Köpråd 4x4-bil för äventyr. Trött på Citroen C4...

panda666
28 maj 2021 · 4 250 Inlägg

Rekommenderar Kia sportage awd och lexus nx 300h awd. Båda väldigt pålitliga bilar speciellt lexusen, jag behöver knappast påminna vilket märke som vinner priser varje år för mest hållbara bilen. Kia ger hela 7 års nybilsgaranti eller 15.000mil det som inträffar först och lexus har också generösa garantier och även förlängt garanti om du servar hos dom osv, men lexus behöver knappast ge nån garanti då jag typ aldrig hört om nått problem med deras bilar. Ska ni inte ha värsting fyrhjulsdrift för proffs och riktig så kallad terräng körning utan bara vill ha vanlig fyrhjulsdrift så skulle ja rekommendera dessa 2 samt ni slipper reparationer och problem i flera flera år om det är viktigt;) mvh


https://www.blocket.se/annons/halland/k … i/95883244

https://www.blocket.se/annons/dalarna/l … k/95470982

Niklas_J
28 maj 2021 · 152 Inlägg

Subaru forester som någon redan nämnt.
Eller varför inte en Subaru XV?
Outback känns lite stor men å andra sidan bra för äventyr.

torsen
28 maj 2021 · 7 231 Inlägg

Growe skrev:
enkelt Lada niva..  4wd och välprövade så inga överaskningar..

Om det är någonting en Lada Niva bjuda på så är det överraskningar.
Min var drygt 2 år och 2.000 mil gammal vid inköp.
5 år och en väldig massa "investeringar" senare såldes den.
Men visst var den i princip en helrätt bil.
Tänk om Honda, Toyota eller Suzuki fått bygga den?
Mycket bra bil/övningsobjekt för den som vill bli autodidakt bilreparatör.
Man får chansen att lära sig allt om rostskadereparationer, hjulupphängningar, bromsar, motor och växellådor samt sist men inte minst bilelektronik.
Även språkkunskaperna utvecklas då man ska köpa delar, Danmark och Tyskland går väl an - men lite värre med Lettland, Litauen, Polen och Ungern.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 maj 2021 · 13 732 Inlägg

torsen skrev:

Growe skrev:
enkelt Lada niva..  4wd och välprövade så inga överaskningar..

Om det är någonting en Lada Niva bjuda på så är det överraskningar.
Min var drygt 2 år och 2.000 mil gammal vid inköp.
5 år och en väldig massa "investeringar" senare såldes den.
Men visst var den i princip en helrätt bil.
Tänk om Honda, Toyota eller Suzuki fått bygga den?
Mycket bra bil/övningsobjekt för den som vill bli autodidakt bilreparatör.
Man får chansen att lära sig allt om rostskadereparationer, hjulupphängningar, bromsar, motor och växellådor samt sist men inte minst bilelektronik.
Även språkkunskaperna utvecklas då man ska köpa delar, Danmark och Tyskland går väl an - men lite värre med Lettland, Litauen, Polen och Ungern.

var det en så ny du köpte...  alla andra lador verkar vara totalt omöjliga att döda....   om du inte sätt det så Garage54 på youtube.. en ryss med roliga ideer

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
husseman
29 maj 2021 · 1 588 Inlägg

Isseman skrev:
Hej Garaget!

Jag och min sambo köpte för 3.5 år sedan en Citroen C4 när vi bodde i Göteborg.
Vi flyttade till Dalarna där vi nu bott 2.5 år. Snart kommer vi flytta till Jämtland.

Vi betalde 90 papp för en C4a årsmodell 2013, som då hade gått 9700 mil.
Vår jäkla C4 har haft alla tänkbara fel och kostat oss en förmögenhet. Vi har lätt lagt ut dubbla pengarna på service + extra fel. Tänker inte ens nämna allt som vart med den..

Vi gjorde nyligen 18k mil service och idag var droppen när motorn nöp till och "anti roll-back system fault", "ESP/ASR" samt "parking brake fault" visades.
Fick lämna in bilen och de kikade snabbt ang. felkoder men sa direkt "du får lämna bilen här". Nu väntar jag på ytterligare (förmodligen) en fet kostnad. Så jäkla less.

Vi hade redan planerat att köpa en ny 4x4-bil som passar våra äventyr bättre, men dagens incident gör ju såklart att vi kanske får köpa något väldigt snart beroende på vad felet är..

Vi håller på med friåkning, topptur samt andra outdoor-sporter och behöver ha något som fungerar för detta. En högre bil med riktig 4x4. Vill ha en driftsäker bil som jag med större säkerhet kan lita på inte går sönder hela tiden..

Jag är väldigt novis inom bilar och frågar därför efter er hjälp.

Vi byter in C4an och jag vet inte vad vi kan få för den (19000 mil)..

Angående pris vill vi inte betala en förmögenhet för en ny dyr bil heller (då vi hellre lägger pengar på våra sporter..), men självklart är vi beredda att betala mer än 90k (för en C4a...) för att få en riktigt bra bil.

Vad ska man ha för bil? Vad för prisklass?

Tacksam för alla svar och all hjälp.

// Isak

Hehe, måste bara få veta när smärtgränsen går på en C4 -? När fattar man att man köpt en Fransk skitbil?  När man lagt 20k eller 40k  eller?? på stollarep. på dessa? Vissa verkar aldrig ge upp att pumpa in kulor att laga dessa. Andrahandsvärdet är nada, o man borde känna sig trött. Nya bilen måste ju bli Toyota om ja får föreslå nåt. Där slipper du Franska fel o kan bry dig om annat än att laga fel, på nåt som e´fel från start.
Lycka till.
mvh/husse

torsen
29 maj 2021 · 7 231 Inlägg

husseman skrev:

Isseman skrev:
Hej Garaget!

Jag och min sambo köpte för 3.5 år sedan en Citroen C4 när vi bodde i Göteborg.
Vi flyttade till Dalarna där vi nu bott 2.5 år. Snart kommer vi flytta till Jämtland.

Vi betalde 90 papp för en C4a årsmodell 2013, som då hade gått 9700 mil.
Vår jäkla C4 har haft alla tänkbara fel och kostat oss en förmögenhet. Vi har lätt lagt ut dubbla pengarna på service + extra fel. Tänker inte ens nämna allt som vart med den..

Vi gjorde nyligen 18k mil service och idag var droppen när motorn nöp till och "anti roll-back system fault", "ESP/ASR" samt "parking brake fault" visades.
Fick lämna in bilen och de kikade snabbt ang. felkoder men sa direkt "du får lämna bilen här". Nu väntar jag på ytterligare (förmodligen) en fet kostnad. Så jäkla less.

Vi hade redan planerat att köpa en ny 4x4-bil som passar våra äventyr bättre, men dagens incident gör ju såklart att vi kanske får köpa något väldigt snart beroende på vad felet är..

Vi håller på med friåkning, topptur samt andra outdoor-sporter och behöver ha något som fungerar för detta. En högre bil med riktig 4x4. Vill ha en driftsäker bil som jag med större säkerhet kan lita på inte går sönder hela tiden..

Jag är väldigt novis inom bilar och frågar därför efter er hjälp.

Vi byter in C4an och jag vet inte vad vi kan få för den (19000 mil)..

Angående pris vill vi inte betala en förmögenhet för en ny dyr bil heller (då vi hellre lägger pengar på våra sporter..), men självklart är vi beredda att betala mer än 90k (för en C4a...) för att få en riktigt bra bil.

Vad ska man ha för bil? Vad för prisklass?

Tacksam för alla svar och all hjälp.

// Isak

Hehe, måste bara få veta när smärtgränsen går på en C4 -? När fattar man att man köpt en Fransk skitbil? När man lagt 20k eller 40k  eller?? på stollarep. på dessa? Vissa verkar aldrig ge upp att pumpa in kulor att laga dessa. Andrahandsvärdet är nada, o man borde känna sig trött. Nya bilen måste ju bli Toyota om ja får föreslå nåt. Där slipper du Franska fel o kan bry dig om annat än att laga fel, på nåt som e´fel från start.
Lycka till.
mvh/husse

Håller med om att statistiken visar att japanska bilar är bättre än europeiska.
Icke förty har jag en 32 år gammal Citroen sedan 25 år tillbaka.
Den har inte varit felfri.
Fick byta bränslepump för över 200:- i våras.
Men det är också allt.
Godkänd alla kontrollbesiktningar.
Avgasemissionerna väl inom stipulerade gränser.

Så ALLA Citroenbilar är inte skitbilar.

Vill du precisera vilka "stollarep" som behövs på Citroen - rent generellt.

Håller med om att på vissa Citroen är det största problemet att hitta frisk plåt till jordklämman för MIG:en.

Men betydligt större problem på tyska bilar, vars fabrikat jag inte nämner, för att en ny svallvåg av kommentarer inte ska förlänga tråden.

Törs man nämna: "Köp en Opel bli belåten - se naturen genom plåten", eller: "Opel är alltid nyrostade".

Hur bilarna är och hur de beter sig faller NÄSTAN alltid tillbaka på ägaren och hur hen skött bilen och varit uppmärksam på begynnande avvikelser/fel.

Finns bilar där växellådorna havererar i förtid, där kamrem är bäst på vissa av koncernens bilmotorer och där andra av koncernens motorer klarar sig bäst om de har kamkedja.
Som att spela på chokladhjul.

husseman
30 maj 2021 · 1 588 Inlägg

Hehe, ja så kan man se det- i detta inlägg pratar ja Cit.. o Franska bilar besläktade med jävulen o han sj. Kan inte få in i mitt dumma huvud varför man köper nåt som alla vet e´skit, o man kommer få problem med. Att köpa en Cit.. eller Peug eller Ren. e´ju frivilligt- men varför????
mvh/husse

torsen
30 maj 2021 · 7 231 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, ja så kan man se det- i detta inlägg pratar ja Cit.. o Franska bilar besläktade med jävulen o han sj. Kan inte få in i mitt dumma huvud varför man köper nåt som alla vet e´skit, o man kommer få problem med. Att köpa en Cit.. eller Peug eller Ren. e´ju frivilligt- men varför????
mvh/husse

Hehe pårej själv.
Väl inte konstigare än att vissa föredrar blondiner, andra rödhåriga och tredje svarthåriga.
Det är ju inte förrän det är för sent man upptäcker det verkliga sinnelaget - eller hur.
Och då har man redan tagit fan i båten (och måste ro hen i land).

Har f ö ägt 3 Renault 16, 2 Peugeot 404 utan att ha ångrat mig.
Men ångrar bittert 2(4) BMW och 1 Jetta, 1 Golf och 1 Vento.
Golfen och Venton köpta nya, de andra demobilar på några få mil.

Måste väl stryka dig lite medhårs och berätta att den sämsta bil jag ägt var en Citroen BX GT som jag köpte ny.
Samtidigt som hustrun ägde en Citroen AX 11 RE som hon avverkade 15.000 mil med på 5 år utan annat än årlig isärtagning av bakluckans låsanordning med  rengörning och uppsmörjning  med grafit.

Men den senare var byggd i Mangolde i Portugal(i f d 2CV-fabriken).

Isseman
1 juni 2021 · 11 Inlägg

husseman[/quote skrev:

Hehe, måste bara få veta när smärtgränsen går på en C4 -? När fattar man att man köpt en Fransk skitbil?  När man lagt 20k eller 40k  eller?? på stollarep. på dessa? Vissa verkar aldrig ge upp att pumpa in kulor att laga dessa. Andrahandsvärdet är nada, o man borde känna sig trött. Nya bilen måste ju bli Toyota om ja får föreslå nåt. Där slipper du Franska fel o kan bry dig om annat än att laga fel, på nåt som e´fel från start.
Lycka till.
mvh/husse

Lätt mer än 40k.. Jag som har försökt intala mig att "nu kan det ju inte hända mer skit.." men så är det något som låter, någon varningslampa etc, sen är det minst 5k till att betala till verkstaden..


Vi är helt insnöade på Suzuki Viatara nu och ska förmodligen kika på en sådan.

Vad tror ni om:
https://www.blocket.se/annons/skaraborg … g/95302322
Vi kunde få motorvärmare (kupé) och extralysen för 200k jämt. Är detta ett rimligt pris? Verkar få väldigt mycket bil för pengarna..
Borde man kunna deala till sig att vinterdäcken har dubb istället för friktion?
Hoppas iallafall få 40k i inbyte för vår C4a..

Tobzter
1 juni 2021 · 3 145 Inlägg

Vi har en likadan som annonsen visar,
För jäkla trevlig bil,Riktigt pigg när man lägger i sportläget wink
Men se  till att få med dubb om du vill ha det

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juni 2021 · 17 455 Inlägg

Tobzter skrev:
Vi har en likadan som annonsen visar,
För jäkla trevlig bil,Riktigt pigg när man lägger i sportläget wink
Men se  till att få med dubb om du vill ha det

Bara nyfiken: Hur är den på låga varv?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
1 juni 2021 · 7 231 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Tobzter skrev:
Vi har en likadan som annonsen visar,
För jäkla trevlig bil,Riktigt pigg när man lägger i sportläget wink
Men se  till att få med dubb om du vill ha det

Bara nyfiken: Hur är den på låga varv?

Ursäkta men, spelar det någon roll om man har automatlåda?

amazinjoey
2 juni 2021 · 1 139 Inlägg

Subaru Forester eller Volvo XC70

Tobzter
2 juni 2021 · 3 145 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Tobzter skrev:
Vi har en likadan som annonsen visar,
För jäkla trevlig bil,Riktigt pigg när man lägger i sportläget wink
Men se  till att få med dubb om du vill ha det

Bara nyfiken: Hur är den på låga varv?

Hur trevlig som helst tycker ja,
Lite mycket ketchup effekt på när turbon hoppar in (i sportläget)
I vanlig så går den väldigt mjukt å fint

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Brådhis * Voff voff *
2 juni 2021 · 10 276 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:

Tobzter skrev:
Vi har en likadan som annonsen visar,
För jäkla trevlig bil,Riktigt pigg när man lägger i sportläget wink
Men se  till att få med dubb om du vill ha det

Bara nyfiken: Hur är den på låga varv?

Ursäkta men, spelar det någon roll om man har automatlåda?

Lågvarvig eller högvarvig och mycket eller lite vridmoment (tex) spelar väl en väldig roll för körupplevelsen även med automat?

Min V70N med 163 hk diesel automat mot tex min kompis tjejs bil, en S40 med 109 hk bensin automat är väldigt olika att köra. smile

Du startar ju på ettan oavsett växellåda... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juni 2021 · 17 455 Inlägg

Ja. Jag kör ibland en bil som har just 140hk men 1-litersmotor. Den kräver varv på den överladdade brödrosten under huven. Jag finner det störande men kan man leva med en sådan sak så är det inget problem. Rejäl provkörning rekommenderas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tobzter
2 juni 2021 · 3 145 Inlägg

Vitaran har i alla fall en 1,4 liters

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Utmarks-Loke
2 juni 2021 · 5 833 Inlägg

Idag när jag var ute såg jag två glada brudar i en Jeep Wrangler med stora hjul och taket bortplockat. Ärligt talat måste det vara en optimal 4x4-bil för att åka ut på äventyr under sommaren

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juni 2021 · 17 455 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Idag när jag var ute såg jag två glada brudar i en Jeep Wrangler med stora hjul och taket bortplockat. Ärligt talat måste det vara en optimal 4x4-bil för att åka ut på äventyr under sommaren

Hemsk bil. Men smaken är ju individuell. Prova en och återkom...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Isseman
2 juni 2021 · 11 Inlägg

Vad ska man ha för extra-lysen på i fram för äventyr i Jämtland?

På Vitaran som nämns ovan så ingick en LEDramp på (85 A ?!) För 5k. Känns bättre att få en hel grill med 3 st mer kraftiga ljus, eller räcker en ramp?

Om inte, vad för större lyktor bör man ha, och vad är rimligt pris?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang