Balansaxlar Volvo

lekman
26 maj 2021 · 148 Inlägg

Hej
Syrran har taxifirma, har nu en Volvo V70, 2,0 Bensin, som gått 43 000 mil. Bilen har nu fått lagerhaveri i balansaxlarna i motorn och verkstan säger att det är svårreparerat eftersom nåt kugghjul /drev på vevaxeln sannolikt är skadat och att bara byta balansaxelmodulen leder till att det snart havererar igen, pga drevet på veven. Byta drev på vevaxeln sägs vara omöjligt, då är det bättre att byta motorn. Tror väl att veven måste ur om det drevet ska bytas och då tycker verkstan att det är omöjligt? Balansaxelklumpen sitter innanför tråget och att bara byta den borde vara ganska enkelt

Leker med tanken att testa köra bilen utan balansaxlarna, kan ju funka om bilen frånomed nu bara ska vara en normal privatbil o inte längre gå som taxi

Motorn är en fyra på två liter, 180 kW, års 2016 (jag har inte motorkoden, men kan ta reda på). Nån som testat att köra utan balansaxlarna på en sån?
finns det oljetillförsel till balansaxlarna där de sitter, eller är det smörjt ändå från vevaxelns smörjning?

/Lars

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2021 · 17 388 Inlägg

Hm. vet inte om det går. Totalt okunnig där.
Antar att det är automatlåda i bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
lekman
26 maj 2021 · 148 Inlägg

Ja, det är en automat. Eftersom motorn tydligen är rökt som det är så tänkte jag att man testar den utan balansaxlar och skulle man tycka att det vibrerar och skakar så att växellådan kan gå sönder så får man ta sej en funderare vad göra då. Visar det sej att den går relativt till ganska vibrationsfritt så chansar man o kör. typ sån är planen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2021 · 17 388 Inlägg

lekman skrev:
Ja, det är en automat. Eftersom motorn tydligen är rökt som det är så tänkte jag att man testar den utan balansaxlar och skulle man tycka att det vibrerar och skakar så att växellådan kan gå sönder så får man ta sej en funderare vad göra då. Visar det sej att den går relativt till ganska vibrationsfritt så chansar man o kör. typ sån är planen

Tja, inget att förlora. Orsaken till frågan om lådan är att de sällan överlever 45000 mil. Så den är på gång med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
lekman
26 maj 2021 · 148 Inlägg

Växellådan behövde en grundlig renspolning, oljebyte, i vintras för att fungera problemfritt igen. Hade blivit trög att växla när det var kallt, så det är ju sant, att lådan nog är på väg att ge sej. Så mycket större anledning att testa en ÅsaNisselösning på motorproblemen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang