtgärda fel på den än en bil som bara står på parkeringen för att den gått sönder och du inte har pengar till att laga den.

Jag har själv gjort det felet tidigare då jag körde in alla mina pengar i en bil som efter en månad behövde lagas för 19k.

Som tur var så visade jag bilfirman jag köpt den från att jag mycket väl visste om konsumentköplagen och mina rättigheter, och tack vare det stod de för kalaset motvilligt. Är man på en lägre budget däremot köper man ju oftast privat dock och då får man ju såklart stå för allt själv

Sevenfortyyy
13 april 2021 · 4 Inlägg

panda666 skrev:
Dom flesta av dessa bilar kommer klara sig bättre med manuell låda, automatlådorna kan börja strula beroende på hur dom har körts och servats och speciellt dsg då på passaten. Är inte alls ovanligt med lådstrul hos bmw heller speciellt e60/61 serien. Skulle tipsa faktiskt om e60/e61 med tidiga modeller av m54 bensin motorerna, typ skottsäkra motorer parade med manuell låda. Inte jättemycket kan gå fel på dom om dom servas och sköts rätt. Vattenpump, kylare, givare här o där typ vanligt slitage. Ska du endå ha automat se till att den växlar som den ska och ha fått nån service. Skit i diesel om du inte kör långt annars kan motorerna bli griniga/sota osv.

Tack för svar och tips 😊 Bensinarna på e61 känns mest ekonomiskt i inköpspris åtminstone, får ganska lågmilad bil och om man vill med Msport osv dock är de inte omöjligt att de blir en del mil under ett år då ja färdas en del inått landet. Så diesel hade varit skönt så sett dock inget krav alls. Men e61 med diesel då vill ja ha en lci pga skatten och då blir dem lite för dyra i inköpspris istället med vettigt miltal osv.

Sevenfortyyy
13 april 2021 · 4 Inlägg

Off skrev:
Har väl ingen kommentar gällande bilarna direkt, men skulle verkligen rekommendera dig att inte köpa en bil som täcker hela ditt ihop sparade kapital. Jag antar att du inte fyllt 18 än/nyss fyllt 18 och då lär du ju inte ha en så stor månadsinkomst direkt...

Bättre att köpa en billigare bil som inte är lika cool och ha pengar till att åtgärda fel på den än en bil som bara står på parkeringen för att den gått sönder och du inte har pengar till att laga den.

Jag har själv gjort det felet tidigare då jag körde in alla mina pengar i en bil som efter en månad behövde lagas för 19k.

Som tur var så visade jag bilfirman jag köpt den från att jag mycket väl visste om konsumentköplagen och mina rättigheter, och tack vare det stod de för kalaset motvilligt. Är man på en lägre budget däremot köper man ju oftast privat dock och då får man ju såklart stå för allt själv

Förstår givetvis vad du menar 😊 Dock har ja valt budget efter vad jag vet att jag har råd med. Därför tittar ja runt nu efter nån bil som är generellt sätt driftsäker eller lätt åtgärdade fel. Såklart kan dyra kostnader dock komma på nästan vilken bil som helst.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang