En ganska vanlig 245:as liv

En helt vanlig Volvo 240 från 1990. I dagsläget i alla fall. Den används som min bruksbil om somrarna och jag försöker att samtidigt genomföra underhåll och förbättringar. En rullande renovering är tanken, men det kommer nog ta väldigt lång tid.
  • 18 Följare
  • 3 295 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 maj
Cuefa Kungen av dagspendlande.
3 maj · 3 535 Inlägg

Hmm... nu kan det vara bara för mig men jag ser inga bilder? 😳

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
JAF
3 maj · 150 Inlägg

Vad konstigt. Jag ser bilderna. Syns det inga bilder alls i hela tråden eller är det bara i de senaste två kommentarerna som mina bilder inte syns?

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Brådhis * Voff voff *
3 maj · 6 749 Inlägg

Jag ser bilderna iaf. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
3 maj · 3 535 Inlägg

Då är det nog brandväggen på jobbet som bromsar något.
Jag somnar om o kollar in tråden ikväll istället!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
JAF
4 maj · 150 Inlägg

Jag såg för en vecka sedan en riktigt snygg gammal pressbild på en Volvo 745 Turbo. Jag kände igen platsen och tänkte att jag kunde åka dit och ta ett liknande foto på min egna bil. Det blev rätt bra tycker jag. En oerhört fin bakgrund. Jag ska åka tillbaka dit senare i sommar när det är lite ljusare och grönare samt med min kamera och en nytvättad bil.

https://i.imgur.com/q3Sp8j8l.jpg


https://i.imgur.com/FDGGWgVl.jpg


Pressbilden är tagen från denna hemsida: https://www.fijen.se/wordpress/2012/02/ … Mplvv0t7JI

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
4 maj · 150 Inlägg

Tvåförtiofemman står och väntar på operation. Planen är att börja riva den i helgen eller i början av nästa vecka. Jag hade behövt den ett par veckor till, men kan inte vänta allt för länge. Jag får låna en annan bil istället eller klara mig ändå på något vis. Planen är att bilen ska vara körbar igen i mitten av juli. Jag tror inte att den planen kommer att hålla, men jag ska försöka.


https://i.imgur.com/oW3LHM4l.jpg

Senast redigerat av JAF (4 maj )

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
5 maj · 3 535 Inlägg

Ofan, jag kommer väl säkert stöta på dig i stan nån gång med andra ord!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
JAF
5 maj · 150 Inlägg

Det är mycket möjligt att du gör! Min bil sticker ju ut lite i dagens trafikbild haha.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Mew
onsdag 15:10 · 1 667 Inlägg

Jag kan rekommendera att metodiskt skära upp originalhärvan och plocka ut kablarna du behöver komplett. Det kommer ta ett tag, men då har du allt och slipper alla "vart ska den här gå?"-funderingar. Det är väl värt tiden och mödan du lägger på det. smile Markera gärna kontaktstycken och kablar med en bit maskeringstejp där du skriver vad det är / vart den ska gå, så underlättar du en hel del för dig själv när allt ska monteras.

Angående servooljan kan du lossa ena banjoskruven nere på styrväxeln och låta allt rinna ut där. Det är ingen fara om du kladdar, det är inte skadligt. Det är bromsvätska som käkar lack. smile


Angående kondensorn är jag osäker, men inte omöjligt att den bara ska vila i  gummikuddar. I min donatorbil satt den skruvad, men den nya kondensorn jag fick tag på (även den Volvo original och köpt till samma årsmodell) var bredare och omöjlig att skruva på plats. Fick ta bort de popnitade gavlarna, då fick den PRECIS plats framför kylaren. Tanken är att fixa något fäste, men den sitter ännu fortfarande bara fastklämd där, har inte rört sig en millimeter. Så mycket möjligt att den var till de nyare modellerna egentligen (dock gamla gängorna).

Senast redigerat av Mew (onsdag 15:16)

JAF
söndag 15:11 · 150 Inlägg

Okej, ja jag gör nog så att jag skär upp kabelhärvan och plockar det kablaget jag behöver ha. Lär vara en del jobb men blir nog enklast sen som du säger.

Då ska jag på den röda lossna banjoskruvarna nere på styrväxeln och ställa ett uppsamlingskärl där. Lär fortfarande kladda lite men klart mycket mindre än vad det kladdade när jag höll på med donatorbilen haha.

Märkligt att den nya kondensorn var större. Är det olika dimensioner mellan kylargavlarna beroende på årsmodell månntro? I sådana fall kanske det blir en överraskning när jag ska få dit kondensorn på den röda bilen.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
söndag 15:20 · 150 Inlägg

Nu har jag börjat riva i den röda! Började med inredningen eftersom det var skitväder ute. Nu går det rätt fort att få bort instrumentbrädan efter att ha tagit bort den några gånger på olika bilar. En del grejer skiljer sig lite mellan denna bilen och donatorbilen. Helst vill jag återanvända så mycket som möjligt att bilens ursprungliga delar, men vissa grejer kommer jag vara tvungen att byta ut för att det ska funka med AC-systemet och vissa byter jag bara för att de är i bättre skick eller har en bättre funktion. Det som är bra med att ha en donatorbil är att jag kan plocka delar och skruvar som saknas på den röda eller som är i bättre skick. Exempelvis var ena fästet till den undre rattkåpan trasigt, så den plockar jag nog från donatorbilen om det inte är så att dem är olika. Instrumentbrädan ska jag nog ta från donatorbilen. Den är i bättre skick och så skiljer sig fästena för vindruteluftutblåsen. Dock saknar instrumentbrädan i 93:an högtalarhålet som är mitt på instrumentbrädans ovansida. Min röda bil som är en 90:a har det högtalarhålet och jag vill helst ha kvar det. Visserligen är det nog snyggare och stilrenare utan hålet, men jag vill att bilen ska vara så orginal som möjligt. I alla fall i dagsläget. Kanske ändrar jag mig under arbetets gång. Till att börja med så sätter jag nog dit donatorbilens instrumentbräda om jag inte får tag på en fin instrumentbräda med högtalarhål innan dess.


https://i.imgur.com/SZsY84Yl.jpg


https://i.imgur.com/NaXQLWAl.jpg
Det blir till att passa på att rengöra allt ordentligt. Efter 31 år har det blivit rätt så dammigt under instrumentbrädan.


Jag har stött på lite trubbel. De två skruvarna som håller fast rattstången i balken som går under instrumentbrädan saknar spår för en skruvmejsel. Det är tydligen säkerhetsskruvar, men på donatorbilen var de två skruvarna vanliga torxskruvar. Efter lite rådfrågning så verkar det som att det ska gå att dra bort balken ändå för att sedan lättare komma åt skruvarna, antingen med en polygrip eller så borrar jag ett litet hål och slår i ett torxbits. Eller är det någon som har någon bättre idé på hur jag ska gå till väga? Jag kanske inte alls behöver ta bort de där skruvarna?


https://i.imgur.com/jCFeG87l.jpg


https://i.imgur.com/5CPEg9Pl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Mew
söndag 19:48 · 1 667 Inlägg

Ja de där är rätt så dryga men du behöver inte ta loss dem, balken som är i vägen går att ta bort ändå. Ta paketet åt passagerarsidans håll så gör du det lite enklare för dig. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang