Köpråd! Sugen på att köpa en husvagn

mutterdelux
13 maj 2021 · 11 Inlägg

Har aldrig ägt en husvagn så jag vet inte vad man ska kolla efter. Är helt grön inom detta.

Budgeten ligger på max 50 000kr.

Vad för märke ska man kolla på och vad ska man undvika?

Är det något man ska kolla efter när man tittar på husvagn?

mb_pucken
13 maj 2021 · 5 087 Inlägg

Jadu vart ska man börja.
Köp en vagn som rullat och inte stått uppställd på säsong och är besiktigad.
Jag föredrar även vagnar som är original invändigt och inte piffade och uppmålade.
Den största risken med Husvagn är fukt så ett utfört fukttest är inte dumt. Annars så klämma och känna på väggar, golv och tak.  Speciellt nära skarvar i karossen så som hörn och sidor mot taket och taklucka. Öppna lyckor m.m och kolla efter missfärgningar.
Märken är lite en smaksak, vissa är bättre lämpade som vintervagn osv. Även valet mellan enkel och två axlar är något att överväga.
Själv har jag en hobby och är väldigt nöjd. Har enkel axel då jag ligger mycket ute i skog och mark och då tycker jag det är smidigt att i nödfall kunna vända vagnen för hand. Jag förvarar den också på en loge där jag behöver vrida vagnen 90 grader.
En boggi sägs vara stabilare att dra efter vägen dock samt mindre känsliga hur dom lastas. Men har aldrig upplevt min som svårdragen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Christian S
14 maj 2021 · 4 816 Inlägg

mutterdelux skrev:
Har aldrig ägt en husvagn så jag vet inte vad man ska kolla efter. Är helt grön inom detta.

Budgeten ligger på max 50 000kr.

Vad för märke ska man kolla på och vad ska man undvika?

Är det något man ska kolla efter när man tittar på husvagn?

en sak du MÅSTE ha koll på är hur mycket du får lov att dra med det körkortet du har med den tilltänkta dragbilen och vad det är för totalvikt på husvagnen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang