Dålig växellåda? Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDI 2016

Alexhallgren
27 juli 2021 · 7 Inlägg

För cirkus en månad sedan hade jag bilen på service. Ett fel de hittade var att det fuktade olja någonstans mellan låda och motor. Detta har ej hunnits åtgärdas ännu. Senaste tiden har jag tyckt att växellådan börjat slira lite mer än tidigare. Oftast mellan 2-3an men även ibland 3-4an. Kör man så tvåan petas i är det som att man skulle slira på kopplingen i en manuell bil, det tar någon sekund innan det ”släpper” och varvtalet sjunker något och bilen rullar som tänkt. Kan detta vara ett symtom på att lådan inte riktigt är tät? Om det nu är därifrån det lilla läckaget kommer ifrån. Har inte noterat något olja på marken eller liknande så det kan inte vara någon större mängd än den verkstaden angav. Har en EAT6 låda i en Peugeot 308 SW GT med 2 liters dieselmotorn. Tankar om detta?

Senast redigerat av Alexhallgren (27 juli 2021)

panda666
27 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Äre inte robotlådor i dessa. tror att dom ska va så typ. om den verkligen växlar hemskt och segt kanske ska ta och byta olja i lådan? när gjordes det sist?

Utmarks-Loke
27 juli 2021 · 5 833 Inlägg

Vad var det som läckte då, motorolja eller automatlådeolja? Det borde mekanikern kunna se enkelt då den ena är brun och den andra röd. Och hur är det annars på de lådorna, finns det någon oljesticka? Hade ju varit intressant att veta hur automatlådeoljan såg ut. Om den verkligen är röd eller om den börjar bli svart och bränd.

Alexhallgren
27 juli 2021 · 7 Inlägg

panda666 skrev:
Äre inte robotlådor i dessa. tror att dom ska va så typ. om den verkligen växlar hemskt och segt kanske ska ta och byta olja i lådan? när gjordes det sist?

Oljan har aldrig bytts så vitt jag vet. Enligt mekaniker ska denna olja hålla livet ut vilket jag hört både det ena och det andra om

Alexhallgren
27 juli 2021 · 7 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vad var det som läckte då, motorolja eller automatlådeolja? Det borde mekanikern kunna se enkelt då den ena är brun och den andra röd. Och hur är det annars på de lådorna, finns det någon oljesticka? Hade ju varit intressant att veta hur automatlådeoljan såg ut. Om den verkligen är röd eller om den börjar bli svart och bränd.

Vad för olja det var kunde de inte avgöra vilket jag kan tycka var lite kasst. Nej, ingen sticka på denna modell utan bara plugg så svårt att kolla nivå och skick på oljan själv

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juli 2021 · 17 451 Inlägg

Robotlåda. Har själv en 508 E-hdi EGS.

Det sitter ju en koppling i den som på vilken bil som helst. Läcker det in olja på lamellerna kanske? Eller så är koppling slut helt enkelt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
28 juli 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, verkar vara en låda från Aisin. Trodde inte franska skitbilar använde bra grejer- men idetta fall verkar det inte vara nån skit. Du borde nog kolla upp lådan med nån bra Peu. verkstad.
Lycka till- mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2021 · 17 451 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, verkar vara en låda från Aisin. Trodde inte franska skitbilar använde bra grejer- men idetta fall verkar det inte vara nån skit. Du borde nog kolla upp lådan med nån bra Peu. verkstad.
Lycka till- mvh/husse

Nåväl, kan hålla med dig där. Min EGS-låda är inget under av följsamhet. Dock snål bil. Sen att franska dieselmotorer sitter i många märken finner jag lustigt. De kan sina dieslar men automater?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Alexhallgren
28 juli 2021 · 7 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, verkar vara en låda från Aisin. Trodde inte franska skitbilar använde bra grejer- men idetta fall verkar det inte vara nån skit. Du borde nog kolla upp lådan med nån bra Peu. verkstad.
Lycka till- mvh/husse

Ja det stämmer bra det, en aisinlåda och vad jag hört är det pålitliga saker

Alexhallgren
28 juli 2021 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Robotlåda. Har själv en 508 E-hdi EGS.

Det sitter ju en koppling i den som på vilken bil som helst. Läcker det in olja på lamellerna kanske? Eller så är koppling slut helt enkelt.

Hört bägge och om detta också… alltså både att det finns en koppling och ej

zzr94092
28 juli 2021 · 4 383 Inlägg

Är det en robotlåda så har du en vanlig koppling.Robotlåda är ju i botten en vanlig låda med en "robot" som sköter växlingen,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang