Hur fungerar det när man optimerar sin bil?

jakjan
3 maj 2021 · 37 Inlägg

Har kollat lite på optimering gällande bilar. Ska snart köpa mig en BMW 1-serie. Troligtvis en 118i 2005-06 eller 120i 2005-06

orginala hästar på 118i är la runt 129hk

orginala hästar på 120i är runt 150hk


Vet inte så mycket om optimering av bilar, det ända jag vet är att kodar om bilen så den går mer effektivt. Och att den kan få mer häst etc etc.

Det jag vet om vilka optimeringar man kan göra är la 2 steg 3, 4 steg. Och Eco.

Men finns det något man ska vara orolig för när man ska optimera en bil? Om den nu ger mer häst och mer effekt bör man byta saker på den så saker inte går sönder?

Såg också på många hemsidor där dom optimerar bilar att det flest är diesel bilar.

Så är det mest diesel bilar som är bäst att optimera?

Drar bilen mer eller mindre?

Kommer bilen hålla längre om man optimerar bilen?

Kan man optimera bilen så den håller längre? Alltså gör den mer effektiv så bilen blir mer pålitlig.
___________________________________________________________________

Nu kanske man inte kan svara på alla dessa frågor innan man gör det, men mer generellt om vad det handlar om och om det kan finnas problem etc etc.


Och om nån har optimerat sin bil någon stans skulle det vara toppen om ni länkar deras hemsida eller bara skriver vilket företag ni optimerade bilen på så jag kan kolla in på detta.

xXSammy
4 maj 2021 · 6 569 Inlägg

Mer effekt ger mer slitage, bör söka upp hur mycket drivlinan tål innan det trimmas.

Fabriksoptimeringen bygger på att ha så låga utsläpp som möjligt i förhållandevis till lagom effekt så motorn håller "lifetime" i bilen

De/Dem
Utmarks-Loke
4 maj 2021 · 5 833 Inlägg

Optimering funkar bäst på turbobilar då man kan höja trycket lite också. Det är därför det görs mer på dieselbilar, de har ju numera alltid turbo. Att optimera en 120i kommer inte ge speciellt mycket, vill man ha effekt är det bättre att köpa en sexcylindrig på en gång. Men för vanlig körning räcker det gott med originaleffekten och snödrifta kan man ju göra ändå.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 maj 2021 · 13 736 Inlägg

'är det en sugmotor är det istort sätt lönlöst att optimera.  men i övrigt så är det väll inga problem.    kört min polo optimerad i snart 3år kör rätt hårt med den och det fungerar utan anmärkning.. från att ha en icke körbar bil till att ha en bil som faktist är rätt okej  så jag har inte ångrat mig i huvudtaget..     nästa på listan är att byta ut partikelfiltret till ett tomt..  sen är jag lite sugen att kasta dit en 2.0tdi turbo man kan få 180hk ur orginal spridarna på min polo som har 90hk orginal så det är en skaplig effekthöjning.    endå höjt den från 90hk till 135hk.   men sugmotorer är istort sätt lönlösta om dom inte är spärrade tex en volvo s60 med 140hk har samma motor som 170hk enda skillnaden är programvaran så där blir det ju lite skillnad. men annars är det sällan värt pengarna.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang