En ganska vanlig 245:as liv

En helt vanlig Volvo 240 från 1990. I dagsläget i alla fall. Den används som min bruksbil om somrarna och jag försöker att samtidigt genomföra underhåll och förbättringar. En rullande renovering är tanken, men det kommer nog ta väldigt lång tid.
  • 30 Följare
  • 17 199 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 september
JAF
19 juli · 202 Inlägg

Fick hem lite elkablar från Ebay. Jag måste dra en del kablage själv och vill då helst att det är samma färg på kablarna på båda sidorna av skarvarna. Märkligt nog finns det knappt att köpa olikfärgade kablar här i Sverige, i alla fall inte som privatperson. Mekonomen har en del, men inte alla färger som jag behövde så det blev till att beställa från Tyskland via Ebay. Mycket bättre utbud där och ändå rimliga priser tycker jag.


https://i.imgur.com/ooAeTUbl.jpg?1


Kompressorn har nu monterats på plats. Innan jag satte dit den så fyllde jag på med olja. Först hade jag köpt esterolja från Volvo, men efter att ha läst på lite så insåg jag att det var fel typ av olja. I den här kompressorn ska det vara PAG 100-olja, så det var bara att beställa nytt. Det ska vara 2,2 deciliter olja om systemet är helt tomt. Nu var det inte helt tomt, men nära på. Jag hällde ut det lilla som var kvar i kompressorn, det mesta i förångaren och slangarna och så är torkfiltret nytt. Så jag tror inte att det är så mycket olja kvar. Fyllde inte på med 2,2 deciliter, utan siktade på runt 2, men jag vet inte hur mycket det blev. Spillde ut en del och fick sen höfta. Vet inte hur noggrant det är men det borde gå bra.


https://i.imgur.com/LBAP3b9l.jpg


Jag har även borrat hål för kondensorn. Just nu är de väldigt fula men jag ska snygga till dem såklart. Förhoppningsvis blev placeringen av hålen bra. Jag försökte att mäta så noggrant jag kunde, men det är ingen precisionsmontering på kondensorn så det ska nog gå bra. Till höger i bilden ser ni de egentliga hålen för torkfilter och andra AC-prylar, men eftersom systemet i en 93:a skiljer sig mot en 90:a så kommer inte de hålen att användas och jag måste istället borra upp några hål själv.

Tyvärr måste jag nog köpa en ny kondensor då ett av rören troligtvis har spruckit. Som nämnt tidigare i tråden sitter ett av rören kvar på kondensorn då det inte gick att lossa. Jag ville dock ändå försöka få loss röret för att underlätta montering av kondensorn och jag tänkte att det skulle gå lättare när den låg på en arbetsbänk. Trots mycket 5-56 och rostlösare så ville inte rörets anslutning rubbas och jag vågade inte ta i mer. Mina försök var nog tillräckligt för att utmatta materialet eftersom hela röret kan röras alldeles för lätt i sidled. Materialutmattningen har skett bakom en hållare för röret, så det går inte att se men det känns inte bra. Förhoppningsvis går det att få tag på en ny kondensor med rätt gängor för rören, annars får jag försöka knåpa ihop nya slangar och anslutningar.


https://i.imgur.com/rX1OqNql.jpg


Motorvärmarkabeln har tidigare gått på rambalken men den kommer hamna i vägen för ett AC-rör, så jag måste ta bort motorvärmarkabeln eller dra om den. Tyvärr verkar det inte finnas en skarv precis bakom själva värmaren och att plocka bort den blir nog bökigt eftersom en ny frostplugg måste i. Att kapa kabeln känns tråkigt även om det är ett alternativ. Förhoppnings kan jag dra om kabeln på något smidigt vis.


https://i.imgur.com/keKgESLl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
23 juli · 202 Inlägg

Till slut tog jag tummen ur och rev bort insuget för att rengöra vevhusventilationen. Som ni kan se så var det verkligen välbehövligt. Det var mycket skit i oljefällan, och även i andra delar. Efter många vändor med bensin och avfettning så var oljefällan tillräckligt ren. Inte som ny, men i princip så nära ny man kan komma med en gammal oljefälla.


https://i.imgur.com/gjxwQAJl.jpg


https://i.imgur.com/KCkf5Dvl.jpg


https://i.imgur.com/27xxygel.jpg


Jag tog även och rengjorde insuget, framförallt vid spjället. Det var rätt mycket skit där. Jag bytte även spjällpackningen, även om den gamla inte var dålig. Sedan när jag skulle montera spridarbryggan så fick jag inte den på plats. Spridarnas o-ringar var alldeles för stora. Efter lite forskande så insåg jag att de är till K-jet då sotningssatsen jag hade köpt var till B230E. RIktigt surt, men nu är nya o-ringar beställda.


https://i.imgur.com/6J7HdS9l.jpg


https://i.imgur.com/WhreJxtl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
25 juli · 202 Inlägg

En grej som har stört mig ett tag är att hastighetsmätaren en gång i tiden har blivit utbytt av bilens förra ägare. Som tur är så är det dokumenterat i serviceboken när det gjordes och vad för miltal det var på den gamla och den nya mätaren. Tråkigt nog så var det en halvblank mätare som sattes i, när det egentligen ska vara en matt mätartavla. Det har varit störigt när allt i instrumenthuset har varit matt förutom hastighetsmätaren som glänser i solen. Men nu är det åtgärdat! En begagnad hastighetsmätare med rätt mätartavla införskaffades för några månader sedan. När jag ändå ska hålla på och byta så tänkte jag att det kan vara trevligt att återställa miltalet till det korrekta. Nu skiljde det bara 500 mil ungefär, men jag vill ändå ha det så korrekt som möjligt. Sen går det förstås aldrig att veta om det stämmer till hundra procent. Gubben som ägde bilen innan mig kanske körde många mil innan mätaren byttes ut. Nu får jag i alla fall äran att passera 35 000 mil ännu en gång.  :-D


https://i.imgur.com/RENsOakl.jpg


https://i.imgur.com/aY5MIUIl.jpg
Före


https://i.imgur.com/fWh8YlRl.jpg
Efter


En fin men myggig sommarkväll (colaburken som står på backen är en hemgjord myggskrämma) tog jag och passade på att rengöra 93:ans instrumentbräda ordentligt. Den ska in i 90:an då fästena för vindrutans luftutblås skiljer sig. De går att flytta över men kräver att man popnitar dem och det orkar jag inte hålla på med. Den gamla instrumentbrädan hade ändå flera större sprickor och den nya instrumentbrädan har endast en liten spricka. Dock var den oerhört smutsigt och det satt en massa limrester på den efter silvertejpsremsor. Jag tror att den tidigare ägaren av 93:an i panik försökt åtgärda det gnissel som kom någonstans från passagerarplatsen (han lyckades aldrig kan jag intyga). En liten borste och Biltemas label off tog enkelt bort alla limrester. Nu är instrumentbrädan renare än vad den har varit på länge och jag har även smort in den med Meguiars plastic shine protectant. Jag tror att instrumentbrädan mår bra av det och den återfick lite av sin lyster. En grej som skiljer mellan instrumentbrädorna är att den på 93:an saknar ett högtalargaller. Det är snyggare och stilrenare utan, samt vet jag inte om en högtalare där är något att ha, men jag kanske skaffar fram en korrekt instrumentbräda i fint skick någon dag så att bilen är lite mer som den var tidigare.


https://i.imgur.com/CQspfOYl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
6 augusti · 202 Inlägg

Nu börjar det likna något igen i kupén! Jag har fått ordning på det mesta och det är inte särskilt mycket kvar att montera, men innan jag monterar instrumentbrädan så vill jag testa så att kupéfläkten funkar som den ska.


https://i.imgur.com/7Pzcfpil.jpg


Jag har även dragit elkablaget för AC-systemet. Inte det allra snyggaste men jag har försökt hålla så god ordning det går. Det ska bli spännande att se om jag har gjort rätt och om allt kommer att fungera som det ska. Jag är inte supervass när det kommer till el. Någon som är kunnigare får gärna kika på mitt hemgjorda elschema och säga om det ser rimligt ut eller om jag har gjort något fel.


https://i.imgur.com/wylLGyXl.jpg
Den gröna kabeln går från kompressorn.


https://i.imgur.com/40tcb7il.jpg


https://i.imgur.com/Xv86mEKl.jpg?1


https://i.imgur.com/3og95evl.jpg
Det här elschemat har jag utgått ifrån. Det är till senare årsmodeller än min bil så det skiljer sig något.


Vevhusventilationen och insuget har återmonterats. Jag vet att det ser rätt förjävligt ut på torpedplåten. Ska ta bort alla skumgummirester. Tyvärr döljer det sig en del rost bakom gummilisten. Något som inte är helt ovanligt för 240:s.


https://i.imgur.com/997wWLcl.jpg


https://i.imgur.com/mxbjHgNl.jpg


Jag har även borrat hål för torkfiltret och AC-rören. Det var trångt men det gick precis att få in en skruvdragare med en metallborr. Det krävdes en del mätning för att få hålen rätt. Borrhålen ska få lite färg och sedan rostskydd när skruvarna dras på plats.


https://i.imgur.com/pb9uv7ol.jpg


https://i.imgur.com/15w9LPdl.jpg


https://i.imgur.com/Bkgn13zl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
vEight Baronen
6 augusti · 1 240 Inlägg

Gött med AC! Men av mig får du påbackning på kabelskarverna, den modellen borde förbjudas 😄

Elbilar kan dra åt helvete.
JAF
6 augusti · 202 Inlägg

vEight skrev:
Gött med AC! Men av mig får du påbackning på kabelskarverna, den modellen borde förbjudas 😄

Haha jasså, varför tycker du det? Visst, särskilt snygga är de inte. big_smile

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Brådhis * Voff voff *
7 augusti · 7 238 Inlägg

JAF skrev:

vEight skrev:
Gött med AC! Men av mig får du påbackning på kabelskarverna, den modellen borde förbjudas 😄

Haha jasså, varför tycker du det? Visst, särskilt snygga är de inte. big_smile

Det finns bättre som dessutom är fuktsäkra. Dom på din bild kommer tyvärr börja strula för dig över tid. Dessutom släpper dom in fukt som sedan genom kapillärverkan tar sig upp i kablarna och förstör dom. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
vEight Baronen
7 augusti · 1 240 Inlägg

JAF skrev:

vEight skrev:
Gött med AC! Men av mig får du påbackning på kabelskarverna, den modellen borde förbjudas 😄

Haha jasså, varför tycker du det? Visst, särskilt snygga är de inte. big_smile

Det är inte den estetiska biten jag tänker på utan den funktionella 🙂 Klämskarver ska ha krymphölje på så att man kan försegla dom med värme, då hålls fukten ute från skarven. Sen finns det färdiga lödskarver där du stoppar in ändarna i varsin ände på hylsan och värmer ihop. Då blir det tätt och lött på samma gång 😊  Men jag löder och använder vanlig krympslang, det funkar bra det med.

Anledningen till att jag förespråkar täta skarver är att jag har felsökt och reparerat mängder med fordon där komponenter har slutat att fungera och när felet har ringats in så har det varit en öppen skarv där det ärgat och blivit dålig kontakt 😄 Så det är inte för att vara taskig jag säger det utan se det som ett tips 🙂👍

Elbilar kan dra åt helvete.
JAF
7 augusti · 202 Inlägg

Tack för tipsen! Det uppskattas! Tror ni det blir problem trots att dessa skarvar sitter under instrumentbrädan? Räcker det med att dra på krympslang för att förhindra att det kryper in fukt?

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
vEight Baronen
7 augusti · 1 240 Inlägg

JAF skrev:
Tack för tipsen! Det uppskattas! Tror ni det blir problem trots att dessa skarvar sitter under instrumentbrädan? Räcker det med att dra på krympslang för att förhindra att det kryper in fukt?

Ja, en krympslang gör skillnad 😊

Elbilar kan dra åt helvete.
JAF
8 augusti · 202 Inlägg

Då tar jag och fixar det! Vore tråkigt om det börjar strula i framtiden. Återigen, tack för tipsen!

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
9 augusti · 202 Inlägg

Motorkudden på höger sidan behövdes bytas även den. Att bara byta den ena motorkudden hade nog inte blivit bra. För att komma åt bättre så tog jag bort generatorn och oljefiltret. Jag passade på att tömma ut den gamla oljan då det ändå var dags för ett oljebyte. Sen satte jag dit ett nytt filter och hällde i ny motorolja. Det var rätt bökigt att få dit den nya motorkudden, eller det bökiga var att linjera fästet rätt så att det skulle gå att skruva i skruvarna i motorblocket. Efter mycket trixande med domkraften som höll upp motorn så fick jag till slut till det. En motorlyft är nog att föredra vid det här arbetet. Att ta bort generatorn är väldigt enkelt om man ändå har remmarna borta, så de är klart värt att göra det.


https://i.imgur.com/LexvQ01l.jpg


En sak som skiljer sig mellan bilarna men som inte är ett måste att flytta över är hållaren för tändspolen. Då det är onödigt att ha det stora fästet när jag ändå inte ska ha servobehållaren där så valde jag att byta. Det blir mycket snyggare så och mer utrymme, inte för att jag vet vad jag ska göra med det.


https://i.imgur.com/4mGlI7Dl.jpg


https://i.imgur.com/m8fa3wUl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
10 augusti · 202 Inlägg

Tidigare bytte jag ut kablaget till stereon då det som satt där innan var ett riktigt trassel. Istället köpte jag nytt kablage från Biltema. Dock satt kontakten dåligt så jag bytte till den gamla kontakten som sitter mycket bättre. För att kunna göra bytet så köpte jag en verktygssats med små verktyg för att stifta ur kontakter. Det underlättade mycket!


https://i.imgur.com/dmwdj7Ml.jpg
Den nedre kontakten är den gamla.


https://i.imgur.com/lyWkkAll.jpg


Sedan hade jag så pass bra flyt så jag kände att jag kunde börja kika på själva stereon och se om den passade med kablaget och i stereoramen. Detta har varit ett orosmoment då jag var rädd att den inte skulle passa och det skulle krävas anpassningar. Som tur är så passade både kablage och stereoram alldeles perfekt! Plug'n'play i princip (det kanske visar sig annat i ett senare skede). Inte så konstigt kanske. Jag misstänker att det finns standarder inom ljudvärlden.


https://i.imgur.com/o59DWW1l.jpg
Stereons medföljande hållare är monterad i bilens stereoram.


Här är den nya stereon på plats, en Blaupunkt Bremen SQR 46 DAB! Den är riktigt snygg tycker jag och kommer passa alldeles perfekt i bilen! Väldigt bra ska den vara också. Jag ser framemot att få vrida upp volymen på denna och kunna njuta av musik på förhoppningsvis alla fyra högtalare.

Ser nu att bilden blev suddig. Ska försöka komma ihåg att ta en ny bild.


https://i.imgur.com/KcU47EPl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
vEight Baronen
11 augusti · 1 240 Inlägg

Åh! Den stereon har jag dreglat över! Skulle vilja ha en i mercan 😍

Elbilar kan dra åt helvete.
JAF
11 augusti · 202 Inlägg

vEight skrev:
Åh! Den stereon har jag dreglat över! Skulle vilja ha en i mercan 😍

Klart du ska ha en sådan! Den skulle passa perfekt i din Merca! Köp den när den är på rea. Med fullpris är den alldeles för dyr i mitt tycke och inte riktigt värd priset.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
vEight Baronen
11 augusti · 1 240 Inlägg

JAF skrev:

vEight skrev:
Åh! Den stereon har jag dreglat över! Skulle vilja ha en i mercan 😍

Klart du ska ha en sådan! Den skulle passa perfekt i din Merca! Köp den när den är på rea. Med fullpris är den alldeles för dyr i mitt tycke och inte riktigt värd priset.

Ja, kanske det! Vart köpte du?

Elbilar kan dra åt helvete.
JAF
12 augusti · 202 Inlägg

vEight skrev:

JAF skrev:

vEight skrev:
Åh! Den stereon har jag dreglat över! Skulle vilja ha en i mercan 😍

Klart du ska ha en sådan! Den skulle passa perfekt i din Merca! Köp den när den är på rea. Med fullpris är den alldeles för dyr i mitt tycke och inte riktigt värd priset.

Ja, kanske det! Vart köpte du?

Från BRL när den var på mellandagsrea. Kan vara värt att köpa från utlandet också.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
tiger138
12 augusti · 29 Inlägg

Du gör ett extremt fint jobb! Lite krympslang kommer man långt på,sen kan man dra allt i sån där kabelstrumpa om man vill de smile När jag har bytt motorkuddar bruka jag ta ett spännband runt grenrör/insug till fjäderbenstornen. Gör bytet extremt smidigt big_smile

JAF
12 augusti · 202 Inlägg

tiger138 skrev:
Du gör ett extremt fint jobb! Lite krympslang kommer man långt på,sen kan man dra allt i sån där kabelstrumpa om man vill de smile När jag har bytt motorkuddar bruka jag ta ett spännband runt grenrör/insug till fjäderbenstornen. Gör bytet extremt smidigt big_smile

Tack så mycket! Spännband har jag hört talas om att man kan använda, men blir det inte bökigt att justera motorn i höjdled för att kunna skruva i fästena? Jag upplevde att det var väldigt små marginaler.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
12 augusti · 202 Inlägg

Nu ska ni se att det har hänt en del i motorrummet! Kondensor, torkfilter, kompressor och alla slangar och rör har blivit monterade! Känns riktigt skönt att ha allt det på plats. Det var inga konstigheter alls med någonting. Torkfiltret är det gamla eftersom det känns onödigt att öppna det nya när det nog inte kommer att användas på ett tag. När systemet är tryck- och funktionstestat och det är dags att fylla det så byter jag till det nya torkfiltret. Alla o-ringar har således bytts ut förutom de vid anslutningarna till torkfiltret.


https://i.imgur.com/CoMzw9nl.jpg


https://i.imgur.com/KZNECZil.jpg
Fan, jag måste sluta ta suddiga bilder.


Kvar till AC-systemet är bara att dra kabelhärvan till tryckgivarna och kondensorfläkten. Sedan ska servopumpen monteras och alla andra detaljer som saknas i motorrummet. Motorvärmarkabeln kunde jag få dit som tur var, om än ganska precist. Jag var rädd att det inte skulle gå eftersom ett AC-rör hamnar i vägen, men nu gick det och jag slipper ta bort den.


https://i.imgur.com/aZ5n6BKl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang