3618
Sök

Rök I kupén

4 Inlägg
3 juni 2021
Trådstartare
Hej!

Idag köpte vi en SEAT Altea Xl från 2013. Var asglad men råkade såklart lägga I fel växel I uppförsbacke (4ans växel......) och jag fattar inte att jag lagt i fel växel först och gasar o hör hur motorn jobbat och plötsligt kommer det in grå rök från kupefläkten. Blev skiträdd men hade ju trots allt kört på fel växel. Min fråga; vad kan detta vara? Kan det vara "normalt" om man gör ett sådant fel som jag?
Besiktningen och servicen är gjort och.allt var bra på.den...

4 569 Inlägg
3 juni 2021
Den slirade på lamellerna,inte alls bra..körde du så en "längre" stund?

4 Inlägg
3 juni 2021
Trådstartare
Nej, bara max 15 sekunder.
Vet självklart att det inte var bra, men undrar ju om det är normalt att det kommer in rök när man råkar göra en sån idiotisk sak som jag gjorde?

4 569 Inlägg
3 juni 2021
Blir rök om den slirar för länge...

Vettemannen
3 juni 2021
Då är väl kopplingen väldigt dålig om den börjar slira på det sätt som du beskriver.

/Benny

4 Inlägg
3 juni 2021
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Blir rök om den slirar för länge...

Ah okej!
Även i kupén skulle du säga?

4 569 Inlägg
3 juni 2021
Kommer in via luftintagen till kup'en

4 Inlägg
3 juni 2021
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Kommer in via luftintagen till kup'en

Okej, tack för svar!

* Voff voff *
11 033 Inlägg
3 juni 2021
Och för att förtydliga:

Nej! Kopplingen ska aldrig kunna slira på detta sätt om inte du håller kopplingspedalen i något mellanläge. Slirar kopplingen på detta sätt vid uppsläppt pedal är den slut (och slirar du på den så det kommer rök in i kupén är den garanterat jätteslut).

Höll du däremot kopplingspedalen i något mellanläge så är kopplingen inte slut och kan ha överlevt manövern. smile
Senast redigerat av Brådhis (3 juni 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 783 Inlägg
4 juni 2021
Hur luktade röken?

Kopplingsrök luktar hemskt.
Elektronikrök luktar annorlunda.

Var röken från kopplingen och den komner via luftventilerna rykte det riktigt kraftigt utanför bilen.

Man ska tex bränna däck mer än 15 sekunder för det, tex, och det ryker som tusan.

1 779 Inlägg
4 juni 2021
Huu, den kopplingen va nog inte ok från början- men lär inte bli bättre med den körstilen. Kommer nog vara dags att planera in ett kopplingsbyte på den.
Lycka till..
mvh/husse

Sök