Sökes: "Axle popper"-verktyg från återförsäljare i Sverige/EU

jflasson
6 juni 2021 · 2 Inlägg

Mitt första inlägg här, hoppas jag lagt det rätt.

Jag håller på med ett drivaxelbyte (förarsidan) på en V70 -07 med manuell låda. Axeln är så överjävligt fastrostad i hjullagret (jag har försökt med värme, våld, mer våld, avdragare, hammare etc) att jag helt enkelt kommer köpa ett "nytt" lagerhus från skroten. Med tanke på hur hårt det sitter i hjullagret är jag också lite bekymrad för hur svårt det skulle kunna bli att få ut andra änden ur växellådan.

Jag har sett ett verktyg som verkar mycket bra för ändamålet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240150/240150-9a49bfb931f0cbbbd6cae9bdc73cac9e.jpg
Från: https://www.amazon.com/gp/product/B01N5 … c54cd79596

Jag har tyvärr inte sett motsvarande verktyg i någon butik med rimlig frakttid till Sverige (behöver utföra arbetet nästa helg). Har någon här någon aning om var man kan få tag på det? Kanske funkar någon annan brytgaffel lika bra, tar gärna emot tips på det också.

Vänliga hälsningar
Johan

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juni 2021 · 13 742 Inlägg

knacka bara in något mellan lådan och axeln..   har använt allt från stora skruvmejslar till en huvudnyckel   dom sitter sällan speciellt hårt..   bara trycka in något koniskt och slå in den så släpper den.. även använt klon på en vanlig hammare och slagit upp i mellan.   det är inte så nogrant.   du kan använda "stämgaffeln" som många köper i onödan till styrleder den borde fungera yppligt från biltema

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jflasson
6 juni 2021 · 2 Inlägg

Growe skrev:
knacka bara in något mellan lådan och axeln..   har använt allt från stora skruvmejslar till en huvudnyckel   dom sitter sällan speciellt hårt..   bara trycka in något koniskt och slå in den så släpper den.. även använt klon på en vanlig hammare och slagit upp i mellan.   det är inte så nogrant.   du kan använda "stämgaffeln" som många köper i onödan till styrleder den borde fungera yppligt från biltema

Det låter ju lovande, hoppas du har rätt. Menar du den här "stämgaffeln" https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000017010? (den kortare varianten tänker jag på)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juni 2021 · 13 742 Inlägg

när jag river ur axlar så stoppar jag i något koniskt och slår upp i mellan så axeln hoppar ur det har fungerat fint för mig iallfall    gjort det rätt många gånger och aldrig haft några som helst problem.. den på bilden kan fungera om du inte har en kofot eller dyligt..  man behöver inte bryta och ha sig man slår bara upp den imellan för att få axeln att släppa   finns säkert bra klipp på youtube hur folk gör.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
6 juni 2021 · 2 823 Inlägg

Sätt lite spänn utåt och knacka på den.
Då brukar dom ploppa ut.

Behövs inga specialverktyg för det.
Har själv ploppat ur alla möjliga bilmodeller och fyrhjulingar's axlar utan ploblem.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juni 2021 · 13 742 Inlägg

Mossan1 skrev:
Sätt lite spänn utåt och knacka på den.
Då brukar dom ploppa ut.

Behövs inga specialverktyg för det.
Har själv ploppat ur alla möjliga bilmodeller och fyrhjulingar's axlar utan ploblem.

ja oftast släpper dom direkt men faktist varit med om några enstaka gånger att den faktist sitter riktigt hårt.. men då har jag slagit in en kofot mellan så har den ploppat ut

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang