8142
Sök

Köpråd Kia Ceed kombi

6 Inlägg
1 maj 2021
Trådstartare
Hejsan,
jag tänker köpa bil och tittar på Kia Ceed kombi.
Årsmodell från 2013 och framåt. Bensin.
Men jag har en fråga, ska jag satsa på manuell växellåda eller törs man köpa en automat.
Jag har haft 10 bilar innan (är 55 år) alla bilar med manuell växellåda.
Förr sa man ju att automat drog mer bensin och krånglade ofta men....nu är det ju årsmodell 2013 och framåt jag tittar på så man kanske ska ändra sig?
Vad är era erfarenheter och råd?
Tack på förhand.
———
Kan nämna att som alternativ till ovan bil tittar jag även på VW Golf Sportscombi och Toyota Auris Touring Sports.
Men har fastnat för Kia Ceed.
Kör oftast sträckor under 5 mil, men 2 x 25 mil på helgen.
2 vuxna och 1 hund.
Är på jakt efter en mellan kombi, modern, bränslesnål och säker. Dragkrok. Max 100 tkr.
———
Senast redigerat av Changecar2021 (1 maj 2021)

1 780 Inlägg
1 maj 2021
Hmm, skulle gissa på att du kommer få ett problemfritt ägande med en bra bil. KIA kommer funka perfekt. Ja hade tagit Toyotan, men bara för att ja vet att de e´evighetsmaskiner som bara går o går.

mvh/husseman

Forummoderator
18 356 Inlägg
1 maj 2021
Jobbar med KIA och det är bra bilar. Vi kör dock Toyota till vardags... De är bättre bilar.
Och det stämmer att dagens automater inte drar mer bränsle, tvärtom brukar de ta några decimaler mindre soppa.

Eftersom du kör så pass långt på helgen hade jag tittat på en KIA Ceed GT-Line 1.6 diesel. Skatten är låg och den drar löjligt lite. Bensinmotorerna är trötta och törstiga jävlar. Förvisso pålitliga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
1 maj 2021
Trådstartare
husseman skrev:
Hmm, skulle gissa på att du kommer få ett problemfritt ägande med en bra bil. KIA kommer funka perfekt. Ja hade tagit Toyotan, men bara för att ja vet att de e´evighetsmaskiner som bara går o går.

mvh/husseman

Tack för ditt svar.
Ja Toyotan är fin men dyrare.

6 Inlägg
1 maj 2021
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Jobbar med KIA och det är bra bilar. Vi kör dock Toyota till vardags... De är bättre bilar.
Och det stämmer att dagens automater inte drar mer bränsle, tvärtom brukar de ta några decimaler mindre soppa.

Eftersom du kör så pass långt på helgen hade jag tittat på en KIA Ceed GT-Line 1.6 diesel. Skatten är låg och den drar löjligt lite. Bensinmotorerna är trötta och törstiga jävlar. Förvisso pålitliga.

Tack för ditt svar. Angående diesel så håller jag med, men jag är bara rädd för att MP kommer att straffa ut dieseln med  höjd fordonsskatt, skatt på diesel och miljözoner. Bensin känns lite säkrare. Men jag kanske har fel.

1 780 Inlägg
1 maj 2021
Hmm, jupp ja håller med. Köp inte en Oljebrännare så länge MP o andra stollar styr.- fast tror att tiden för dessa e´körd oavsett. Dieselmarknaden är död...fast det vill inte folk som nyss lagt en mindre förmögenhet på en d-bil varken förstå eller fatta.

mvh/husse

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
1 maj 2021
Haft min Cee´d SW års 17 sen början av 2019 och är väldigt nöjd. Utrustad med GT-Line paketet, så har en del grejer.
Varit något besök på verkstad(garanti ärende, strulande backkamera), men annars bara service, min har iofs bara rullat knappt 5600 mil(köptes av mig när den gått 1500), så hade ju varit fasen om det varit värre.
Enligt mig en bekväm bil med hyfsat utrymme. Lite hög ljudnivå i kupén dock.
Har själv dieselmotorn i min(1.6a med 136 hk) och den går helt okej, och snålt.

Allt för den där jävla hatten!

6 Inlägg
2 maj 2021
Trådstartare
Ja hur är egentligen ljudnivån på t.ex. motorväg? Störande? Har bara läst lite om det i tester.

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
2 maj 2021
Changecar2021 skrev:
Ja hur är egentligen ljudnivån på t.ex. motorväg? Störande? Har bara läst lite om det i tester.

Rätt högt tyvärr.
Inte jättemånga bilar att jämföra med, men min gamla Skoda Octavia (2007a) var tystare i kupén på motorväg.
Vägen jag kör på dagligen har iofs rätt skrovlig asfalt, så det kan ju säkerligen ha inverkan.
Annars är jag som sagt väldigt nöjd med bilen.
Rådet ifrån mig är iaf att du ska göra en rejäl provkörning.

Allt för den där jävla hatten!

6 Inlägg
2 maj 2021
Trådstartare
THEBADGUY skrev:
Changecar2021 skrev:

Rätt högt tyvärr.
Inte jättemånga bilar att jämföra med, men min gamla Skoda Octavia (2007a) var tystare i kupén på motorväg.
Vägen jag kör på dagligen har iofs rätt skrovlig asfalt, så det kan ju säkerligen ha inverkan.

Tack!

Alternativen för mig är:
VW Golf Sportscombi eller
Toyota Auris Touring Sports eller
Hyundai i30

Forummoderator
18 356 Inlägg
2 maj 2021
Changecar2021 skrev:
THEBADGUY skrev:
Changecar2021 skrev:

Rätt högt tyvärr.

Tack!

Alternativen för mig är:
VW Golf Sportscombi eller
Toyota Auris Touring Sports eller
Hyundai i30

Samma bil som Ceed. Men lite mer robust inredning kan jag tycka.
I Asien anses Hyundai ha högre status än KIA. Storebror/lillebror.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
14 maj 2021
Trådstartare
Lite uppföljning till er som tog er tid att svara mig wink
Provkörde en Kia Ceed 1.0T GDI 2019 11.500 mil idag. Tyvärr sliten inuti och rostangrepp på 3 ställen utanpå sad
Konstigt, besiktigar inte Kia lacken årligen vid servicen?
Nåväl det blev ett annat inköp;
Ford Focus Ecobost 1.0T 100hk
2018 2.500 mil.  smile
Så nöjd!
Senast redigerat av Changecar2021 (14 maj 2021)

1 186 Inlägg
14 maj 2021
Changecar2021 skrev:
Provkörde en Kia Ceed 1.0T GDI 2019 11.500 mil idag. Tyvärr sliten inuti och rostangrepp på 3 ställen utanpå

11 500 mil på en 2019? Jäklar...

Forummoderator
18 356 Inlägg
15 maj 2021
Steff240 skrev:
Changecar2021 skrev:
Provkörde en Kia Ceed 1.0T GDI 2019 11.500 mil idag. Tyvärr sliten inuti och rostangrepp på 3 ställen utanpå

Måste väl ha varit någon budbil eller slit-å-släng bil på ett företag?

1 186 Inlägg
15 maj 2021
Hybrid_ skrev:
Steff240 skrev:
Changecar2021 skrev:

Måste väl ha varit någon budbil eller slit-å-släng bil på ett företag?

Så har det nog varit. Kan ju vara förklaringen till det lite luggslitna skicket roll

Sök