2 frågor om bilbatteriet

pirx
26 maj 2021 · 53 Inlägg

Hej!

På en vanlig bensinbil, är det så att bilbatteriet laddas snabbare desto högre varv motorn har?

Och är det öht tillförlitligt avv försöka mäta batteriets status via cigguttaget (i kupen)?

(ja, hehe, jag har lite problem med batteriet, som jag tror beror på att jag gör så himla mycket småkörningar)

husseman
26 maj 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, fråga 1 svarar ja JA, fråga 2 blir nej.

mvh/husse

Mossan1
27 maj 2021 · 2 828 Inlägg

Håller med föregående utom om.cigguttaget.
Man får inget spänningsfall av tunna kablar, om man bara mäter spänning.
Det är bara potensialsättning.
Under belastning efter tunna kablar är en annan femma, men det var inte fallet här.

Viktigaste infon är skillnaderna i spänning mellan vilande batteri, lätt belastat batteri och när motorn går.

Billiga multimetrar är verkligen inga precitionsinstrument. Kan nog mäta skillnad på närmre 1v bara mellan två olika instrument.
Focusera på skillnaden.

För övrigt kommer det inte hjälpa ditt problem att "köra på lägre växel" om det var tanken.
Kör man så kort att man får batteriproblem, är der FÖRSTA varningen på ett ohållbart körmönster.
Snart kommer katalysatorn, och de allra flesta byter olja för sällan med mycket kortkörning. Skulle inte köra mer än 500mil/6mån ens på samma olja.

Samt kanske fundera över nödvändigheten i att ens ha bil

Senast redigerat av Mossan1 (27 maj 2021)

Lucif3r
27 maj 2021 · 2 215 Inlägg

1. Ja, till en viss del. Det laddar mer i normala drift-varv, t ex 2000rpm, än tomgångsvarv. Däremot kommer den inte ladda mätbart mer i 6000rpm än 3000rpm.

2. Går i nödfall, beror mycket på bil i fråga. Många bilar har sytrådar till cigguttagen med ofta markant spänningsfall.

torsen
27 maj 2021 · 7 238 Inlägg

Lucif3r skrev:
1. Ja, till en viss del. Det laddar mer i normala drift-varv, t ex 2000rpm, än tomgångsvarv. Däremot kommer den inte ladda mätbart mer i 6000rpm än 3000rpm.

2. Går i nödfall, beror mycket på bil i fråga. Många bilar har sytrådar till cigguttagen med ofta markant spänningsfall.

1. Instämmer helt med Lucif3r = leder inte till mycket högre laddningsspänning över 2.000 rpm.

2. Mäter jag genom cigtänduttaget erhåller jag 12,5 volt i stället för 12,6 volt direkt på batteripolerna.

2b. Jag har monterat en "cigtänduttagspropp" på extraledningar till en av mina multimetrar.
Med den kan jag kolla spänningen lite då och då.
Annars har jag på flera hobbybilar monterat fast voltmeter.
Mycket enkelt att göra.
Tjuvar på cigtändmatningen.
Dock visas någon tiondels volt mindre än vid mätning över batteripolerna.

Mossan1
27 maj 2021 · 2 828 Inlägg

Finns ju voltmätare man bara pluggar in i cigguttaget.
Precition? Nej.
Menndet är skillnanden (som jag skrev tidigare) som är viktigast när man felsöker.

torsen
27 maj 2021 · 7 238 Inlägg

Mossan1 skrev:
Finns ju voltmätare man bara pluggar in i cigguttaget.
Precition? Nej.
Menndet är skillnanden (som jag skrev tidigare) som är viktigast när man felsöker.

Har en sådan med 3 röda + 3 gula + 3 gröna lysdioder.
Vet att det även finns med analog och digital mätartavla.

MrCrankyface
27 maj 2021 · 461 Inlägg

1. Generatorn har i princip alltid en inbyggd regulator, den kommer absolut ladda mer när du håller lite mer varv men som tidigare personer skrivit bör det inte bli någon särskilt märkbar förbättring över 2000-3000 varv om regulatorn fungerar som den ska.

2. Mäter du bara spänning så får du en fingervisning om status när du mäter i cigguttaget, du kanske tappar någon volt men ser definitivt skillnad på om generatorn laddar(>14V) eller om batteriet är sopslut(<12V)

Volvo Amazon "131" (1965)
pirx
27 maj 2021 · 53 Inlägg

Ok, tack för alla svar, inte lönt att ligga på 3000varv+ dåsmile

torsen
27 maj 2021 · 7 238 Inlägg

pirx skrev:
Ok, tack för alla svar, inte lönt att ligga på 3000varv+ dåsmile

Nej så är det = inte lönt att varva över cirka 2.000 rpm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang