Håller med föregående utom om.cigguttaget.
Man får inget spänningsfall av tunna kablar, om man bara mäter spänning.
Det är bara potensialsättning.
Under belastning efter tunna kablar är en annan femma, men det var inte fallet här.
Viktigaste infon är skillnaderna i spänning mellan vilande batteri, lätt belastat batteri och när motorn går.
Billiga multimetrar är verkligen inga precitionsinstrument. Kan nog mäta skillnad på närmre 1v bara mellan två olika instrument.
Focusera på skillnaden.
För övrigt kommer det inte hjälpa ditt problem att "köra på lägre växel" om det var tanken.
Kör man så kort att man får batteriproblem, är der FÖRSTA varningen på ett ohållbart körmönster.
Snart kommer katalysatorn, och de allra flesta byter olja för sällan med mycket kortkörning. Skulle inte köra mer än 500mil/6mån ens på samma olja.
Samt kanske fundera över nödvändigheten i att ens ha bil
Senast redigerat av Mossan1 (27 maj 2021)