4147
Sök

Köpråd: begagnad Fort Fiesta Titanium 1.25

16 Inlägg
14 juli 2021
Trådstartare
Hej!

Jag och sambon har precis flyttat till Linköping och jag behöver en bil till jobb. Vi har kollat på lite olika begagnade på blocket och har väl en budget omkring 80-90 tusen.

Vi har hittat en Ford Fiesta Titanium 1.25 med årsmodell 2013 och 82 HK som vi är lite intresserade av.

Länk till annonsen: https://www.blocket.se/vi/96525319.htm

Det som lockar med denna är väl att den endast gått 1500 mil och då den utifrån min uppfattning är en helt okej bil som är billig i drift och att äga.

Vad tror ni? Ska eventuellt kolla på bilen ikväll och undrar om det är något specifikt jag bör hålla utkik efter. Första bilen jag köper.

Tack på förhand.

16 Inlägg
14 juli 2021
Trådstartare
Vidare så undrar jag om ni tror det finns en viss prutmån. Tänker med dörruppslag och så. Sett att liknande bilar går för 70 000 hos bilfirmor men denna har ju så pass låga miltal och det kanske höjer priset en del.

3 822 Inlägg
14 juli 2021
Den är nog ok, men det är ändå en 8år gammal bil.
Milen är inte allt. Tiden käkar också på bilen, och tekniken springer ifrån.

Självklart får man spanta upp ett visst antal tusenlappar mer för färre mil men väldigt låga mil, tenderar att övervärderas rejält.
För firmorna KAN det.
Okunniga tänker "bara" mil när dom köper bil.

Med detta menar jag att den är säkert en bra bil, men betala inte hutlöst för den.  Då kan det vara ett bättre köp med en betydligt nyare modell med "normala mil" för samma pris.
Senast redigerat av Mossan1 (14 juli 2021)

16 Inlägg
14 juli 2021
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Den är nog ok, men det är ändå en 8år gammal bil.
Milen är inte allt. Tiden käkar också på bilen, och tekniken springer ifrån.

Självklart får man spanta upp ett visst antal tusenlappar mer för färre mil men väldigt låga mil, tenderar att övervärderas rejält.
För firmorna KAN det.
Okunniga tänker "bara" mil när dom köper bil.

Med detta menar jag att den är säkert en bra bil, men betala inte hutlöst för den.  Då kan det vara ett bättre köp med en betydligt nyare modell med "normala mil" för samma pris.

Okej jag förstår. Du tycker jag ska försöka pruta ner den lite lägre än 85000 då kanske?

6 700 Inlägg
14 juli 2021
Kolla så bagagerumsmattan är torr och inget spår av mögel den finns
Kontrollera att bagageluckan går att öppna med knappen på luckan

Kamremsintervallen är 16.000 mil/8 år

Finns ingen servicehistorik via digitala serviceboken, även om bilen "bara" rullat 1600 mil så är fortfarande olja färskvara

De/Dem

16 Inlägg
14 juli 2021
Trådstartare
Yes. Fick reda på att Ford erbjudit 75000 för den men tänker att om den verkar bra så lägger jag bud på 77-78 typ för att ha spelrum att pruta. Men ska tänka på dessa sakerna och undersöka dem när jag kollar. Tack.

16 Inlägg
14 juli 2021
Trådstartare
xXSammy skrev:
Kolla så bagagerumsmattan är torr och inget spår av mögel den finns
Kontrollera att bagageluckan går att öppna med knappen på luckan

Kamremsintervallen är 16.000 mil/8 år

Finns ingen servicehistorik via digitala serviceboken, även om bilen "bara" rullat 1600 mil så är fortfarande olja färskvara

Okej då har ju 8 år gått, kan bli att kamreren behöver bytas snart eller? Jag är dålig på bilar så förstår inte allt superbra så extremt tacksam för hjälpen

3 822 Inlägg
14 juli 2021
Ja, kamrem har två faktorer som spelar in.

Mil OCH tid.

I detta fallet 16.000mil ELLER 8år.
Det som inträffar först bestämmer när det är dags.

Ang priset så vet ingen annan än DU vad det extra låga milen är värt för DIG.

16 Inlägg
14 juli 2021
Trådstartare
Hittade denna med: https://www.blocket.se/vi/97356293.htm

Billigare, inga skador, nyare, ingår vinterdäck.

Vad tror ni? Bättre att köpa denna?

6 700 Inlägg
14 juli 2021
Om kamremmen inte byts så finns risken att den går av och då kommer en motorrenovering krävas
Sitter även kamrem i den svarta men den har 24.000 mil eller 10 år intervall istället

Senast servad 18/1-2019 vid 29217 km
Intervallen är 2000 mil/1år så servicen är överskriden, möjligt att den är servad hos allbilsverkstad

Men, för billigare inköp, med däck och (eventuellt) mindre skador så är den ett bättre köp
Annars blir det 85.000 + priset för kamremsbyte
En 6000 mila service på en 1.0 utan turbo ligger ungefär i pris av hälften av ett kamremsbyte kostar - Beror helt på dock vilken verkstad du åker till

De/Dem

16 Inlägg
15 juli 2021
Trådstartare
xXSammy skrev:
Om kamremmen inte byts så finns risken att den går av och då kommer en motorrenovering krävas
Sitter även kamrem i den svarta men den har 24.000 mil eller 10 år intervall istället

Senast servad 18/1-2019 vid 29217 km
Intervallen är 2000 mil/1år så servicen är överskriden, möjligt att den är servad hos allbilsverkstad

Men, för billigare inköp, med däck och (eventuellt) mindre skador så är den ett bättre köp
Annars blir det 85.000 + priset för kamremsbyte
En 6000 mila service på en 1.0 utan turbo ligger ungefär i pris av hälften av ett kamremsbyte kostar - Beror helt på dock vilken verkstad du åker till

Okej jag förstår. Ska nog kolla på den svarta, möjligen pruta lite då den legat ute ett tag utan blivit såld och sedan serva den relativt snart. Ja kamrem kan bli en riktigt jobbig kostnad.

Sök