SKODA FABIA AMBIENTE 1,2 2007 Motor problem

Maxotur
21 juni 2021 · 10 Inlägg

Hej.
Efter att nyligen för ca 2 timmar sen köp mig en ny slit och släng bil.
Felen kom efter ca 5minuters bilägande. (Jippey)

En Skoda Fabia 1.2 2007.

Fel. Oljelampan lyser.
När bilen startas kall och i tomgångs körning. Så indikerar inte bilen något fel.
När man väl kör 1-200m då blinka olje lampan 3 gånger och en signal tjuter. Sen blinkar den till och från hela tiden.

Motorn låter bra. Inga missljud ect. Finns gott om olja. (Hel syntetisk 5w-30) (olja och olje filter bytes av förra ägaren en vecka innan köp)

Enligt vad jag okunning som jag är har läst mig till så kan det vara..
Oljetryckssensor.
Oljetrågfilter(????)
Fel olja som gör att oljetrycksmätaren går amok? Läst någonstans att fabian vill ha 40 istället för 30?

Har beställt hem en ny oljetryckssensor.  Om detta inte "löser" problemet.
Är det att byta ut oljan och oljefilter igen. (rengöra oljetrågsfiltert? (jag vet det heter något annat ) Och kanske välja hel syntetisk 40 olja? 

All hjälp mottages tacksamt.

Mack Forum- och sitemoderator
21 juni 2021 · 26 149 Inlägg

Lite orolig för att det låter som om du har blivit lite blåst av tidigare ägare..

Har du kollat oljenivån själv? Vad tidigare ägare har sagt behöver ju nödvändigtvis inte vara sanning..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Maxotur
21 juni 2021 · 10 Inlägg

Jag har kollat oljenivån. Den ligger där den ska. Inga fel på färg eller lukt.
Säljaren är en vän till mig. Skulle inte tro att han vill blåsa mig.. inte för några fjuttiga tusenlappar.

Mack Forum- och sitemoderator
21 juni 2021 · 26 149 Inlägg

Maxotur skrev:
Jag har kollat oljenivån. Den ligger där den ska. Inga fel på färg eller lukt.
Säljaren är en vän till mig. Skulle inte tro att han vill blåsa mig.. inte för några fjuttiga tusenlappar.

Har den stått länge innan du nu har börjat köra den?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Maxotur
21 juni 2021 · 10 Inlägg

Nej. Han har enligt uppgift kört 16 mil efter oljebytet..Utan felmeddelande.
Jag har inte kört mycket själv typ hem.

Därför är min gissning på att oljan är fel.
Och att oljetryckssensor indikerar fel. då den inte visar fel innan trycket går upp (när man väl kör bilen)

Men jag kan ha fel..

Senast redigerat av Maxotur (21 juni 2021)

Utmarks-Loke
21 juni 2021 · 5 839 Inlägg

Oljetrågsfiltret, tänker du möjligtvis på silen som sitter på röret där oljan sugs upp ur tråget? Om motorn varit dåligt servad förut kan oljan stelna på diverse ytor inuti motorn och sedan lossna i sjok. Om ett sånt sjok sugs fast mot silen så får man dåligt oljetryck. Men i såna fall måste hela motorn rengöras invändigt, och det är inte så kul.

Mossan1
21 juni 2021 · 2 824 Inlägg

Maxotur skrev:
Därför är min gissning på att oljan är fel.
.

Nä, jag antar att du menar viscositeten.
Skulle inte skapa detta symptom nu på sommaren. 
Så fel olja finns inte.

Och tex 5w30 eller 5w 40 spelar inte så stor roll i normalt svenskt klimat.

Maxotur skrev:
Och att oljetryckssensor indikerar fel. då den inte visar fel innan trycket går upp (när man väl kör bilen)
Men jag kan ha fel..

Kan vara själva sensorn. Ja.

Men också själva oljetrycket.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2021 · 13 742 Inlägg

någon skillnad om motorn är nystartad eller ej?  kall eller varm olja?

jag hade sjuka problem med en Arosa jag hade..   jag sket i det och körde  men det var en gratis bil. som jag skulle köra till döden och skrota.. jag lyckades inte.  testade så klart oljebyte och byte av givare men det var nada skillnad.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2021 · 13 742 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Oljetrågsfiltret, tänker du möjligtvis på silen som sitter på röret där oljan sugs upp ur tråget? Om motorn varit dåligt servad förut kan oljan stelna på diverse ytor inuti motorn och sedan lossna i sjok. Om ett sånt sjok sugs fast mot silen så får man dåligt oljetryck. Men i såna fall måste hela motorn rengöras invändigt, och det är inte så kul.

brukar räcka med några oljebyten och riva ner tråget lite då och då..  det är dock förbannat lätmekade motorer..   jag bytte motor i min 1.2:A fabia och när jag stallde motorn på golvet så var den fortfarande varm smile  så det är äkligt lätt mekat och går att plocka ur med lådan monterad i bilen fortfarande ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Maxotur
21 juni 2021 · 10 Inlägg

Är oljan "kall" tar det längre tid innan felmeddelandet visar sig om jag kör iväg direkt efter start.. 800m eller så.
Om motorn står på tomgång några minuter och man sen kör kommer lampan upp inom 50meter.

zzr94092
21 juni 2021 · 4 390 Inlägg

Det är inte så att det är dags för service/en typ av servicelampa/, körde en Fiat,citroen,minns inte riktigt,var en jobb bil jag skulle låna,kom 200-300 meter innan helvetet bröt loss.....

Maxotur
21 juni 2021 · 10 Inlägg

Mossan1 skrev:

Maxotur skrev:
Därför är min gissning på att oljan är fel.
.

Nä, jag antar att du menar viscositeten.
Skulle inte skapa detta symptom nu på sommaren. 
Så fel olja finns inte.

Och tex 5w30 eller 5w 40 spelar inte så stor roll i normalt svenskt klimat.

Maxotur skrev:
Och att oljetryckssensor indikerar fel. då den inte visar fel innan trycket går upp (när man väl kör bilen)
Men jag kan ha fel..

Kan vara själva sensorn. Ja.

Men också själva oljetrycket.

Om det är oljetrycket borde då inte bilen gå som "skit" ? Vilket den inte gör när lampan lyser..?

zzr94092
21 juni 2021 · 4 390 Inlägg

TS,läste du mitt inlägg??

Maxotur
21 juni 2021 · 10 Inlägg

zzr94092 skrev:
Det är inte så att det är dags för service/en typ av servicelampa/, körde en Fiat,citroen,minns inte riktigt,var en jobb bil jag skulle låna,kom 200-300 meter innan helvetet bröt loss.....

Nej. tyvärr inte. sad   verkligen Oljelampan som lyser.

Senast redigerat av Maxotur (22 juni 2021)

zzr94092
22 juni 2021 · 4 390 Inlägg

Var motorlampan som blinkade,tordes inte köra vidare,gick tillbaka,nu garanterar jag inte att det är så på din bil,men skulle inte bli förvånad om det inte var så,läs av bilen ,/ nolla servicen...

Senast redigerat av zzr94092 (22 juni 2021)

Maxotur
22 juni 2021 · 10 Inlägg

zzr94092 skrev:
Var motorlampan som blinkade,tordes inte köra vidare,gick tillbaka,nu garanterar jag inte att det är så på din bil,men skulle inte bli förvånad om det inte var så,läs av bilen ,/ nolla servicen...

Vi kopplade upp den med en kompis dator test grej (vet faktiskt inte vad den heter) Som man använder för att nollställa service släcka fel ect.
han har två olika.

Ingen av dessa visade att något var fel.
sad

Brådhis * Voff voff *
22 juni 2021 · 10 279 Inlägg

Maxotur skrev:

zzr94092 skrev:
Det är inte så att det är dags för service/en typ av servicelampa/, körde en Fiat,citroen,minns inte riktigt,var en jobb bil jag skulle låna,kom 200-300 meter innan helvetet bröt loss.....

Nej. tyvärr inte. sad   verkligen motorlampan som lyser.

Motorlampan eller olje(trycks)lampan? (Eller oljenivålampan...? Om den har en sådan...?)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Maxotur
22 juni 2021 · 10 Inlägg

Förlåt det är INTE motorlampan som lyser utan oljelampan som lyser.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 juni 2021 · 13 742 Inlägg

börja med att mät upp oljetrycket med en annan mätare.. helst en bra mekanisk   direkt där oljetrycks givaren sitter så får du reda på om du verkligen har dåligt oljetryck eller ej.   

är det då dåligt oljetryck  ta loss oljefiltret och kolla oringarna som sitter i filterhållaren   montera nytt filter nya oringar mät igen    fungerar inte det riv ner tråget kolla hur det ser ut.   byt silen till en  ny oavsätt mät igen..   sen är jag borta vad man sak gå vidare med.. kanske kolla lagerspel osv..     jag har ett block som är i fint skick toppen är det någon vajsing med(misständning cyl2) om det inte skulle lösa sig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Maxotur
22 juni 2021 · 10 Inlägg

Ska in och riva ner tråget  i morgon. Kommer dock inte få tag på en ny packning innan dess..Hur vanligt är det att man blir tvungen att byta ut denna? eller kan jag använda tex Silikon, högtemperatur  Artnr. 36-4813    OM det skulle krisa?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang