90a Generator ger upp? - 340ah i batterier

Hickan
26 juli 2021 · 374 Inlägg

Hej
Generatorer gör mig galen. Har bytt från 65 till 90a generator i min jetta mk1, med kilrem. Jag har 5kw bilstereo och 2x170ah batterier. Generatorn beter sig konstigt. Som om det är glapp i nån kabel typ, men är övertygad om att det inte är det. I lördags laddade den i kanske 15km innan den slutade, sen har den inte vaknat vid liv igen. Innan dess har den varit lite på och av. Jag har bytt regulator och har ingen batterilampa som lyser.

Är den kaputt?

Sen låter den också så in åt helvete, som att det slirar. Men jag tycker fläktremmen är bra spänd, har ny rem också

Senast redigerat av Hickan (26 juli 2021)

jag hatar bilar
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juli 2021 · 17 483 Inlägg

5000w bilstereo?

Remmen på den generatorn måste spännas hårt. Mycket hårt. Stereopaketet kan ju dra ur upp mot 400A. Då får generatorn jobba ordentligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hickan
26 juli 2021 · 374 Inlägg

Hybrid_ skrev:
5000w bilstereo?

Remmen på den generatorn måste spännas hårt. Mycket hårt. Stereopaketet kan ju dra ur upp mot 400A. Då får generatorn jobba ordentligt.

Jag får spänna nå så gud förbannat då. Men ja strax under 5kw, 3500w bas, 1000 mid + diskant

jag hatar bilar
simlar
26 juli 2021 · 5 526 Inlägg

5000w/12V ger 416A förbrukning!
5000w/14V ger 357A förbrukning.

Inte konstigt att en 90A generator får kämpa ihjäl sig...


Antar du även har dragit grövre kabel mellan generator och batterier samt grövre jordkablar.
Original på Jetta Mk2 är ca 8mm2 så din Mk1 lär ju inte ha grövre än så original.

Senast redigerat av simlar (26 juli 2021)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
zzr94092
26 juli 2021 · 4 391 Inlägg

Sen det vanliga felet på gen, på äldre Golf,jetta är att remskivan som är av plåt vidgar sig,remmen går då i botten på remskivan,=remmen slirar...

Hickan
26 juli 2021 · 374 Inlägg

simlar skrev:
5000w/12V ger 416A förbrukning!
5000w/14V ger 357A förbrukning.

Inte konstigt att en 90A generator får kämpa ihjäl sig...


Antar du även har dragit grövre kabel mellan generator och batterier samt grövre jordkablar.
Original på Jetta Mk2 är ca 8mm2 så din Mk1 lär ju inte ha grövre än så original.

Kör med 50 kvadrats kabel överallt, motorjord, från generator och ända bak till batterierna

Senast redigerat av Hickan (26 juli 2021)

jag hatar bilar
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juli 2021 · 17 483 Inlägg

En generator som lämnar 90A gör det. Men kan man elda upp en sådan enbart med att ta ut 4 gånger av vad den orkar ladda?

Som tips till TS finns det ju generatorer till nyare bilar som krämar ur sig 180A.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hickan
26 juli 2021 · 374 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En generator som lämnar 90A gör det. Men kan man elda upp en sådan enbart med att ta ut 4 gånger av vad den orkar ladda?

Som tips till TS finns det ju generatorer till nyare bilar som krämar ur sig 180A.

Har tänkt på det, men känns väldigt bökigt att konvertera till multirem. Går det att slakta generatorn genom att ta ut för mycket ström? Har inte läst något sådant nånstans iallafall. Volten försöker jag ju hålla koll på så att den inte droppar för mycket. Sen spelar jag ju inte på full mutter konstant heller. Men självklart är det lite lite med 90 amp

jag hatar bilar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang