Olje- och glykol läckage vid turbo & oljekyl S60 T5 -01

Spexxarn
16 maj · 75 Inlägg

Hejsan!

För att dra det hela lite snabbt...
Upptäckte för ett tag sedan att bilen förlorade lite glykol och olja. För att utesluta kass topp så gjorde jag ett komptest och samtliga 5 cylindrar hade bra kompvärden. Oljan är inte vitkleggig, vare sig på oljestickan eller under locket. Bilen är varvstadig på tomgång och har bra motortemp. Inte heller några vita avgaser.

Fick tänka om och tyckte att det luktade lite bränt vid acceleration, så lade mig under bilen idag för att se om det kunde vara turbon som läckte olja och om det kunde vara oljekylaren som läckte glykol.... jomenvisst! Kletigt så in i h*vete kring oljekylaren och uppemot turbon.

Är det bara att köpa ny oljekyl och sätta ny packning kring röret som går från turbon ned i oljetråget? (Se bilder). Bör man vara observant på komplikationer med detta problem?

Bild 1:
Från turbo in till oljetråg

Bild 2: (har skrapat bort massa olja med fingret)
Turbo

Bild 3:
Oljekyl

Bild 4:
Klet runtomkring

Brådhis * Voff voff *
16 maj · 6 940 Inlägg

Varken olja eller glykol rinner uppåt, så svaret finns på den högsta punkt där du hittar olja/glykolspill.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Spexxarn
16 maj · 75 Inlägg

Brådhis skrev:
Varken olja eller glykol rinner uppåt, så svaret finns på den högsta punkt där du hittar olja/glykolspill.

Det gör det inte, men ser ju mer ut som att det "sprutat" upp dit? Blir väl ett ganska bra tryck?

Plus att oljan som ligger kring slangen på första bilden är tjock och kletig?

Likaså med glykolen?

zzr94092
16 maj · 3 303 Inlägg

"Slangen" på första bilden är ett rör..med en o-ring mot tråget,brukar läcka där, i andra änden på röret mot turbon är det en vanlig papperspackning...börja att byta dessa två tätningar...och tvätta bort allt kladd,blir lättare att se var det läcker..

Spexxarn
16 maj · 75 Inlägg

zzr94092 skrev:
"Slangen" på första bilden är ett rör..med en o-ring mot tråget,brukar läcka där, i andra änden på röret mot turbon är det en vanlig papperspackning...börja att byta dessa två tätningar...och tvätta bort allt kladd,blir lättare att se var det läcker..

Yes box!

Men vad tros om oljekylaren? Det läcker glykol från den. Är det att byta hela eller sitter det en packning där med?

zzr94092
16 maj · 3 303 Inlägg

Gör rent först så det syns vad/var det läcker..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang