8033
Sök

En typfel tråd?

Of World
3 380 Inlägg
20 maj 2021
Trådstartare
#1
Satt och skummade igenom olika forum om typfel på olika bilmodeller. Men ingen hade specifikt det jag tänkt; samlingstråd om olika typfel på olika bilar och modeller där man tar med te.x

Volvo V70 mellan 2002-2008 lider av dessa typfel:
Fjädrar fram
Eller gasspjäll ex.

Bara ett exempel på hur det skulle kunna se ut.

Tanken är att olika medlemmar fyller på med olika grejer som kanske kan sammanfattas på första sidan av administratören?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 703 Inlägg
21 maj 2021
#2
Ford Focus Mk1: Zetec 1.4/1.6
Temp.mätare stiger efter urtappning av kylarvätska - Finns modifieringssats av kylslangar att köpa aut.verkstad samt så måste systemet vakuumfyllas efteråt.

Ford Focus Mk2 och Mk3:
Rost i bakskärmar orsakas av att grus samlas mellan bakskärm och stötfångare - Går att förebygga genom att lossa lite på stötfångarens kanter och antingen dra ut (Mk2) eller ner (Mk3) en millimeter eller två
Senast redigerat av xXSammy (21 maj 2021)

De/Dem

7 786 Inlägg
21 maj 2021
#3
Läste i Vi Bilägare att om man är spekulant på en nyare Volvo 60 så ska man noggrant kolla att alla dörrar går att öppna och stänga.
På nya Volvo 90 är det bakdörrarna som bör kollas - speciellt vintertid.
Volvor har problem med karosspassningarna.
Ibland blir dörröppningarna för små och ibland för stora.

Analogt med att första SAAB 99 också hade problem med karossernas passning.
Bl a hade SAAB första året 3 olika vindrutor med olika bredd/längd.
Glasmästarna blev nästan vansinniga innan eftermarknaden tog fram de tre olika vindrutorna.

7 786 Inlägg
21 maj 2021
#4
xXSammy skrev:
Ford Focus Mk1: Zetec 1.4/1.6
Temp.mätare stiger efter urtappning av kylarvätska - Finns modifieringssats av kylslangar att köpa aut.verkstad samt så måste systemet vakuumfyllas efteråt.

Ford Focus Mk2 och Mk3:
Rost i bakskärmar orsakas av att grus samlas mellan bakskärm och stötfångare - Går att förebygga genom att lossa lite på stötfångarens kanter och antingen dra ut (Mk2) eller ner (Mk3) en millimeter eller två

Hustrun hade en Focus Kombi Mk 1(1999) som rostade så mycket att Ford tog hand om bilen och bytte alla dörrar och skärmar samt motorhuv och baklucka och lite till efter ett drygt år.
Sköttes perfekt av Ford med lånebil.
Vi hade inte sett att bilen hade börjat rosta.
Annat än när den lika gamla Golfen några år tidigare hade synliga rostskador som inte VAG ville godkänna för garantiåtgärd eftersom att det inte var hål rakt igenom.

Fri fart för ett fritt folk!
14 911 Inlägg
21 maj 2021
#5
läckande växelaxel  på samtliga smalblocks vw/skoda/seat  vet inte om det är löst eller om det varit samma problem till dagens datum?!     men 96-04 har jag sätt det.   resulterar i att nållagret till 5ans växel går sönder och i värsta fall hål i huset till växellådan om man inte uppmärksammar att 5ans växel hoppar ur och slutar att kör första gången det händer.   har lådan kastat ur växel MÅSTE nålagret bytas.     enkel lösning byt packbox kolla oljan i lådan vid varje service.    5ans drev är högsta punkten på växellådan lätt att byta lager utan att demontera lådan dock.     ett riktigt typiskt fel på vw med dessa smalblock motorer..  detta gäller även om du har "automat" den så kallade robbotlådan då det är samma låda men med en växlingsrobbot monterad


bla

vw polo 6n 6n2 9n  Lupo pickup caddy
audi a2
Seat arosa inca ibiza
skoda fabia 1.4 16v
mfl

alla vag modeller där växellaxeln är lägsta punkten  man ser det enkelt genom att titta på lägsta punkten på lådan smile
Senast redigerat av Growe (21 maj 2021)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök