8596
Sök

Bygga eget bärgning fordon. Typ towbararm

363 Inlägg
3 juni 2021
Trådstartare
Tja!
Jag har en gammal Mercedes lätt lastbil som jag vill bygga till bil transport. Jag tänkte bygga ett flak.
Sen funderade jag och kom på en idé.
Om man också kanske skulle kunna bygga en bärgningsarm. Typ tow bar arm som sitter fast i lastbilens ram. En sådan man fäller ner och ställer ena hjul paret i. Ja ni förstår nog vad jag menar.
Hur ska man bygga?
Räcker det med en reg besiktning? Eller blir det sfro besiktning. ?

Vad jag vet får man då köra såna bärgning bilar med tow bar arm på b-kort.

Hur mycket får man dra lasta på tow bar armen? Är det utifrån bak axel tryck, dragvikt eller lastvikt?

Mvh tack

* Voff voff *
11 083 Inlägg
3 juni 2021
Eleeb90 skrev:
Tja!
Jag har en gammal Mercedes lätt lastbil som jag vill bygga till bil transport. Jag tänkte bygga ett flak.
Sen funderade jag och kom på en idé.
Om man också kanske skulle kunna bygga en bärgningsarm. Typ tow bar arm som sitter fast i lastbilens ram. En sådan man fäller ner och ställer ena hjul paret i. Ja ni förstår nog vad jag menar.
Hur ska man bygga?
Räcker det med en reg besiktning? Eller blir det sfro besiktning. ?

Vad jag vet får man då köra såna bärgning bilar med tow bar arm på b-kort.

Hur mycket får man dra lasta på tow bar armen? Är det utifrån bak axel tryck, dragvikt eller lastvikt?

Mvh tack

Ska du köra den på B-kort så ska ju totalvikten vara max 3,5 ton. Hur mycket du då kan/får lasta i grinden beror på konstruktion, egenvikt och liknande. Dock kan man säga att en B-kortsbärgare som regel får lasta rätt lite. Det brukar också vara så att fordonet får en begränsning att det ej får lastas så att mindre än 15% av bruttovikten vilar över framaxeln.

Jag tror det är ett rätt så omfattande jobb att bygga detta själv. Att sedan dessutom få det godkänt är nog ännu mer jobb. Enklaste är nog att ta en påbyggnad från en annan bil och modifiera dit den på din Mercedes, men även det är ett rejält jobb...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 786 Inlägg
3 juni 2021
Finns "byggare" som annonserar med jämna mellanrum på Blocket att de har färdiga påbyggnadssatser av aluminium.
Allt "bolt on".

* Voff voff *
11 083 Inlägg
3 juni 2021
torsen skrev:
Finns "byggare" som annonserar med jämna mellanrum på Blocket att de har färdiga påbyggnadssatser av aluminium.
Allt "bolt on".

Med sticka/grind baktill? I aluminium?

7 786 Inlägg
3 juni 2021
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Allt "bolt on".

Neej - där missade jag.
Tänkte rent allmänt på liten bärgare för "husbehov" = transport av liten Suzuki till och från offroadområden.
Så där har du rätt med synpunkterna på mitt förslag.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
3 juni 2021
torsen skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Allt "bolt on".

Neej - där missade jag.
Tänkte rent allmänt på liten bärgare för "husbehov" = transport av liten Suzuki till och från offroadområden.
Så där har du rätt med synpunkterna på mitt förslag.

Okej. smile Blev lite nyfiken bara om jag hade missat något kul. smile

Sök