Glykol till Forester

Onedynamite
11 maj 2021 · 13 Inlägg

Jag har nyligen införskaffat en Subaru Forester TD 2.0 2012 som behöver en skvätt glykol. Ska det vara etylen eller propylen i en sån? Datorn på OKQ8 rekommenderar Long life monoetylen som är rosa. Jag har förstått att det inte finns någon färgstandard mellan olika tillverkare men den som är i bilen nu är iallafall grön så det känns bäst att fortsätta med samma färg. Ska jag skaffa grön etylen då?

it_mutt Avstängd
11 maj 2021 · 10 388 Inlägg

Onedynamite skrev:
Jag har nyligen införskaffat en Subaru Forester TD 2.0 2012 som behöver en skvätt glykol. Ska det vara etylen eller propylen i en sån? Datorn på OKQ8 rekommenderar Long life monoetylen som är rosa. Jag har förstått att det inte finns någon färgstandard mellan olika tillverkare men den som är i bilen nu är iallafall grön så det känns bäst att fortsätta med samma färg. Ska jag skaffa grön etylen då?

Grön glykol finns även som propylenbaserad glykol. Fine, mest använd på båtsidan månne, men iaf.

Optimalt är givet att tömma ut, fylla på med vatten, varmköra, tömma ut, fylla på med vatten, varmköra, tömma ut, fylla på med 50% av kylsystemets kapacitet med glykol of your choice, toppa upp med vatten och sen göra en notering i serviceboken om vilken TYP av glykol det är som fyllts på.

Så gör jag när jag är osäker. Men, det är jag det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Onedynamite
12 maj 2021 · 13 Inlägg

Det beror väl på vad det finns för ämnen i motorn som bestämmer vilken glykol man ska ha?
Det står Subaru original i boken så frågan är väl egentligen vad det är?

it_mutt Avstängd
28 maj 2021 · 10 388 Inlägg

Onedynamite skrev:
Det beror väl på vad det finns för ämnen i motorn som bestämmer vilken glykol man ska ha?
Det står Subaru original i boken så frågan är väl egentligen vad det är?

Sent svar, men ja.

Kolla på AD Bildelars (exempelvis) hemsida, skriv in regnr, sök på reservdelar, så bör du få upp vilken glykol iaf de anser ska fungera i kärran din.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang