Råd om andrabil

Nordin89
6 juli 2021 · 28 Inlägg

Hej!

Jag och sambon söker en andrabil, vi har länge klarat oss på vår Chevrolet Suburban men nu börjar det bli för mycket pusslande för att få det att passa och vi har därför börjat fundera på en till bil som då kanske går lite billigare än cheven.

Antalet mil per år bilen kommer rulla är få i snitt 1 mil om dagen och ibland max två. I bilen måste förare och tre barn med barnstolar kunna få plats, småbilar, sedan och liknande går alltså bort.

Låga kostnader på skatt, försäkring och reservdelar prioriteras före förbrukning.

Maxpris 50k men gärna lägre.

Vad har ni för tips, förslag och idéer? smile

Utmarks-Loke
6 juli 2021 · 5 879 Inlägg

Volvo V70?

spillolja
6 juli 2021 · 4 043 Inlägg

Renault Laguna
Ford Mondeo
Peugeot 407
Citroën C4
Fiat Croma
?

Med reservation för skatt och försäkringskostnad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Steff240
6 juli 2021 · 1 029 Inlägg

5 dörrars kia ceed är ganska rymlig, går billigt och är pålitliga enligt min erfarenhet. Tråkig bil att köra men duger gott till kortare vardagspendling.

torsen
6 juli 2021 · 7 285 Inlägg

Jeep Grand Cherokee
Suzuki XL-7
Nissan Patrol
Mitsubishi Pajero Wagon
Mitsubishi Pajero Sport
Toyota LandCruiser
Toyota FJ
Chevrolet Blazer
USA-Fordar
m fl "riktiga" bilar!

panda666
6 juli 2021 · 4 261 Inlägg

Volvo 945, 855, v70, Faktum är att 945 håller jävligt bra och har låga ägandekostnader så som försäkring och billiga reservdelar samt ifall den skulle paja kan vem som helst mecka med dom, skulle du ha otur att den pajar lol. Blev galet överraskad när min startmotor på min 940 pajade några månader sen och det tog bara 5 min att byta, jag skojar inte det tog 5 minuter att byta.

Toyota annars i den prisklassen om ni vill slippa huvudvärk, en avensis kanske. Bra byggda som sällan krånglar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juli 2021 · 17 559 Inlägg

Spillolja nämner en intressant men ovanlig bil. Fiat Croma. Fast det finns bara en på Blocket... Dock mycket bil för pengarna!
Annars är det väl V70 som gäller. Bensinmotor givetvis. Torsen går all in som vanligt big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DanneBee
6 juli 2021 · 7 Inlägg

Jag är överlag riktigt nöjd med vår Nissan Qashqai+2. De tidiga versionerna kostar nästan inget nu längre och de var välgjorda. Bättre än de nya. Gott om plats under huven att byta grejer också, inte för trångt.

Det är också trevligt med möjligheten att kunna vika upp två extrasäten i bagageluckan om barnens kompisar vill åka med. 😊

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang