Köpråd: 0-60k, vill uppgradera till en annan bil men vet inte vad?

JRMoto
4 juni 2021 · 60 Inlägg

Tjenare! Är såhär att jag håller på att kika lite på blocket då jag är intresserad utav att uppgradera mig men har lite svårt att bestämma mig vad för bil eller märke så då tänkte jag att jag skriver en köpråd tråd istället.

Kriterierna för bilen är:
Mellan 0-60 tusen kronor.
Manuell
160hk och uppåt
Helst låga mil
Något som är driftsäkert men ändå lite roligt!
Helst inte äldre än 2000

Märke spelar ingen roll egentligen men favoriserar ju självklart Volvo då det står mig nära, har kikat på facelift S60 från 2006 men vet ej.

Som referens så kör förtillfället en fin Volvo S40 2.0t från 2001, manuell med 14000mil, vill ni kika finns den på min profil wink
Tycker om min bil nu väldigt mycket men vill ha något lite mer rejälare som är ännu mer gedigen än S40in som är lite nyare.

Skruva är jag ej rädd för, utbildar mig till mekaniker så det är inga problem. Men förslå gärna en bil som är typ med det kriterierna jag hade oavsett vad det är och om det finns något vanligt problem med det så säg gärna det med.

Tack på förhand!

amazinjoey
4 juni 2021 · 1 138 Inlägg

S40 T5 Awd

JRMoto
4 juni 2021 · 60 Inlägg

amazinjoey skrev:
S40 T5 Awd

Kikat på det också faktiskt! Enda som jag inte riktigt gillar är att interiören ser lite plastig ut. Hur är den att köra? Finns det något som är speciellt bra med den? Vet du om det håller bra? smile

amazinjoey
4 juni 2021 · 1 138 Inlägg

JRMoto skrev:

amazinjoey skrev:
S40 T5 Awd

Kikat på det också faktiskt! Enda som jag inte riktigt gillar är att interiören ser lite plastig ut. Hur är den att köra? Finns det något som är speciellt bra med den? Vet du om det håller bra? smile

Jävla skoj speciellt trimmad.  AWD + 400hk trim är jävla nice, är dock mer en saab kille för gillar inte volvos interiör smile så personligen hade jag tittat en Saab 9-3 2.0T om du inte gillar s40 interiören smile


Sen så utbildar du till mekaniker och resurserna för att lära sig meka, trimma etc hos Saab finns det ingen annan lik smile

Senast redigerat av amazinjoey (4 juni 2021)

JRMoto
4 juni 2021 · 60 Inlägg

amazinjoey skrev:

JRMoto skrev:

amazinjoey skrev:
S40 T5 Awd

Kikat på det också faktiskt! Enda som jag inte riktigt gillar är att interiören ser lite plastig ut. Hur är den att köra? Finns det något som är speciellt bra med den? Vet du om det håller bra? smile

Jävla skoj speciellt trimmad.  AWD + 400hk trim är jävla nice, är dock mer en saab kille för gillar inte volvos interiör smile så personligen hade jag tittat en Saab 9-3 2.0T om du inte gillar s40 interiören smile


Sen så utbildar du till mekaniker och resurserna för att lära sig meka, trimma etc hos Saab finns det ingen annan lik smile

Hahah, det lätt ju riktigt roligt ju. Vilken årsmodell på saaben isåfall? Enda jag är rädd för med Saab är att det går sönder, vet inte om det bara är en stereotyp jag har men när jag var liten så hade vi totalt 3 9-5or och en var en Aero samt två 9000 och alla har krånglat, speciellt Aeron då motorn small det knappt några hundra mil efter vi köpte den😅

Så hur håller 9-3an jämfört med tex S40 T5? smile

Lucif3r
4 juni 2021 · 2 183 Inlägg

AWD'n på volvos är ju en svag länk tyvärr. Vinkelväxeln och framförallt hylsan som kopplar samman vinkelväxeln med växellådan håller inte för speciellt mycket.
Under säkert minst 90% av all körning är dock AWD'n helt urkopplad, och bara massa extra vikt man släpar runt med. Den kopplas in först när den behövs, t ex på vintern när man håller på och fastna/har problem att starta vid rödljus/etc.

Personligen rekommenderar jag "aldrig" en AWD-modell av volvo, speciellt inte om man har tanken att det ska vara "kul"... Den är inte byggd för det, och håller inte för det heller.
Då är det bättre att satsa på en vanlig FWD som man maserar upp motorn på, och ev. monterar en diffbroms i lådan smile Det kommer vara minst lika "roligt" som en AWD-modell med samma modifkationer, med fördelen att den väger mindre och man behöver inte vara livrädd att man skrotar AWD'n.

spillolja
4 juni 2021 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
JRMoto
4 juni 2021 · 60 Inlägg

Lucif3r skrev:
AWD'n på volvos är ju en svag länk tyvärr. Vinkelväxeln och framförallt hylsan som kopplar samman vinkelväxeln med växellådan håller inte för speciellt mycket.
Under säkert minst 90% av all körning är dock AWD'n helt urkopplad, och bara massa extra vikt man släpar runt med. Den kopplas in först när den behövs, t ex på vintern när man håller på och fastna/har problem att starta vid rödljus/etc.

Personligen rekommenderar jag "aldrig" en AWD-modell av volvo, speciellt inte om man har tanken att det ska vara "kul"... Den är inte byggd för det, och håller inte för det heller.
Då är det bättre att satsa på en vanlig FWD som man maserar upp motorn på, och ev. monterar en diffbroms i lådan smile Det kommer vara minst lika "roligt" som en AWD-modell med samma modifkationer, med fördelen att den väger mindre och man behöver inte vara livrädd att man skrotar AWD'n.

Har hört det! Har hört att AWD på Volvo är lite klena. Men kanske är lite roligt med! Men som sagt vill ej behöva meka onödigt mycket med bilen, förstår ju att saker kommer gå sönder och det fixar jag självklart. Tycker helt ärligt att FWD är rätt roligt men sen har jag inte kört något AWD system eller bakhjulsdriven bil heller.

Har du nån bil du skulle rekommendera isåfall eller rekommenderar du S40 T5 med? smile

JRMoto
4 juni 2021 · 60 Inlägg

spillolja skrev:
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/volkswagen_golf_gt_1_4_tsi_lagmilare/95878191
https://www.blocket.se/annons/vastmanla … k/95752544

Golf! Intressant! Är det något speciellt som du tycker gör golfen bra? Hur är det att köra och håller det bra? Några problem man bör veta om?

spillolja
4 juni 2021 · 4 014 Inlägg

JRMoto skrev:
Golf! Intressant! Är det något speciellt som du tycker gör golfen bra? Hur är det att köra och håller det bra? Några problem man bör veta om?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera, skämt å sido, men longlife och lågviskoolja är ajabaja
min är en 122:a utan kompressor, dom jag länkade till har kompressor och borde inte vara så tråkiga att köra

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Nybergrobin
4 juni 2021 · 2 377 Inlägg

Lucif3r skrev:
AWD'n på volvos är ju en svag länk tyvärr. Vinkelväxeln och framförallt hylsan som kopplar samman vinkelväxeln med växellådan håller inte för speciellt mycket.
Under säkert minst 90% av all körning är dock AWD'n helt urkopplad, och bara massa extra vikt man släpar runt med. Den kopplas in först när den behövs, t ex på vintern när man håller på och fastna/har problem att starta vid rödljus/etc.

Personligen rekommenderar jag "aldrig" en AWD-modell av volvo, speciellt inte om man har tanken att det ska vara "kul"... Den är inte byggd för det, och håller inte för det heller.
Då är det bättre att satsa på en vanlig FWD som man maserar upp motorn på, och ev. monterar en diffbroms i lådan smile Det kommer vara minst lika "roligt" som en AWD-modell med samma modifkationer, med fördelen att den väger mindre och man behöver inte vara livrädd att man skrotar AWD'n.

Detta är ju en gammal sanning.   Nu snackar vi 90 tal

Lucif3r
4 juni 2021 · 2 183 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Detta är ju en gammal sanning.   Nu snackar vi 90 tal

Nej, hylsan förblev ett problem långt in på 2010-talet. Så sent som 08 kom en förstärkt modell, bättre än den äldre modellen, men fortfarande för svag.

På 90-talet och en bit in på 2000-talet så var det även viscokoppling som slirade sönder väldigt lätt, men sen övergick dom till haldex som håller betydligt bättre än gamla viscon... Men hylsan är densamma med samma problem.

Nybergrobin
4 juni 2021 · 2 377 Inlägg

Konstigt med tanke på att jag fått byta haldex på betydligt mkt äldre volvo än 2010 ;P

Lucif3r
4 juni 2021 · 2 183 Inlägg

Haldex är inte okrossbar, den är fortfarande rätt skör. Men den är bra mycket mindre känslig än gamla viscokopplingen.
Haldex kom i volvo runt 2003.

amazinjoey
5 juni 2021 · 1 138 Inlägg

JRMoto skrev:

amazinjoey skrev:

JRMoto skrev:

Kikat på det också faktiskt! Enda som jag inte riktigt gillar är att interiören ser lite plastig ut. Hur är den att köra? Finns det något som är speciellt bra med den? Vet du om det håller bra? smile

Jävla skoj speciellt trimmad.  AWD + 400hk trim är jävla nice, är dock mer en saab kille för gillar inte volvos interiör smile så personligen hade jag tittat en Saab 9-3 2.0T om du inte gillar s40 interiören smile


Sen så utbildar du till mekaniker och resurserna för att lära sig meka, trimma etc hos Saab finns det ingen annan lik smile

Hahah, det lätt ju riktigt roligt ju. Vilken årsmodell på saaben isåfall? Enda jag är rädd för med Saab är att det går sönder, vet inte om det bara är en stereotyp jag har men när jag var liten så hade vi totalt 3 9-5or och en var en Aero samt två 9000 och alla har krånglat, speciellt Aeron då motorn small det knappt några hundra mil efter vi köpte den😅

Så hur håller 9-3an jämfört med tex S40 T5? smile

08 -> hade jag kört 9-3 har bättre chassi och mer lättmekat. Gillar du trimma så är 9-3 en dröm. mjukvaran är gratis och finns massa info hur man gör.

9-5 och 9000 är sjukt bra bilar om man vet hur man tar hand om dem eller inte kör dåliga trim vilket många tyvärr gör... Byter man backventielr, ventialtionshus, orginal tändkasset och  vakuumslangar  på en 9-5a så finns de få saker som kan göra att den pajar.

husseman
5 juni 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, Saab e´valet, lätta att få fart på, o inga låtsas 4x4 (Haldex) skitsystem.
Lycka till..
Mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
5 juni 2021 · 10 244 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, Saab e´valet, lätta att få fart på, o inga låtsas 4x4 (Haldex) skitsystem.
Lycka till..
Mvh/husse

Psst... Saabs XWD är Haldex... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
JRMoto
5 juni 2021 · 60 Inlägg

amazinjoey skrev:

JRMoto skrev:

amazinjoey skrev:

Jävla skoj speciellt trimmad.  AWD + 400hk trim är jävla nice, är dock mer en saab kille för gillar inte volvos interiör smile så personligen hade jag tittat en Saab 9-3 2.0T om du inte gillar s40 interiören smile


Sen så utbildar du till mekaniker och resurserna för att lära sig meka, trimma etc hos Saab finns det ingen annan lik smile

Hahah, det lätt ju riktigt roligt ju. Vilken årsmodell på saaben isåfall? Enda jag är rädd för med Saab är att det går sönder, vet inte om det bara är en stereotyp jag har men när jag var liten så hade vi totalt 3 9-5or och en var en Aero samt två 9000 och alla har krånglat, speciellt Aeron då motorn small det knappt några hundra mil efter vi köpte den😅

Så hur håller 9-3an jämfört med tex S40 T5? smile

08 -> hade jag kört 9-3 har bättre chassi och mer lättmekat. Gillar du trimma så är 9-3 en dröm. mjukvaran är gratis och finns massa info hur man gör.

9-5 och 9000 är sjukt bra bilar om man vet hur man tar hand om dem eller inte kör dåliga trim vilket många tyvärr gör... Byter man backventielr, ventialtionshus, orginal tändkasset och  vakuumslangar  på en 9-5a så finns de få saker som kan göra att den pajar.

Förstår! Ska kika på det med. Fast lutar nog isåfall mot S40in även om interiören är lite tråkig, är som sagt mer en Volvo Kille egentligen. Men ska definitivt överväga saaben med smile

Utmarks-Loke
5 juni 2021 · 5 813 Inlägg

Är det inte dags att gå över på bakhjulsdrift då?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … r/95983788

JRMoto
5 juni 2021 · 60 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är det inte dags att gå över på bakhjulsdrift då?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … r/95983788

Är verkligen inte emot det! Men hur håller Mercedes? Om vi tänker på den modellen du länkade? Något man bör se upp för som är vanligt att gå sönder? Bakhjulsdriven bil hade absolut varit roligt! 😊

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang