En ganska vanlig 245:as liv

En helt vanlig Volvo 240 från 1990. I dagsläget i alla fall. Den används som min bruksbil om somrarna och jag försöker att samtidigt genomföra underhåll och förbättringar. En rullande renovering är tanken, men det kommer nog ta väldigt lång tid.
  • 30 Följare
  • 17 122 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 september
Cuefa Kungen av dagspendlande.
3 maj · 3 808 Inlägg

Hmm... nu kan det vara bara för mig men jag ser inga bilder? 😳

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Volkswagen Fox "Rääva" (2006)
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
JAF
3 maj · 202 Inlägg

Vad konstigt. Jag ser bilderna. Syns det inga bilder alls i hela tråden eller är det bara i de senaste två kommentarerna som mina bilder inte syns?

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Brådhis * Voff voff *
3 maj · 7 234 Inlägg

Jag ser bilderna iaf. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
3 maj · 3 808 Inlägg

Då är det nog brandväggen på jobbet som bromsar något.
Jag somnar om o kollar in tråden ikväll istället!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Volkswagen Fox "Rääva" (2006)
JAF
4 maj · 202 Inlägg

Jag såg för en vecka sedan en riktigt snygg gammal pressbild på en Volvo 745 Turbo. Jag kände igen platsen och tänkte att jag kunde åka dit och ta ett liknande foto på min egna bil. Det blev rätt bra tycker jag. En oerhört fin bakgrund. Jag ska åka tillbaka dit senare i sommar när det är lite ljusare och grönare samt med min kamera och en nytvättad bil.

https://i.imgur.com/q3Sp8j8l.jpg


https://i.imgur.com/FDGGWgVl.jpg


Pressbilden är lånad från denna hemsida: https://www.fijen.se/wordpress/2012/02/ … Mplvv0t7JI

Senast redigerat av JAF (11 maj )

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
4 maj · 202 Inlägg

Tvåförtiofemman står och väntar på operation. Planen är att börja riva den i helgen eller i början av nästa vecka. Jag hade behövt den ett par veckor till, men kan inte vänta allt för länge. Jag får låna en annan bil istället eller klara mig ändå på något vis. Planen är att bilen ska vara körbar igen i mitten av juli. Jag tror inte att den planen kommer att hålla, men jag ska försöka.


https://i.imgur.com/oW3LHM4l.jpg

Senast redigerat av JAF (4 maj )

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
5 maj · 3 808 Inlägg

Ofan, jag kommer väl säkert stöta på dig i stan nån gång med andra ord!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Volkswagen Fox "Rääva" (2006)
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
JAF
5 maj · 202 Inlägg

Det är mycket möjligt att du gör! Min bil sticker ju ut lite i dagens trafikbild haha.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Mew
5 maj · 1 769 Inlägg

Jag kan rekommendera att metodiskt skära upp originalhärvan och plocka ut kablarna du behöver komplett. Det kommer ta ett tag, men då har du allt och slipper alla "vart ska den här gå?"-funderingar. Det är väl värt tiden och mödan du lägger på det. smile Markera gärna kontaktstycken och kablar med en bit maskeringstejp där du skriver vad det är / vart den ska gå, så underlättar du en hel del för dig själv när allt ska monteras.

Angående servooljan kan du lossa ena banjoskruven nere på styrväxeln och låta allt rinna ut där. Det är ingen fara om du kladdar, det är inte skadligt. Det är bromsvätska som käkar lack. smile


Angående kondensorn är jag osäker, men inte omöjligt att den bara ska vila i  gummikuddar. I min donatorbil satt den skruvad, men den nya kondensorn jag fick tag på (även den Volvo original och köpt till samma årsmodell) var bredare och omöjlig att skruva på plats. Fick ta bort de popnitade gavlarna, då fick den PRECIS plats framför kylaren. Tanken är att fixa något fäste, men den sitter ännu fortfarande bara fastklämd där, har inte rört sig en millimeter. Så mycket möjligt att den var till de nyare modellerna egentligen (dock gamla gängorna).

Senast redigerat av Mew (5 maj )

JAF
9 maj · 202 Inlägg

Okej, ja jag gör nog så att jag skär upp kabelhärvan och plockar det kablaget jag behöver ha. Lär vara en del jobb men blir nog enklast sen som du säger.

Då ska jag på den röda lossna banjoskruvarna nere på styrväxeln och ställa ett uppsamlingskärl där. Lär fortfarande kladda lite men klart mycket mindre än vad det kladdade när jag höll på med donatorbilen haha.

Märkligt att den nya kondensorn var större. Är det olika dimensioner mellan kylargavlarna beroende på årsmodell månntro? I sådana fall kanske det blir en överraskning när jag ska få dit kondensorn på den röda bilen.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
9 maj · 202 Inlägg

Nu har jag börjat riva i den röda! Började med inredningen eftersom det var skitväder ute. Nu går det rätt fort att få bort instrumentbrädan efter att ha tagit bort den några gånger på olika bilar. En del grejer skiljer sig lite mellan denna bilen och donatorbilen. Helst vill jag återanvända så mycket som möjligt att bilens ursprungliga delar, men vissa grejer kommer jag vara tvungen att byta ut för att det ska funka med AC-systemet och vissa byter jag bara för att de är i bättre skick eller har en bättre funktion. Det som är bra med att ha en donatorbil är att jag kan plocka delar och skruvar som saknas på den röda eller som är i bättre skick. Exempelvis var ena fästet till den undre rattkåpan trasigt, så den plockar jag nog från donatorbilen om det inte är så att dem är olika. Instrumentbrädan ska jag nog ta från donatorbilen. Den är i bättre skick och så skiljer sig fästena för vindruteluftutblåsen. Dock saknar instrumentbrädan i 93:an högtalarhålet som är mitt på instrumentbrädans ovansida. Min röda bil som är en 90:a har det högtalarhålet och jag vill helst ha kvar det. Visserligen är det nog snyggare och stilrenare utan hålet, men jag vill att bilen ska vara så orginal som möjligt. I alla fall i dagsläget. Kanske ändrar jag mig under arbetets gång. Till att börja med så sätter jag nog dit donatorbilens instrumentbräda om jag inte får tag på en fin instrumentbräda med högtalarhål innan dess.


https://i.imgur.com/SZsY84Yl.jpg


https://i.imgur.com/NaXQLWAl.jpg
Det blir till att passa på att rengöra allt ordentligt. Efter 31 år har det blivit rätt så dammigt under instrumentbrädan.


Jag har stött på lite trubbel. De två skruvarna som håller fast rattstången i balken som går under instrumentbrädan saknar spår för en skruvmejsel. Det är tydligen säkerhetsskruvar, men på donatorbilen var de två skruvarna vanliga torxskruvar. Efter lite rådfrågning så verkar det som att det ska gå att dra bort balken ändå för att sedan lättare komma åt skruvarna, antingen med en polygrip eller så borrar jag ett litet hål och slår i ett torxbits. Eller är det någon som har någon bättre idé på hur jag ska gå till väga? Jag kanske inte alls behöver ta bort de där skruvarna?


https://i.imgur.com/jCFeG87l.jpg


https://i.imgur.com/5CPEg9Pl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Mew
9 maj · 1 769 Inlägg

Ja de där är rätt så dryga men du behöver inte ta loss dem, balken som är i vägen går att ta bort ändå. Ta paketet åt passagerarsidans håll så gör du det lite enklare för dig. smile

JAF
11 maj · 202 Inlägg

Ja jag märkte det. Brytskruvarna sitter på glidskenor så det var bara att lossa balkens övriga skruvar och sedan dra den mot sig själv. Skönt att jag slapp ta fram borren!
Att ta ut fläktpaketet mot passagerarsidan är enkelt, har gjort det förut när jag skulle byta kupéfläkt på denna bilen. Men att få dit det nya fläktpaketet för AC blir nog riktigt bökigt utan att ta bort balken. Det är inte så svårt att ta bort allt som är i vägen heller, så det är lika bra. smile

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
12 maj · 202 Inlägg

Under vintern och våren har jag fortlöpande köpt på mig delar som jag kommer att behöva eller som kan vara bra att ha. Både begagnade och nya delar. Mest pengar har spenderats på nya delar till AC-systemet och till stor-servicen, och mer kan det mycket väl komma att bli.

En sotningssats är alltid bra att ha, men vet inte om jag kommer behöva använda den nu. Är tätningarna på motorns framsida dåliga så byter jag dem i samband med kamremsbytet.

https://i.imgur.com/S0LFAqRl.jpg


Bättre begagnade gångjärn har införskaffats. De kommer från bakdörrar men ska vara likadan som de till framdörrarna vad jag har förstått. Eftersom bakdörrarna inte används i lika stor utsträckning som framdörrarna så är gångjärnen i mycket bra skick. Dock är det inte rätt färgkod, men jag hoppas att den röda nyansen inte ska avvika allt för mycket. Annars kanske jag målar om dem.

https://i.imgur.com/0NfDDagl.jpg?1


Nya bussningar till generatorn, AC-kompressorn och till servopumpen. Även nya skruvar och muttrar som kan vara bra att ha.

https://i.imgur.com/BDDtaHjl.jpg


Ett begagnat mätarhus har införskaffats och tanken med det är att ta hastighetsmätaren från detta mätarhuset och sätta i min bil. Detta eftersom mätartavlan som sitter i ny är halvblank istället för matt som den egentligen ska vara. Tidigare ägare har nämligen fått hastighetsmätaren utbytt. I samband med bytet ska jag försöka återställa mätarställningen till den korrekta. I nuläget visar räkneverket 500 mil mer än vad bilen egentligen har rullat.

https://i.imgur.com/icwxr9zl.jpg


Lite Volvo orginal-prylar. Ett luftfilter, esterolja till AC-systemet, en rem till reservhjulet och en strömställare för elspeglar. De två sistnämnda är mest bra att ha prylar.

https://i.imgur.com/rggtcFQl.jpg


Nyligen fick jag hem detta. Lite blandade skruvar som alltid är bra att ha och en stereoram i metall. Den som sitter i bilen nu är också i metall, men jag misstänker att jag behöver skära upp den lite för att få plats med den nya stereon. Då vill jag ha en extra liggandes ifall det skiter sig.

https://i.imgur.com/x1cRvMrl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
17 maj · 202 Inlägg

Nu har jag rivit lite mer i den röda 245:an. Började med att tappa ur kylarvätskan eftersom jag ska ta bort vattenpumpen samt så blir det inte lika mycket kladd då när jag ska ta bort slangarna till värmepaketet. Dock fick jag en otrevlig överraskning. Kylarvätskan såg inte alls fin ut. Bytte den för 2-3 år sedan och gjorde någon enstaka sköljning då. Tycker inte att kylarvätskan borde se ut såhär efter den tiden, men jag vet inte hur bytena har skötts tidigare och de få sköljningarna jag gjorde räckte uppenbarligen inte. Jag har ändå kört ca. 2500 mil sedan bytet av kylarvätskan så det har nog hunnit röras om ordentligt i systemet. Mer oroväckande var att det följde med en del partiklar ut. De hade lite sandliknande konsistens i grön nyans, även några röda. Det var även något som liknade små färgflagor och en svag oljehinna syns på ytan. Jag vill minnas att jag har behövt fylla på lite glykol då och då, dock inte särskilt ofta. Jag misstänker att  det har försvunnit ut vid vattenpumpen eftersom det verkar ha läckt lite där, och partiklarna misstänker jag kommer från gammalt skit och dåliga packningar. Först trodde jag att jag skulle vara tvungen att lyfta toppen, men jag tror nog att jag skippar det. Först och främst ska jag göra ordentliga sköljningar och sen köra ett tag. Verkar det inte vara helt bra då så lyfter jag toppen.


https://i.imgur.com/rotqvjWl.jpg


https://i.imgur.com/EeQef2gl.jpg


https://i.imgur.com/6O7W7stl.jpg


https://i.imgur.com/ZksSzzMl.jpg


https://i.imgur.com/vdXyWisl.jpg


Efter att vattenpumpen var borttagen var det dags att ta bort kamremmen. Enligt dekalen på kamremskåpan var det senaste bytet gjort 2005 och för 10 000 mil sedan. Dock såg kamremmen alldeles för bra ut för det (jag kollade även för några år sedan för att inte köra runt med en sliten kamrem) och den tidigare ägaren har skött bilen rätt bra, så det kändes konstigt att kamremsbytena inte skötts ordentligt. Men så här om dagen såg jag en lapp på B-stolpen med otydlig text att kamremmen även byttes 2017 för ca 4000 mil sedan. Förstår inte hur jag kunnat missa den uppenbara lappen i 3,5 år, men det förklarar i alla fall det bra skicket på kamremmen och även spännrullen. Egentligen behöver de inte bytas då, men jag byter ändå för att veta att allt är tipptopp. Samt så blir det Volvo orginaldelar, inga gatesgrejer som sitter på nu.

Att byta kamrem underlättas med specialverktyget för att låsa fast remskivan på vevaxeln.


https://i.imgur.com/xwlNrlal.jpg


https://i.imgur.com/WLkLVm2l.jpg


Sen tog jag beslutet att ta bort remhjulen och baksidan av kamremskåpan för att byta packboxar. Jag misstänkte att det skulle vara lite oljigt och det var det. Det är ingen katastrof, men ändå tillräckligt för att kräva packboxbyten i mitt tycke. Först behövs det en noggrann rengöring dock.


https://i.imgur.com/F4fxwbQl.jpg


https://i.imgur.com/EK3una0l.jpg


https://i.imgur.com/i1luBcNl.jpg


Sedan gav jag mig på servopumpen. Att tömma den på olja genom att lossa banjoskruvarna var mycket smidigare och mindre kladdigt än så som jag gjorde på den vita bilen. Nu blev kladdet koncentrerat till styrväxeln. Det var även enkelt att sedan ta den hela servopumpen komplett som en enhet.


https://i.imgur.com/6X4KRHkl.jpg


https://i.imgur.com/2XDb3ryl.jpg


Ett litet framtida bekymmer jag har stött på är att två av de skruvhålen som behövs för den nya konsolen för servopumpen och AC-kompressorn har varit oanvända i 31 år. Det har följt med sig att gängorna i hålen är rätt rostiga och inte mycket för världen. En skruv går inte att få dit i alla fall. Jag ska köpa en sats med gängtolkar och köra där. Förhoppningsvis hjälper det med att återställa gängorna.

Nu har jag även gott om utrymme för att byta motorkudde på den här sidan, så det ska jag passa på att göra. Jag ska även rengöra vevhusventilationen. Är det någon som har förslag på hur jag kommer åt det på enklaste vis? Går det att komma åt från det här hållet eller måste jag ta bort insuget?


https://i.imgur.com/faaveHMl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
20 maj · 202 Inlägg

De två extraljusen har jag demonterat samt rivit ur kablaget. Det känns lite ovant att se bilen utan extraljus men jag ska nog kunna vänja mig. Ser lite stilrenare ut nu. Dock gillade jag ändå stuket med extraljus. Troligtvis monterar jag tillbaka dem eller några bättre i framtiden, men med ett snyggare draget kablage. Och då vill jag att det även ska vara enkelt att montera och demontera extraljusen så att jag slipper ha dem monterade på bilen hela tiden. Lite noggrannare rengöring av grillen, stötfångaren och stötfångarlisten krävs eftersom det har samlats smuts där under många år och missfärgat plasten. Förhoppningsvis går det att få bort så mycket att det knappt syns.


https://i.imgur.com/DZfu0Ebl.jpg


När jag "pallade" upp bilen märket jag att däcken i fram var oerhört snedslitna. Detta är något som jag inte har märkt tidigare. Däcken i bak däremot är helt perfekt jämnt slitna, och knappt slitna alls. Alla fyra däcken monterades samtidigt och de har rullat i cirka tre år och runt 2000-2500 mil. Framvagnen är ju märkbart väldigt sliten men jag trodde inte att däcken i fram skulle ätas upp så här pass fort. Jag vet inte om det kan ha bidragit med att jag bytte krängningshämmarstagen för ett år sådant. Något annat i framvagnen har jag inte bytt.


https://i.imgur.com/B5OuO0nl.jpg
Framdäck.


https://i.imgur.com/yQ1bypDl.jpg
Bakdäck.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
7 juni · 202 Inlägg

Mer i kupén har rivits. Som ni ser är gångjärnen mycket dåliga. Jag måste sätta i en kil för att dörren inte ska åka igen. På plan mark klarar dörrarna ganska precis att hålla sig öppna, men nu när bilen lutar bakåt är det stört omöjligt. Undrar hur det kommer sig att de är så slitna. På den vita 245:an som har rullat 6000 mil mer så har dörrarna tydliga dörrlägen, till skillnad från på den röda där de knappt existerar på framdörrarna. Går det att justera dörrstoppen i gångjärnen eller är det bara att byta ut som gäller?


https://i.imgur.com/OwmwVDAl.jpg


Det blir lite rörigt med allt kablage. Dock är det lättare än vad det ser ut att få ordning på det, så länge det finns bilder på anslutningarna.


https://i.imgur.com/Ed7fW5Fl.jpg


Elsystemet till stereon är dock helt åt helvete. Det är inte så konstigt att bara en av fyra högtalare fungerade, och det var inte fel på högtalarna. Jag tror nog att jag klipper bort allt trassel och sen göra det snyggare och mer ordentligt. Ska ju ändå dit med en ny stereo.


https://i.imgur.com/7gnEywjl.jpg

Senast redigerat av JAF (7 juni )

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
10 juni · 202 Inlägg

Rivningen fortgår. På bilden nedan håller jag på att fixa för att ta bort fläktpaketet. Trasorna som ligger på golvet är till för att samla upp vatten från värmepaketet. Jag försökte samla upp det mesta i ett kärl men det är svårt att inte drälla. Annars kan man göra som jag har gjort tidigare (av misstag egentligen); lossa slangarna och låta allt rinna ner på förargolvet och sedan ut genom ett dräneringshål. Det funkade, men man bör nog se till att allt vatten torkar så att det inte samlas någonstans och orsakar korrosion.

Jag har även rensat bland kablaget. Som jag kanske har nämnt tidigare så har jag tagit bort i princip allt som hörde till extraljusen. Ska nog montera dem igen i framtiden men då vill jag dra kablaget själv och göra det lite snyggare. Hittade även spår efter nivåreglering av stötdämparna i bak. Hade ingen aning om att det har suttit på bilen tidigare. Frågade på facebook vad en liten plasttub och ett kablage var till för och fick då svar att det hör till nivåregleringen. Samma med ett relä som satt på torpedplåten i motorrummet. Allt detta tog jag bort eftersom det inte fyller någon funktion nu. Det är skönt att ha det lite mer ordning bland elsystemet. Kvar är egentligen bara att fixa kablaget till stereon, men det kommer senare.


https://i.imgur.com/v4lSvzRl.jpg


Fläktpaketet är ute. Den här varianten utan AC är rätt enkel att ta ut. Går att göra utan att ta bort särskilt mycket, men det är ändå lite bökigt.


https://i.imgur.com/GBXk7sFl.jpg


Därefter tog jag bort torpedplåten. Den skiljer sig mellan bilarna och behöver bytas ut.


https://i.imgur.com/BwFwlwHl.jpg


Det blev ganska luftigt nu. Det är lite ytrost i nederkanten av hålet, så jag ska ta och slipa bort det och måla. Det kommer nog dröja länge innan jag har rivit såhär mycket och det vore inte bra om rosten får fortsätta härja. Nu har jag i alla fall i princip nått vändpunkten där jag kan börja montera saker! Ska bara åtgärda denna lilla rost och sen skruva dit nya torpedplåten och dämpmattan.


https://i.imgur.com/cyzNLYYl.jpg


Tog bort torpedplåten från donatorbilen också. Även dämpmattan behöver bytas ut. Den gamla hade kunnat återanvändas genom att skära upp det nya hålet för AC-rören, men jag vet inte om det hade blivit bra. Bättre att använda donatorgrejerna som är de undre på bilden. Den nya torpedplåten behöver snyggas till lite då det finns ytrost på den.


https://i.imgur.com/6mfGN0fl.jpg?1


Jag hittade lite tråkig rost vid luftintaget till kupén, mot torpedplåten. Tyvärr är det inget jag kan åtgärda nu utan det får bli ett framtida problem. Det finns lite mer rost i skarven vid övre torpedplåten, där det sitter en dämpmatta och en gummilist. Ett typiskt rostställe på 240 vad jag har förstått det.


https://i.imgur.com/2vdGBCZl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
13 juni · 202 Inlägg

Någon som har tips på vad för medel jag bör använda för att smörja torkarmekanismen? Tänker att det kan vara bra att passa på nu när jag har allt tillgängligt.


https://i.imgur.com/jg2Pm8fl.jpg


Jag skulle behöva rengöra vevhusventilationen. Är det någon som vet om det går att komma åt att få bort den genom att plocka bort tomgångsmotorn och lite annat, eller måste jag ta bort hela insuget?


https://i.imgur.com/XPDffiQl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
15 juni · 202 Inlägg

Jag var till Biltema igår och köpte lite grejer. Bland annat en gängrenoveringssats som jag fick tips om på ett annat forum (https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000016876). Testade den idag för att fixa till skruvhålen på motorblocket där AC-/servopumpsfästet ska sitta. Som ni kan se på bilden nedan såg det inte ut att vara mycket kvar av gängorna. Jag var lite tveksam om det skulle gå att fixa detta men det var värt ett försök. Det är svårt att se eftersom jag sprutat in skärolja.


https://i.imgur.com/q60on6Xl.jpg


Till min glädje så funkade det och det blev riktigt bra! Som nytt (nästan). Gängorna hade rostat ihop en del och det var nog riktigt mycket skit som hamnat där efter 31 år (jag antar att inget har varit monterat där tidigare). Skruvarna går in riktigt fint och sitter bra. Lite mer glappt än vad de gör i de andra hålen som inte är renoverade, men det bör inte vara någon fara.


https://i.imgur.com/Pnmp77Hl.jpg


https://i.imgur.com/hKYSc61l.jpg


Jag har även köpt ny spolarslang som jag ska skarva ihop med den gamla slangen som går till bakrutespolaren. Den har nämligen inte fungerat tidigare eftersom en gnagare gnagt hål på slangen i motorrummet, så spolarvätskan har åkt ut på backen istället för att först hamna på bakrutan. Detta var några år sedan och det är dags att passa på att fixa det nu när jag har god tillgång till allt. Ungefär samtidigt gnagde gnagaren hål på en bränslereturslang så att jag hade en bensinfontän i motorrummet. Det tog en liten stund innan jag upptäckte det, men som tur var hände inget allvarligt. Med hela motorrummet dränkt i bensin så hade det lätt kunnat fatta eld och gå riktigt illa. Detta fixade jag dock på direkten.


https://i.imgur.com/LJwLrD2l.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang