Köpråd: S60 2.5T eller E46 320i?

Niaisk
19 juni 2021 · 44 Inlägg

Tjenare! Har precis sålt min första bil och kikar på att köpa en S60 2.5T eller en BMW e46 320i men kan verkligen inte bestämma mig! Båda kostar densamma med samma miltal.

Vad ska man se upp för när det gäller dessa bilar? Vilken av det rekommenderar ni? 

Mvh Niaisk

Utmarks-Loke
19 juni 2021 · 5 833 Inlägg

Tror egentligen det hänger på om man vill ha bakhjulsdrift, volvon har annars roligare motor. Som vinterbil är 320i kunglig, man kan drifta i snön hur mycket som helst.

panda666
19 juni 2021 · 4 250 Inlägg

Är inne på samma spår som Utmarks-Loke egentligen här och tänker att volvons motor är mycket roligare speciellt när man kan chippa den vidare och få runt 250-260hk, enda negativa är att den är fwd dvs tråkigt. Finns annars s60 med awd alltså fyrhjulsdrift, det skulle ja satsa på om ja köpte s60 i dagsläget. Bmwn¨s motor är väldigt trött, 320i med 170hk? enda roliga är att den är bakhjulsdriven så om ja kollade på e46 skulle ja minst satsa på 325-330 helst 330 skulle ja kolla på, då får du en rolig bil.

När det gäller komfort så är s60 svårslagen, ägt en sj och kan attestera att mer komfort hittar du inte ens i nyare modernare bilar. Stolarna är verkligen i världsklass och man åker tyst och fint.

Snackar vi hållbarhet så kanske håller dom båda lika bra. Volvon har turbo som kan vara en jobbig kostnad medans bmwn har plastiga kylare/svag kvalite på själva kylsystemet genom åren. Vattenpump, termostat, glykol behållare. Diverse elfel och sensorer. Motorerna och växellådorna hos dom båda är väldigt bra. Volvon kör med rem som måste bytas efter många många mil typ 18.000mil? och bmwn kör med kedja.

Körglädje tycker ja sj är typ samma skit hos dom båda, men då säger vi att volvon har awd annars vinner bmwn lätt. Man kan sladda och ha kul med dom båda på vintern.

Slutsats, Eftersom jag har haft mängder av dom båda modellerna skulle jag idag skaffa typ s60 med awd och trimma vidare. En e46 skulle ja köpa bara med 330i motorn, 231hk.

Hoppas detta hjälpte lite grann.

Stream Statstjänsteman
19 juni 2021 · 125 Inlägg

Båda dessa modeller har åldrats fint tycker jag, absolut mycket bil för pengarna oavsett vad du väljer.

Stirrar man på antalet hk är ju volvon det bättre köpet men kollar du på körglädje vinner beemern enligt mig.

En nypolerad E46 får mig att dregla ;-) men gärna då med lite motor

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang