5821
Sök

MISSLJUD - Passat Variant 2.0 TDI - 2017

3 Inlägg
24 april 2021
Trådstartare
Hejsan!
Jag har ett konstigt ljud på min Passat Variant 2.0 TDI - 2017.  (Lyssna noga)
Jag har haft det en längre tid och lämnat in bilen på verkstad men dem har inte hittat något.
Bilen rullar hur bra som helst i övrigt, rullat ungefär 9000mil.

Någon som har tips eller idéer på vad det kan vara för fel?

https://www.liveleak.com/view?t=sToIX_1619287022

5 932 Inlägg
24 april 2021
Hör bara remgnisslet.
Antar det är detta gnisslande/kvittrande ljud du menar?

3 Inlägg
25 april 2021
Trådstartare
Ja precis.
Bör jag vara orolig? Måste jag byta kamrem och hela köret för att bli av med det eller kan jag bara fortsätta köra?
Har haft det sen september 2020 och bilen har gått hur fint som helst hela tiden.

5 932 Inlägg
25 april 2021
Inget bry sig om egentligen, bara "kosmetiskt" oljud.
Tystnar förmodligen vid varm motor eftersom din verkstad inte verkar lyckats hitta oljudet.

Kan vara från kamremmen eller spårkilremmen.
Man får ta loss spårkilremmen, om oljudet är kvar så är oljudet från kamremmen

3 Inlägg
25 april 2021
Trådstartare
Ja men det är precis så det är, ljudet finns när jag startar motorn och den är kall, så fort den blir varm så låter det inte längre.

Lämnade in den på verkstad och bugade bränslefilter ifall det kunde vara det men ljudet är kvar och dem hittade inget då iallafall.

Men om du nu även är ”kosmetiskt”, om de nu kommer ifrån remmen eller så, finns de ingen risk att dem går av när jag kör?
Vill ju inte möta på ett motor ras pga att remmen åker av..

Blir tokig för jag vet inte om jag borde oroa mig eller inte?...

5 932 Inlägg
25 april 2021
Går ju inte garantera att inget tar skada av det, men jag har aldrig sett någon motor som rasat pga remgnissel.
Var nära på en motor dock som gnisslade pga skuren vattenpump, men den gnisslade kraftigt konstant.

Om du känner dig orolig över gnisslet rekommenderar jag att du lämnar in bilen för kontroll.
Kom ihåg att påpeka att oljudet endast är vid kall motor och du får då vara beredd att lämna bilen kvällen innan bokad tid.
Du kan även visa din video för verkstaden, brukar uppskattas så båda parter vet vilket ljud det handlar om.
Senast redigerat av simlar (25 april 2021)

Sök