Rensade koder med ELM327 och nu fungerar ingen OBD-läsare. v40-04 2.0T

superkolven
7 juni · 9 Inlägg

Hej! Jag skulle släcka några felkoder med en såndär billig kodläsare (ELM327, kopplad till smartphone via bluetooth). Jag körde appen "Car Scanner" som jag använt många gånger. Detta på min V40-04 2.0T.

Men innan jag rensade koderna gick jag in på fliken "advanced" bara av ren nyfikenhet och bläddrade igenom de 4 alternativen.

1) All commandd sets/default address
2) All command sets/default address + extended diagnostics
3) All command sets + common non-standard addresses
4) All command sets + common non-standard addresses + extended diagnostics

Jag gick iväg en stund och kom tillbaka, plockade upp telefonen och råkade köra läge 3. Fick en kall kår i samma sekund som jag tröck på rensa när jag insåg att jag glömde gå tillbaka till standardläget och rensa koder som jag alltid har gjort.

Och nu kan jag inte längre ansluta. Jag fick hjälp av en i närheten som har en professionell kodläsare men den kunde heller inte ansluta.

Måste jag lämna in ECU'n på omprogrammering nu eller finns det något sätt att lösa detta på? Nån som har några idéer?

EDIT, tillägg: Bilen startar och går fint, jag får bara ingen kontakt med ECUn. Har testat att koppla ut batteriet en längre tid.

Det var alltså just detta jag råkade köra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235734/235734-4837c966c285eb9abc800f0470390bff.jpg

Senast redigerat av superkolven (7 juni )

Brådhis * Voff voff *
7 juni · 7 097 Inlägg

Utifrån beskrivningen du visar på bilden så skickar den ju bara en väldig massa kommandon att läsa/radera. Man kan väl säga att den fyrar av i blindo och hoppas på att styrenheterna svarar. Har väldigt svårt att tro att den skulle kunna skicka något kommando som raderar eller ställer om något i boxen. Volvo har ju ingen speciellt ovanlig motorstyrning så den borde ju rimligen tåla alla kommandon som den skickar...

Men, det framgår inte av din text, startar och går bilen nu?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Ingo0919
7 juni · 5 Inlägg

Vad händer om du startar bilen . En annan sak du kan testa är att koppla bort batteriet och slänga på ljuset på bilen när du kopplar på strömmen på bilen . Vänta typ 15 min och se vad som händer

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juni · 14 197 Inlägg

Sätt felkodsläsaren i Auto igen.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
superkolven
7 juni · 9 Inlägg

Brådhis skrev:
Utifrån beskrivningen du visar på bilden så skickar den ju bara en väldig massa kommandon att läsa/radera. Man kan väl säga att den fyrar av i blindo och hoppas på att styrenheterna svarar. Har väldigt svårt att tro att den skulle kunna skicka något kommando som raderar eller ställer om något i boxen. Volvo har ju ingen speciellt ovanlig motorstyrning så den borde ju rimligen tåla alla kommandon som den skickar...

Men, det framgår inte av din text, startar och går bilen nu?

Bilen startar och går vad jag kan höra fint. Inget märkbart prestandabortfall eller något.

Det var alltså förra veckan som detta hände och jag har sedan dess fått en motorlampa som lyser. Och varken jag eller mekanikern jag ringde, som kom igår lyckas ansluta genom obd2-uttaget nu. Och jag vet att detta hände i samband med när jag nollade koderna förra veckan som jag beskrev överst. För då var jag ju ansluten och kunde läsa och nolla. Och jag försökte omedelbart att återansluta efter att jag nollade koderna och har inte lyckats sedan dess.

Men nu lyser alltså motorlampa, och jag råkade precis upptäcka att den inte heller släcks när batteriet plockas ur bilen, vilket jag var tvungen att göra för att ladda. Men det är väl bara bra, för jag hade gärna läst av koden och hittat felet innan jag nollar koden såklart. Men jag trodde att ECU'n skulle nollas om batteriet var urkopplat i några timmar. Oavsett så gick bilen fint nu när jag körde precis. Jag känner verkligen ingenting särskilt när jag kör.


Hybrid_ skrev:
Sätt felkodsläsaren i Auto igen.

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Alla inställningar i appen för att ansluta är inställda på auto/default.

Ingo0919 skrev:
Vad händer om du startar bilen . En annan sak du kan testa är att koppla bort batteriet och slänga på ljuset på bilen när du kopplar på strömmen på bilen . Vänta typ 15 min och se vad som händer

Bilen startar som den ska, men jag kan testa att slå på lampor när jag kopplar på. Menar du att lamporna ska stå på i en kvart?

Jag blir nyfiken, vad tänker du att jag ska åstadkomma genom detta?

Brådhis * Voff voff *
7 juni · 7 097 Inlägg

Alltså, om något så har ELM:en skickat något kommando som gjort att den låst sig själv. Eller så är den nu inställd på något udda protokoll som den tror att den ska vara på och bilen förstår ingenting, därav ingen kontakt...

Jag tror definitivt inte att något hänt i bilen!

Senast redigerat av Brådhis (7 juni )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Lucif3r
7 juni · 1 009 Inlägg

Låter långsökt att något skulle ha ändrats i bilen, iaf permanent. Prova ryck ur batteriet i 15-20min och se om det fungerar sen.

superkolven
7 juni · 9 Inlägg

Vad himla skönt att ni inte tror att jag har sabbat någonting iallafall. Jag blev så orolig.

Lucif3r skrev:
Låter långsökt att något skulle ha ändrats i bilen, iaf permanent. Prova ryck ur batteriet i 15-20min och se om det fungerar sen.

Det fungerade inte. Har varit urkopplat i ett par timmar för att laddas.

Jag vet ju fortfarande inte hur jag ska gå vidare för att lyckas få kontakt med ECUn igen, men tar varmt emot alla tips och förslag.

Jag såg denna av Scotty Kilmer
https://www.youtube.com/watch?v=5L8CGkZNBtk
Och tänkte jag alltid kan testa att koppla loss lite komponenter och se om jag lyckas ansluta. Men jag får känslan av att det är något annat som hänt.


Lucif3r skrev:
Alltså, om något så har ELM:en skickat något kommando som gjort att den låst sig själv. Eller så är den nu inställd på något udda protokoll som den tror att den ska vara på och bilen förstår ingenting, därav ingen kontakt...

Några idéer om hur jag går vidare för att lösa det isåfall? Det har ju också varit en mekaniker här och testat med en annan dyr kodläsare som inte heller fick kontakt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juni · 11 069 Inlägg

har du kollat säkringen till obd utaget? smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
superkolven
7 juni · 9 Inlägg

Growe skrev:
har du kollat säkringen till obd utaget? smile

Jag vet inte exakt vilken säkring som går till obd-uttaget men jag kikade cigarettuttaget och en handfull andra jag kände kunde vara relevanta. Men jag tror inte att det borde vara problemet. Bägge våra felkodsläsare fick ju ström när vi kopplade in dem i uttaget.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juni · 14 197 Inlägg

Avinstallera appen och ladda ner den igen? Provat det?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
superkolven
8 juni · 9 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Avinstallera appen och ladda ner den igen? Provat det?

Absolut. Jag har testat det samt installerat kanske 7 olika andra OBD-appar och såklart startat om telefon och kopplat i och ur läsaren osv.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juni · 14 197 Inlägg

superkolven skrev:

Hybrid_ skrev:
Avinstallera appen och ladda ner den igen? Provat det?

Absolut. Jag har testat det samt installerat kanske 7 olika andra OBD-appar och såklart startat om telefon och kopplat i och ur läsaren osv.

Det var inte bra. Det låter faktiskt som OBD2 har tappat förmågan. Kanske fel protocol skickade fel signaler in i fel kablar?
Uttaget skulle behövas mätas upp. Kollat säkringar?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
superkolven
8 juni · 9 Inlägg

Hybrid_ skrev:

superkolven skrev:

Hybrid_ skrev:
Avinstallera appen och ladda ner den igen? Provat det?

Absolut. Jag har testat det samt installerat kanske 7 olika andra OBD-appar och såklart startat om telefon och kopplat i och ur läsaren osv.

Det var inte bra. Det låter faktiskt som OBD2 har tappat förmågan. Kanske fel protocol skickade fel signaler in i fel kablar?
Uttaget skulle behövas mätas upp. Kollat säkringar?

Har kikat ett gäng säkringar. Det går ju ström till kodläsarna iallafall. Med att uttaget skulle behöva mätas upp, menar du att jag ska kolla vilka spänningar som går genom alla pinnar?

Lucif3r
8 juni · 1 009 Inlägg

Mjae... Du kan inte mäta mer än mellan pin16 och pin4, batterispänning respektive jord... Övriga är datapinnar, och sådana går inte mäta bara så där, det kräver annan utrustning och någon som vet hur man hanterar datamätningar.

husseman
9 juni · 1 139 Inlägg

Hmm, denna va underlig- visste att ELM va en riktig kass felkodsläsare, men att den skulle kunna påverka nåt viktigt överhuvudtaget i en bil låter konstigt.
Detta vill vi veta mer om..-följer o lycka till ..mvh/husse

superkolven
16 juni · 9 Inlägg

Absolut! Återkommer om det löser sig och hur det gick till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang