7490
Sök

Privatleasing eller köp?

3 Inlägg
26 april 2021
Trådstartare
Hej! Jag har gjort en enkel kalkylator för att kunna jämföra privatleasing och köp. Jag utvecklade den för eget bruk men tänkte att den kanske kan vara intressant för fler.

Det skulle vara kul om någon skulle vilja prova den och ge feedback. Räknar den rätt? Någon viktig faktor som jag glömt?

Här är länken om någon är intresserad! https://leasingkalkylator.se

782 Inlägg
26 april 2021
Det va en liten smidig kalkyl. Jag som gillar att räkna, har Excel som mitt favoritprogram och försöker forska i andrahandsvärde, servicekostnad m.m om jag skulle köpa en ny bil tycker den är lite väl generell.

Jag är nog inte med i målgruppen för din kalkyl men för någon som är det så funkar nog kalkylatorn bra 👍 med förutsättning att andrahandsvärde, service och ränta är någorlunda rätt.

3 Inlägg
26 april 2021
Trådstartare
patrik79 skrev:
Det va en liten smidig kalkyl. Jag som gillar att räkna, har Excel som mitt favoritprogram och försöker forska i andrahandsvärde, servicekostnad m.m om jag skulle köpa en ny bil tycker den är lite väl generell.

Jag är nog inte med i målgruppen för din kalkyl men för någon som är det så funkar nog kalkylatorn bra 👍 med förutsättning att andrahandsvärde, service och ränta är någorlunda rätt.

Tack för din feedback! Ja, kalkylatorn är väl mest tänkt för de som inte orkar göra egna Excelberäkningar. Om du har bra tips på hur man skulle kunna utveckla verktyget är jag intresserad!

7 786 Inlägg
26 april 2021
En viktig parameter finns inte med.
Ålder och bostadsort påverkar försäkringskostnaden enormt, vid köp av bil.
Gammal på vischan = köp!
Ung med nytaget körkort boende i centrala Sthlm = leasa!

3 Inlägg
27 april 2021
Trådstartare
torsen skrev:
En viktig parameter finns inte med.
Ålder och bostadsort påverkar försäkringskostnaden enormt, vid köp av bil.
Gammal på vischan = köp!
Ung med nytaget körkort boende i centrala Sthlm = leasa!

Tack för att du tar dig tid. Menar du att försäkringskostnaden är konstant för alla kunder vid leasing men inte vid köp? Är ju i så fall en mycket intressant parameter. När jag gjort sökningar har jag fått fram att i normalfallet blir försäkringspriset individuellt framräknat även vid leasing.

I kalkylatorn kan man ju hursomhelst ange en egen kostnad för försäkringen vid köp och ange om den är inkluderad i leasingpriset eller inte

Sök