Volvo 2.4t, laddtryck hoppar vid full gas

larsman37
15 juni 2021 · 7 Inlägg

Tjena,

Har en Volvo s60 2.4t -01. För nån några dagar sen monterade jag laddtrycksmätare för att se laddtrycket, eftersom jag tyckte laddet vad dåligt. Det visade sig att laddet bara gick upp till 0.2. Och det skulle tydligen gå upp till 0.5 orginal. Så jag sökte på google och fick tipset att byta magnetventil. Jag bytte magnetventil idag, och nu är det bättre laddtryck, men laddtrycket hoppar mellan 0.4 och 0.6 vid full gas och har ingen aning om vad felet kan vara. Har sökt runt men hittar inga bra svar.

Tacksam för hjälp!!

Mack Forum- och sitemoderator
15 juni 2021 · 26 148 Inlägg

Känner du att det rycker när du kör också eller ser du bara att det rycker i mätaren?

Vad är det för märke på laddtrycksmätaren?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
larsman37
18 juni 2021 · 7 Inlägg

Mack skrev:
Känner du att det rycker när du kör också eller ser du bara att det rycker i mätaren?

Vad är det för märke på laddtrycksmätaren?

----------------------------------
Laddtrycksmätaren är från Biltema och den ska nog funka som den ska.

Jag spelade in en video där jag håller ned gasen och filmar mätaren. Här är den: https://www.youtube.com/watch?v=tdNucO-iEoQ

Lite svårt att förklara, men det är som att den trycker 0.4 och hoppar upp till 0.6 varannan sekund. När den åker upp till 0.6 på mätaren så ökar farten, och när den åker ned till 0.4 så sänks farten. Filmen visar nog ganska bra tror jag.

Känner alltså att det rycker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang