Byta tändlåset

Petypete
27 maj 2021 · 7 Inlägg

Jag undrar om det funkar att köpa ett begagnat tändlås med nyckel och bara byta ut mot mitt gamla? Behövs det kodas om nåt och är det nåt mer men behöver tänka på att byta? Bilen är en i30 2010.
Anledningen är att startmotorn inte får nån ström och radion stängs av och på av sig självt flera gånger i minuten. Och nu lyser esplampan med. Så tänkte ge det en chans med att byta tändlås.

simlar
27 maj 2021 · 5 524 Inlägg

Byter du bara starttändkontakten (eldelen bak på låset) så bör inget behöva kodas.

Byter du hela låset och nyckel måste den "nya" nyckeln kodas in.
Inte säkert det går att koda begagnad nyckel, rekommenderar att du frågar Hyundai verkstad.

Väldigt sällan det är fel på starttändkontakten på moderna bilar dock då det inte går några höga strömmar utan endast aktiveringssignaler som  skickas genom diverse styrdon.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mossan1
27 maj 2021 · 2 796 Inlägg

Sttömmen till startmotorsolenoiden brukar komma från ett relä på moderna bilar.

Och det är inte startspärren som går in?
Ingen varning?

Der KAN räcka att tappa nyckeln i marken för att glaschippet ska gå sönder.

Petypete
27 maj 2021 · 7 Inlägg

Nä ingen varning. I början startade den ibland men sen blev det sämre och sämre. Så nu har jag kopplat förbi så jag vrider nyckeln till tändning och sen startar jag motorn med en knapp i bilen. Men just det med radion också så det måste vara nåt med elen. Har märkt att om jag hissar upp båda rutorna samtidigt så dör alltid radion.
Men allt började med startmotorn så tänkte om det kunde vara nåt med tändningslåset eftersom jag bytt startmotorn och den fungerar ju när den är kopplad till batteriet

Mossan1
27 maj 2021 · 2 796 Inlägg

TändlåsKONTAKTEN är det nog.
Sitter bakpå alla tåndlås jag har sett, och kan i regel bytas separat.

jaka54
27 maj 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Håller med "Mossan 1"!
Tändlåskontakten i plast som sitter bakpå tändlåset kostar inte mer än några hundra om ens det. -Enkelt att byta, åtminstone på alla Audi 100!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang