7458
Sök

Köpråd: Volvo S60/V60 eller Saab 9-3?

1 Inlägg
27 juli 2021
Trådstartare
Hej! Det här blir mitt första inlägg här på Garaget.

Jag har gått runt i tankar på att köpa en bil hela det senaste året, egentligen. Frågan har bara varit vad man ska satsa på och jag tänkte rådfråga lite här.

Det har stått mellan ett antal Volvos, främst V60/S60, men eventuellt V70 (helst inte, eftersom jag tycker den känns lite gubbig och inte lika rolig att titta på). Det gäller då årsmodell 2010/2011 och framåt. Budget är ~ 85 000 kronor.

Jag prioriterar först och främst säkerhet och någorlunda bra komfort, eftersom bilen är till för längre körningar, dock inte helt uteslutande.

Tanken är att hitta en bil i fint skick som helst inte gått längre än 15 000 mil, men vid snabb titt på Blocket inser en att många som ligger i den prisklassen gått en hel del längre än så. De V60:s och S60:s jag främst tittat på är T3 och D3 med momentum-utrustning. D2 är jag rädd kommer kännas för svag.

Den senaste tiden har jag dock också snurrat in på Saab NG 9-3, årsmodell 2009-2011 och med Vector-paket. Med de Blocket-priser jag sett, med den utrustning som följer med och sett till hur ursnygga 9-3:orna är har det här också känts som ett vettigt begagnat-köp. Då gäller det förstås att hitta en välvårdad 9-3:a eftersom jag förstått att i synnerhet Saab-bilar straffar den ägare som inte servar enligt rekommenderade intervaller. Av någon anledning, fastän jag kommer från en familj där det enbart körts Volvo, säger hjärtat Saab i nuläget.

Saab känns som mer "bang for the buck". Det som avskräcker är väl att servicekostnader och reservdelskostnader, i och med att det finns färre som servar, riskerar att springa iväg och att det i slutändan blir lika dyrt eller dyrare än att köpa en Volvo. Rätta mig om jag har fel här.

Givetvis är både V60 och V70 bra mycket rymligare än någon av de andra bilarna, men just packutrymmet är inget jag stirrar mig blind på. Vi är enbart två personer som kommer åka i bilen och har inget direkt behov av att kunna packa in massvis med grejer.

Hur ska jag resonera?

Sök