Köpråd: 0-60k, vill uppgradera till en annan bil men vet inte vad?

Utmarks-Loke
5 juni 2021 · 5 813 Inlägg

JRMoto skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte dags att gå över på bakhjulsdrift då?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … r/95983788

Är verkligen inte emot det! Men hur håller Mercedes? Om vi tänker på den modellen du länkade? Något man bör se upp för som är vanligt att gå sönder? Bakhjulsdriven bil hade absolut varit roligt! 😊

De är ju fulla av elektronik och sånt kan krångla ibland. Luftfjädringen kan gå sönder, om det finns. Det viktiga när man kollar på MB brukar vara att välja bort allt extra som kan krångla, som just luftfjädring, men också automat, fyrhjulsdrift, onödigt många cylindrar osv. Inte för att det krånglar ofta, utan för att det blir dyrt när det väl krånglar.

husseman
5 juni 2021 · 1 577 Inlägg

Brådhis skrev:

husseman skrev:
Hmm, Saab e´valet, lätta att få fart på, o inga låtsas 4x4 (Haldex) skitsystem.
Lycka till..
Mvh/husse

Psst... Saabs XWD är Haldex... wink

Hehe, ja tänker på en vanlig framhjulsdriven Saab- 4 hjulsdrivna Saabar kryllar det ju inte av direkt.

mvh/husse

Utmarks-Loke
5 juni 2021 · 5 813 Inlägg

Tycker inte det kryllar av framhjulsdrivna saab heller längre, man ser färre och färre längs vägarna nu

JRMoto
5 juni 2021 · 60 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

JRMoto skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte dags att gå över på bakhjulsdrift då?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … r/95983788

Är verkligen inte emot det! Men hur håller Mercedes? Om vi tänker på den modellen du länkade? Något man bör se upp för som är vanligt att gå sönder? Bakhjulsdriven bil hade absolut varit roligt! 😊

De är ju fulla av elektronik och sånt kan krångla ibland. Luftfjädringen kan gå sönder, om det finns. Det viktiga när man kollar på MB brukar vara att välja bort allt extra som kan krångla, som just luftfjädring, men också automat, fyrhjulsdrift, onödigt många cylindrar osv. Inte för att det krånglar ofta, utan för att det blir dyrt när det väl krånglar.

Okej, men hur upplevs det att köra? Är den komfortabel och finns det någon knuff i motorn på tex den du länkade? smile

JRMoto
5 juni 2021 · 60 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Tycker inte det kryllar av framhjulsdrivna saab heller längre, man ser färre och färre längs vägarna nu

Jag håller med där, har en kompis med en Saab men annars ser jag ej många längre där jag bor. Blir färre och färre för varje år

amazinjoey
5 juni 2021 · 1 138 Inlägg

JRMoto skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Tycker inte det kryllar av framhjulsdrivna saab heller längre, man ser färre och färre längs vägarna nu

Jag håller med där, har en kompis med en Saab men annars ser jag ej många längre där jag bor. Blir färre och färre för varje år

Många av dem dåliga är ur vägen å skrotade, priset börjar även gå upp.  Min var i fin skick och fick nästan dubbla priset av försäkringen än när jag köpte min 9-5a 6 år dem smile


Personligen rekommenderar jag en 9-3ss med XWD smile få saker som pajar, sjukt rolig bil att köra för de pengarna och till skillnad från volvon så kan du byta stereon å göra de modernare med blåtand, carplay/android auto etc.


Hade lätt skaffat en sån om jag inte fick bra pris på min BMW F30

JRMoto
5 juni 2021 · 60 Inlägg

amazinjoey skrev:

JRMoto skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Tycker inte det kryllar av framhjulsdrivna saab heller längre, man ser färre och färre längs vägarna nu

Jag håller med där, har en kompis med en Saab men annars ser jag ej många längre där jag bor. Blir färre och färre för varje år

Många av dem dåliga är ur vägen å skrotade, priset börjar även gå upp.  Min var i fin skick och fick nästan dubbla priset av försäkringen än när jag köpte min 9-5a 6 år dem smile


Personligen rekommenderar jag en 9-3ss med XWD smile få saker som pajar, sjukt rolig bil att köra för de pengarna och till skillnad från volvon så kan du byta stereon å göra de modernare med blåtand, carplay/android auto etc.


Hade lätt skaffat en sån om jag inte fick bra pris på min BMW F30

Men lär inte 9-3ss vara dyrare än 60 tusen? Som sagt är bara 18 så har inte den största budgeten 😅

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juni 2021 · 17 380 Inlägg

JRMoto skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte dags att gå över på bakhjulsdrift då?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … r/95983788

Är verkligen inte emot det! Men hur håller Mercedes? Om vi tänker på den modellen du länkade? Något man bör se upp för som är vanligt att gå sönder? Bakhjulsdriven bil hade absolut varit roligt! 😊

Sådär. Hittar man ett bra exemplar så rullar den med kanske lite elfel men om man får en problembil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nybergrobin
5 juni 2021 · 2 377 Inlägg

JRMoto skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte dags att gå över på bakhjulsdrift då?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … r/95983788

Är verkligen inte emot det! Men hur håller Mercedes? Om vi tänker på den modellen du länkade? Något man bör se upp för som är vanligt att gå sönder? Bakhjulsdriven bil hade absolut varit roligt! 😊

Den motorn skulle jag inte rek till min värsta fiende. Helt ok prestanda, förbrukning osv men kamkedjan är av usel kvalitet.  Sök på  mercedes 271 så hittar ni en del trevlig läsning.  MIn hade gått under 20k när kamkedjan var totalt sopslut och orsakade motorras i äkta vw stil

JRMoto
5 juni 2021 · 60 Inlägg

Nybergrobin skrev:

JRMoto skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte dags att gå över på bakhjulsdrift då?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … r/95983788

Är verkligen inte emot det! Men hur håller Mercedes? Om vi tänker på den modellen du länkade? Något man bör se upp för som är vanligt att gå sönder? Bakhjulsdriven bil hade absolut varit roligt! 😊

Den motorn skulle jag inte rek till min värsta fiende. Helt ok prestanda, förbrukning osv men kamkedjan är av usel kvalitet.  Sök på  mercedes 271 så hittar ni en del trevlig läsning.  MIn hade gått under 20k när kamkedjan var totalt sopslut och orsakade motorras i äkta vw stil

Ah men då kanske jag ska hålla mig ifrån den. Som sagt min nuvarande S40 krånglar inte i överhuvudtaget, vill bara ha en uppgradering från den så finner ingen anledning att byta till en bil som krånglar mer hahah. Men har du något bättre alternativ? Någon bil du rekommenderar?

JRMoto
5 juni 2021 · 60 Inlägg

Hybrid_ skrev:

JRMoto skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte dags att gå över på bakhjulsdrift då?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … r/95983788

Är verkligen inte emot det! Men hur håller Mercedes? Om vi tänker på den modellen du länkade? Något man bör se upp för som är vanligt att gå sönder? Bakhjulsdriven bil hade absolut varit roligt! 😊

Sådär. Hittar man ett bra exemplar så rullar den med kanske lite elfel men om man får en problembil...

Som sagt problembil är jag ej ute efter, förstår ju att alla äldre bilar kommer ha något fel tillslut. Men S40in jag har nu har aldrig krånglat utan bara vanlig service princip, kamrem osv. Så finner ingen anledning att byta till en bil som högst troligt kommer gå sönder lite hela tiden.

husseman
5 juni 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, om du nu lyckats få tag i en "felfri" S40..så e´du nog lyckligt lottad o borde behålla din bil. Tror ingen annan lyckats med det.

mvh/husse

JRMoto
5 juni 2021 · 60 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, om du nu lyckats få tag i en "felfri" S40..så e´du nog lyckligt lottad o borde behålla din bil. Tror ingen annan lyckats med det.

mvh/husse

Inget bortsett från "vanliga fel", fått byta halvljus lampa en gång, och positionsljus höger bak och som jag sa innan bortsett från kamrems byte och vanlig service eller vanliga slitage delar som däck, bromsbelägg så är det egentligen inget som har gått sönder. Den har trotsallt bara lite mer än 14000 mil, så "helt" felfri kan jag ej säga den varit. Men så nära felfri det går att bli har den varit. Den bara tuffar på och just därför vill jag helst ej byta till en bil som högst troligt kommer gå sönder, men är ju som sagt ute efter en uppgradering mot S40in och fattar att äldre bilar kommer gå sönder på något vänster men vill helst ej uppgradera till en bil som kommer ha flertalet fel, speciellt inte el-problem. smile

husseman
5 juni 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, då köper du en Jappsare- allt annat kommer vara reparationer på de bilar du tittar på. Kanske inte direkt...men inom snar framtid.

mvh/husse

JRMoto
6 juni 2021 · 60 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, då köper du en Jappsare- allt annat kommer vara reparationer på de bilar du tittar på. Kanske inte direkt...men inom snar framtid.

mvh/husse

Gillar japanare så det är inga problem. Frågan är bara om det finns några intressanta eller roliga i min prisklass, men som sagt reparationer är jag ej rädd för. För förstår att äldre bilar behöver det men när det blir reparation på reparation bara för att ens köra bilen, det är det jag ej vill ha. Tyvärr, har det varit så i familjen när vi hade Saab. Även om Saab kanske är jätte bra egentligen så hade vi inte den turen med våra.

Jokabsson
6 juni 2021 · 1 172 Inlägg

JRMoto skrev:

husseman skrev:
Hmm, då köper du en Jappsare- allt annat kommer vara reparationer på de bilar du tittar på. Kanske inte direkt...men inom snar framtid.

mvh/husse

Gillar japanare så det är inga problem. Frågan är bara om det finns några intressanta eller roliga i min prisklass, men som sagt reparationer är jag ej rädd för. För förstår att äldre bilar behöver det men när det blir reparation på reparation bara för att ens köra bilen, det är det jag ej vill ha. Tyvärr, har det varit så i familjen när vi hade Saab. Även om Saab kanske är jätte bra egentligen så hade vi inte den turen med våra.

Klart man är lite partisk men Mazda 6 2.5 passar in ganska bra på din kravlista 🙄

170hk, pigg och faktiskt riktigt kul att köra i klassisk Mazda zoom-zoom anda. Kan inte påstå att jag saknar mina BMW nämnvärt (förutom förbrukningen i min 320d..).

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
JRMoto
6 juni 2021 · 60 Inlägg

Jokabsson skrev:

JRMoto skrev:

husseman skrev:
Hmm, då köper du en Jappsare- allt annat kommer vara reparationer på de bilar du tittar på. Kanske inte direkt...men inom snar framtid.

mvh/husse

Gillar japanare så det är inga problem. Frågan är bara om det finns några intressanta eller roliga i min prisklass, men som sagt reparationer är jag ej rädd för. För förstår att äldre bilar behöver det men när det blir reparation på reparation bara för att ens köra bilen, det är det jag ej vill ha. Tyvärr, har det varit så i familjen när vi hade Saab. Även om Saab kanske är jätte bra egentligen så hade vi inte den turen med våra.

Klart man är lite partisk men Mazda 6 2.5 passar in ganska bra på din kravlista 🙄

170hk, pigg och faktiskt riktigt kul att köra i klassisk Mazda zoom-zoom anda. Kan inte påstå att jag saknar mina BMW nämnvärt (förutom förbrukningen i min 320d..).

Ska kika på den med! Älskar MX5an som den du äger, tycker den är grymt snygg och tycker om det väldigt mycket, men är inte helt för utseendet på Mazda 6an, den är absolut inte ful. Verkligen inte men känner inte att bilen pratar med mig, men kanske är jätte bra bil egentligen. Kanske måste testköra innan jag utesluter bilen.

Utmarks-Loke
6 juni 2021 · 5 813 Inlägg

MX5 är bäst i sin klass, en riktigt kul lite bil. Mazda 6 är bara ett mediokert transportmedel, ett sätt att ta sig från A till B. Det är inte meningen att man skall älska den. Det är som att köpa ett kylskåp, man köper det för att man behöver det, inte för att man gått och drömt om just den modellen.

Jokabsson
7 juni 2021 · 1 172 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
MX5 är bäst i sin klass, en riktigt kul lite bil. Mazda 6 är bara ett mediokert transportmedel, ett sätt att ta sig från A till B. Det är inte meningen att man skall älska den. Det är som att köpa ett kylskåp, man köper det för att man behöver det, inte för att man gått och drömt om just den modellen.

Det handlar i högsta grad om smak och eget tycke! Går att säga precis samma sak om en 17 år gammal E 200 smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Virtezzo
8 juni 2021 · 1 Inlägg

Har en audi a4 från 2005 som jag inte haft ett enda fel på förutom vanliga service delar (Bromsbelägg samt diverse filter)
Rekommenderas starkt att köpa en sådan. För mellan 30-60 tusen får du en grymt bra bil med fyrhjulsdrift om så önskas.
Fula är de inte heller men det är personlig preferens.
Nästan oändliga möjligheter för styling och folk har fått upp bilarna i 350hk utan överdrivet mycket pengar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang