5431
Sök

Felsökning VW Golf 4 01, går bara i tomgång

2 Inlägg
26 juni 2021
Trådstartare
Hallå! Jag har en Golf 4 från 2001 som jag på grund av studier lämnade ute över vintern i hemstaden, nu när jag är tillbaka hem så insåg vi att bilen går endast på tomgång. Alltså går det att krypköra och backa men det händer inget när man gasar, vad kan detta gälla för problem? Både jag och min far har ingen aning vad som kan vara problemet.

Är också lite mindre erfaren än min far inom fordon, så vet inte vad han egentligen har testat. Så om ni föreslår något så kommer jag att svara med hur det går/gick.

Tack i förhand!

6 264 Inlägg
26 juni 2021
Det kan vara så enkelt som att bensinen blivit gammal. Det är en klassiker när man startar gräsklipparen på våren, då går den illa och är klen. Med lite ny, färsk bensin går den som den skall igen.

4 585 Inlägg
26 juni 2021
Bensinen blir inte dålig över vintern,mc,gräsklippare,snöslunga,camaro startar utan något som helst problem efter sex typ månader..

Vettemannen
26 juni 2021
zzr94092 skrev:
Bensinen blir inte dålig över vintern,mc,gräsklippare,snöslunga,camaro startar utan något som helst problem efter sex typ månader..

Jag har heller aldrig haft några problem med att bensinen skulle bli gammal över vintern.

/Benny

* Voff voff *
11 114 Inlägg
27 juni 2021
Jonathangolf skrev:
Hallå! Jag har en Golf 4 från 2001 som jag på grund av studier lämnade ute över vintern i hemstaden, nu när jag är tillbaka hem så insåg vi att bilen går endast på tomgång. Alltså går det att krypköra och backa men det händer inget när man gasar, vad kan detta gälla för problem? Både jag och min far har ingen aning vad som kan vara problemet.

Är också lite mindre erfaren än min far inom fordon, så vet inte vad han egentligen har testat. Så om ni föreslår något så kommer jag att svara med hur det går/gick.

Tack i förhand!

Är det som att den inte reagerar alls på när du trycker ner gaspedalen? Eller är det som att den försöker varva men är orkeslös?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 920 Inlägg
27 juni 2021
Har det varit batteri i den hela tiden?
Är batteriet helt ok?

Om den stod med batteri hela tiden och det blev dåligt, kan du testa att göra bilen strömlös en stund. Halvtimme eller så.  Ladda gärna batteriet under den tiden om det är "sådär".

En Golf 2001 har nog elektroniskt gasspjäll tror jag.  Eller monojet.
Dom systemen skulle kunna få "spunk" i mjulvaran av låg batterispänning.
Dvs inte återställer sig med att strömmen är tilbaka utan kräver ReBoot.

Du beskriver INTE symptom av gammal/vattnig bensin. Då går dom skräp rakt över.

Bensin blir inte dålig så över bara ett halvår. Det är en modern myt.
Visst kan det ha försvunnit nån verkningsgrad, men det märks nog bara på extrema förhållanden. Typ tävling.
Men den klarar inte +10år galant som förr i världen. Inte Diesel heller, som förr var odödligt av tid.
Senast redigerat av Mossan1 (27 juni 2021)

2 Inlägg
29 juni 2021
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Har det varit batteri i den hela tiden?
Är batteriet helt ok?

Om den stod med batteri hela tiden och det blev dåligt, kan du testa att göra bilen strömlös en stund. Halvtimme eller så.  Ladda gärna batteriet under den tiden om det är "sådär".

En Golf 2001 har nog elektroniskt gasspjäll tror jag.  Eller monojet.
Dom systemen skulle kunna få "spunk" i mjulvaran av låg batterispänning.
Dvs inte återställer sig med att strömmen är tilbaka utan kräver ReBoot.

Du beskriver INTE symptom av gammal/vattnig bensin. Då går dom skräp rakt över.

Bensin blir inte dålig så över bara ett halvår. Det är en modern myt.
Visst kan det ha försvunnit nån verkningsgrad, men det märks nog bara på extrema förhållanden. Typ tävling.
Men den klarar inte +10år galant som förr i världen. Inte Diesel heller, som förr var odödligt av tid.

Farsan sa att bilen blev strömlös under vintern, och att han har testat att ladda batteriet och så. Han snackade något om att "koden kunde ha farit", asså det händer seriöst inget när jag trycker på pedalen.

Sök