8915
Sök

BMW E91 vibrerande koppling

3 Inlägg
29 juni 2021
Trådstartare
Hallå!
Jag köpte en E91 320D för en vecka sedan nu som gått knappt 24000 mil.
Efter att ha kört ca 40 mil med den märkte jag att kopplingen vibrerar och dunkar eller ”tickar” (eller vad man ska säga) mer än normalt när man trycker ner den, mest när kopplingen är i botten. Det är inga fel på kopplingen i övrigt vad jag kan känna och den tar bra när man växlar. (Kopplingen har aldrig bytts på bilen heller vad jag vet)
Kan det vara urtrampningslagret som är slut? Eller är det dubbelmassesvänghjulet som är slitet för jag har hört att de är värdelösa på flera modeller…
Någon som vet eller har erfarenhet?
Lägger upp en video när jag trycker ner kopplingen och i slutet trycker jag ner den helt (det låter högre och tydligare i verkligheten)
Ska kolla upp detta hos någon kunnig inom BMW men är bara nyfiken på vad era teorier är och förbereda mig på hur mycket detta kan kosta🤪
Mvh Malin

4 261 Inlägg
29 juni 2021
Hej!

tror att du ligger på helt rätt spår, lite åt det hållet brukar det vara, man brukar höra missljud osv när kopplingen är helt uppsläppt och trycker man ner kopplingen så försvinner oljudet. I ditt fall så är det oljud när du trampar ner på kopplingen och vibrationer som säger mig att svänghjul kanske är slut, kanske båda 2 koppling+svänghjul. Bilen har endå gått lite så..

3 Inlägg
29 juni 2021
Trådstartare
Hej! Tack för bra svar. Ja jag misstänker nästan det.. men man byter kopplingen också när man ändå byter svänghjulet då eller? Kan kopplingen vara slut även om det inte känns något mer än att det vibrerar när man trycker ner kopplingen? För man har ju hört att det svänghjulet som spökar när kopplingen känns så..
Mvh Malin

4 261 Inlägg
29 juni 2021
Är inte helt 100 men det brukar vara typ urtrampningslager som låter eller nått annat kopplingsrelaterat när man hör missljud som försvinner sen när man trampar ner kopplingspedalen. Man brukar höra nått som skramlar när koppling är helt uppsläppt och sen försvinner det när man trampar ner. Kan mycket väl vara svänghjulet också när du endå känner vibrationer osv när pedalen är nedtryckt. Hittar du delar till ett bra pris kan det vara synd att byta ena delen men så efter några månader börjar det andra låta. Bilen har endå gått närmare 24 som du sa så kanske lika bra byta båda? lite tråkigt bara att du får problem direkt med din nyinköpta bil.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
29 juni 2021
Det är vanligt på dessa att svänghjul och koppling blir slitna mellan 20 och 30-tusen mil. Beroende på om bilen gått mycket i stan eller långkörningar. Det är likabra att byta både och när ändå allt är nere. Om nu inte svänghjulet är i väldigt bra skick. Men det är ett dubbelmassesvänghjul, bussningarna mellan de olika massorna blir slitna med tiden och då glappar det. Då är det bara att byta smile

3 Inlägg
29 juni 2021
Trådstartare
Okej tack så jättemycket för svar! Vet ni vart man kan hitta rätt delar till bra pris, kopplingssats och dubbelmassesvänghjulet?
Mvh Malin

4 261 Inlägg
29 juni 2021
Kanske finns nått hos ebay,

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R … p;_sacat=0

Kolla även autodoc, skruvat, trodo, schmeidmann.

Hoppas det går att hitta nått prisvärt.
Det dåliga med ebay iaf är att det blir lite krångel ifall grejerna inte passar eller om dom skickar fel. Får man skicka tbax^^

Sök