Hej. Efter att nyligen för ca 2 timmar sen köp mig en ny slit och släng bil. Felen kom efter ca 5minuters bilägande. (Jippey)
En Skoda Fabia 1.2 2007.
Fel. Oljelampan lyser. När bilen startas kall och i tomgångs körning. Så indikerar inte bilen något fel. När man väl kör 1-200m då blinka olje lampan 3 gånger och en signal tjuter. Sen blinkar den till och från hela tiden.
Motorn låter bra. Inga missljud ect. Finns gott om olja. (Hel syntetisk 5w-30) (olja och olje filter bytes av förra ägaren en vecka innan köp)
Enligt vad jag okunning som jag är har läst mig till så kan det vara.. Oljetryckssensor. Oljetrågfilter(????) Fel olja som gör att oljetrycksmätaren går amok? Läst någonstans att fabian vill ha 40 istället för 30?
Har beställt hem en ny oljetryckssensor. Om detta inte "löser" problemet. Är det att byta ut oljan och oljefilter igen. (rengöra oljetrågsfiltert? (jag vet det heter något annat ) Och kanske välja hel syntetisk 40 olja?
Lite orolig för att det låter som om du har blivit lite blåst av tidigare ägare..
Har du kollat oljenivån själv? Vad tidigare ägare har sagt behöver ju nödvändigtvis inte vara sanning..
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Jag har kollat oljenivån. Den ligger där den ska. Inga fel på färg eller lukt. Säljaren är en vän till mig. Skulle inte tro att han vill blåsa mig.. inte för några fjuttiga tusenlappar.
Maxotur skrev: Jag har kollat oljenivån. Den ligger där den ska. Inga fel på färg eller lukt. Säljaren är en vän till mig. Skulle inte tro att han vill blåsa mig.. inte för några fjuttiga tusenlappar.
Har den stått länge innan du nu har börjat köra den?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Nej. Han har enligt uppgift kört 16 mil efter oljebytet..Utan felmeddelande. Jag har inte kört mycket själv typ hem.
Därför är min gissning på att oljan är fel. Och att oljetryckssensor indikerar fel. då den inte visar fel innan trycket går upp (när man väl kör bilen)
Oljetrågsfiltret, tänker du möjligtvis på silen som sitter på röret där oljan sugs upp ur tråget? Om motorn varit dåligt servad förut kan oljan stelna på diverse ytor inuti motorn och sedan lossna i sjok. Om ett sånt sjok sugs fast mot silen så får man dåligt oljetryck. Men i såna fall måste hela motorn rengöras invändigt, och det är inte så kul.
någon skillnad om motorn är nystartad eller ej? kall eller varm olja?
jag hade sjuka problem med en Arosa jag hade.. jag sket i det och körde men det var en gratis bil. som jag skulle köra till döden och skrota.. jag lyckades inte. testade så klart oljebyte och byte av givare men det var nada skillnad.
Utmarks-Loke skrev: Oljetrågsfiltret, tänker du möjligtvis på silen som sitter på röret där oljan sugs upp ur tråget? Om motorn varit dåligt servad förut kan oljan stelna på diverse ytor inuti motorn och sedan lossna i sjok. Om ett sånt sjok sugs fast mot silen så får man dåligt oljetryck. Men i såna fall måste hela motorn rengöras invändigt, och det är inte så kul.
brukar räcka med några oljebyten och riva ner tråget lite då och då.. det är dock förbannat lätmekade motorer.. jag bytte motor i min 1.2:A fabia och när jag stallde motorn på golvet så var den fortfarande varm så det är äkligt lätt mekat och går att plocka ur med lådan monterad i bilen fortfarande ;-)
Är oljan "kall" tar det längre tid innan felmeddelandet visar sig om jag kör iväg direkt efter start.. 800m eller så. Om motorn står på tomgång några minuter och man sen kör kommer lampan upp inom 50meter.
Det är inte så att det är dags för service/en typ av servicelampa/, körde en Fiat,citroen,minns inte riktigt,var en jobb bil jag skulle låna,kom 200-300 meter innan helvetet bröt loss.....
zzr94092 skrev: Det är inte så att det är dags för service/en typ av servicelampa/, körde en Fiat,citroen,minns inte riktigt,var en jobb bil jag skulle låna,kom 200-300 meter innan helvetet bröt loss.....
Var motorlampan som blinkade,tordes inte köra vidare,gick tillbaka,nu garanterar jag inte att det är så på din bil,men skulle inte bli förvånad om det inte var så,läs av bilen ,/ nolla servicen...
zzr94092 skrev: Var motorlampan som blinkade,tordes inte köra vidare,gick tillbaka,nu garanterar jag inte att det är så på din bil,men skulle inte bli förvånad om det inte var så,läs av bilen ,/ nolla servicen...
Vi kopplade upp den med en kompis dator test grej (vet faktiskt inte vad den heter) Som man använder för att nollställa service släcka fel ect. han har två olika.
zzr94092 skrev: Det är inte så att det är dags för service/en typ av servicelampa/, körde en Fiat,citroen,minns inte riktigt,var en jobb bil jag skulle låna,kom 200-300 meter innan helvetet bröt loss.....
Nej. tyvärr inte. verkligen motorlampan som lyser.
Motorlampan eller olje(trycks)lampan? (Eller oljenivålampan...? Om den har en sådan...?)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
börja med att mät upp oljetrycket med en annan mätare.. helst en bra mekanisk direkt där oljetrycks givaren sitter så får du reda på om du verkligen har dåligt oljetryck eller ej.
är det då dåligt oljetryck ta loss oljefiltret och kolla oringarna som sitter i filterhållaren montera nytt filter nya oringar mät igen fungerar inte det riv ner tråget kolla hur det ser ut. byt silen till en ny oavsätt mät igen.. sen är jag borta vad man sak gå vidare med.. kanske kolla lagerspel osv.. jag har ett block som är i fint skick toppen är det någon vajsing med(misständning cyl2) om det inte skulle lösa sig
Ska in och riva ner tråget i morgon. Kommer dock inte få tag på en ny packning innan dess..Hur vanligt är det att man blir tvungen att byta ut denna? eller kan jag använda tex Silikon, högtemperatur Artnr. 36-4813 OM det skulle krisa?