Värdeminskning på en bil

universe
5 juni 2021 · 27 Inlägg

Tjena,

tänkte bila i år runt Europa. Gissar på att det kommer bli runt 1- 2000 mil, om jag köper en bil för runt 200K och säljer den direkt efter bilsemester plus milen jag avverkat. Hur mycket kommer jag förlora på bilaffären?

Brådhis * Voff voff *
5 juni 2021 · 10 244 Inlägg

universe skrev:
Tjena,

tänkte bila i år runt Europa. Gissar på att det kommer bli runt 1- 2000 mil, om jag köper en bil för runt 200K och säljer den direkt efter bilsemester plus milen jag avverkat. Hur mycket kommer jag förlora på bilaffären?

Helt omöjligt att svara på...

Köps bilen av handlare eller privat?

Köper du en till bra pris eller normalpris?

Har den redan gått långt eller är det en lågmilare?

Vad är det ens för bil?

Är det en diesel, bensin, hybrid, biogas eller el tex...?

Alla dessa saker, och en massa andra, ger variabler. Variabler som påverkar mer än skillnaderna... Kanske gör bilmarknaden, som ju gått upp i pris under pandemin, en djupdykning när den planar ut och alla bilar tappar 20-30%. Eller fortsätter priserna uppåt...? Vem vet...?

Så du kan förlora allt från 0-75000:- ungefär... Eller så kanske du får sålt den för mer än du köpte den för...

Senast redigerat av Brådhis (5 juni 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
universe
5 juni 2021 · 27 Inlägg

Brådhis skrev:

universe skrev:
Tjena,

tänkte bila i år runt Europa. Gissar på att det kommer bli runt 1- 2000 mil, om jag köper en bil för runt 200K och säljer den direkt efter bilsemester plus milen jag avverkat. Hur mycket kommer jag förlora på bilaffären?

Helt omöjligt att svara på...

Köps bilen av handlare eller privat?

Köper du en till bra pris eller normalpris?

Har den redan gått långt eller är det en lågmilare?

Vad är det ens för bil?

Är det en diesel, bensin, hybrid, biogas eller el tex...?

Alla dessa saker, och en massa andra, ger variabler. Variabler som påverkar mer än skillnaderna... Kanske gör bilmarknaden, som ju gått upp i pris under pandemin, en djupdykning när den planar ut och alla bilar tappar 20-30%. Eller fortsätter priserna uppåt...? Vem vet...?

Så du kan förlora allt från 0-75000:- ungefär... Eller så kanske du får sålt den för mer än du köpte den för...

Handlare.

Svårt att säga vad bra pris är och vad normapris är, vad jag vet så ligger alla bilar nästan på samma pris, det går inte få samma bil för mycket mindre. Trodde du visste det.

Tittar på en bil som kostar runt 200K och mellan 10-13K mil.

En bil runt 200K!


Diesel eller bensin.

Raderat. Tänk på tonen! Skärpning eller du åker ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang