Jetta mk1 kokade

Hickan
27 juli · 263 Inlägg

Halloj
Min jetta kokade för några dagar sedan, hade åkt 4 mil, stod sedan på tomgång kanske 5-10 minuter tills den kokade. Körde sedan typ 8 mil hem utan problem. Vad hände? Riskerar jag att kylarvätskan kokar över igen?

Tänkte om det var nåt med den där termostaten, men som jag förstår det så fungerar den om fläkten börjar snurra? Och det gjorde den igår när jag stod på tomgång för att kolla om den skulle börja snurra

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juli · 14 409 Inlägg

Elfläkt?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 juli · 13 120 Inlägg

Hickan skrev:
Halloj
Min jetta kokade för några dagar sedan, hade åkt 4 mil, stod sedan på tomgång kanske 5-10 minuter tills den kokade. Körde sedan typ 8 mil hem utan problem. Vad hände? Riskerar jag att kylarvätskan kokar över igen?

Tänkte om det var nåt med den där termostaten, men som jag förstår det så fungerar den om fläkten börjar snurra? Och det gjorde den igår när jag stod på tomgång för att kolla om den skulle börja snurra

Du säger att den kokade. Sprutade det ut kylvätska? I så fall fattas det kylvätska och risken att den kokar igen är stor. Du måste kolla upp termostaten att den verkligen fungerar och att det inte finns läckor. Blir det en pöl med kylvätska under bilen? Annars fyll på kylvätska och kör vidare men håll koll på temperaturen. Är du säker på att det inte bara är temp-mätaren som är trasig så du tror att den kokar?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hickan
28 juli · 263 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hickan skrev:
Halloj
Min jetta kokade för några dagar sedan, hade åkt 4 mil, stod sedan på tomgång kanske 5-10 minuter tills den kokade. Körde sedan typ 8 mil hem utan problem. Vad hände? Riskerar jag att kylarvätskan kokar över igen?

Tänkte om det var nåt med den där termostaten, men som jag förstår det så fungerar den om fläkten börjar snurra? Och det gjorde den igår när jag stod på tomgång för att kolla om den skulle börja snurra

Du säger att den kokade. Sprutade det ut kylvätska? I så fall fattas det kylvätska och risken att den kokar igen är stor. Du måste kolla upp termostaten att den verkligen fungerar och att det inte finns läckor. Blir det en pöl med kylvätska under bilen? Annars fyll på kylvätska och kör vidare men håll koll på temperaturen. Är du säker på att det inte bara är temp-mätaren som är trasig så du tror att den kokar?

/Benny

Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Hickan
28 juli · 263 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Elfläkt?

Japp det är elektrisk fläkt

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 juli · 13 120 Inlägg

Hickan skrev:

Vettemannen skrev:

Hickan skrev:
Halloj
Min jetta kokade för några dagar sedan, hade åkt 4 mil, stod sedan på tomgång kanske 5-10 minuter tills den kokade. Körde sedan typ 8 mil hem utan problem. Vad hände? Riskerar jag att kylarvätskan kokar över igen?

Tänkte om det var nåt med den där termostaten, men som jag förstår det så fungerar den om fläkten börjar snurra? Och det gjorde den igår när jag stod på tomgång för att kolla om den skulle börja snurra

Du säger att den kokade. Sprutade det ut kylvätska? I så fall fattas det kylvätska och risken att den kokar igen är stor. Du måste kolla upp termostaten att den verkligen fungerar och att det inte finns läckor. Blir det en pöl med kylvätska under bilen? Annars fyll på kylvätska och kör vidare men håll koll på temperaturen. Är du säker på att det inte bara är temp-mätaren som är trasig så du tror att den kokar?

/Benny

Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Man fyller alltid på med lika delar vatten och glykol. Glykol är inte bara frostskydd det är även rostskydd. Är du säker på att termostaten fungerar? Köp en ny, de är inte dyra. Nåt problem är det ju när motorn häver ur sig kylvätska.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Brådhis * Voff voff *
28 juli · 7 248 Inlägg

Hickan skrev:
Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Hickan
28 juli · 263 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hickan skrev:

Vettemannen skrev:

Du säger att den kokade. Sprutade det ut kylvätska? I så fall fattas det kylvätska och risken att den kokar igen är stor. Du måste kolla upp termostaten att den verkligen fungerar och att det inte finns läckor. Blir det en pöl med kylvätska under bilen? Annars fyll på kylvätska och kör vidare men håll koll på temperaturen. Är du säker på att det inte bara är temp-mätaren som är trasig så du tror att den kokar?

/Benny

Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Man fyller alltid på med lika delar vatten och glykol. Glykol är inte bara frostskydd det är även rostskydd. Är du säker på att termostaten fungerar? Köp en ny, de är inte dyra. Nåt problem är det ju när motorn häver ur sig kylvätska.

/Benny

Jodå, men hade en vattenflaska i bilen när det hände, så fyllde bara på. Får åka till mekonomen efter jobbet och köpa en ny termostat och se om tempmätaren vandrar upp likadant på tomgången

Hickan
28 juli · 263 Inlägg

Brådhis skrev:

Hickan skrev:
Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 juli · 13 120 Inlägg

Hickan skrev:

Brådhis skrev:

Hickan skrev:
Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Har du bytt termostaten nu?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hickan
28 juli · 263 Inlägg

Hickan skrev:

Brådhis skrev:

Hickan skrev:
Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Vettemannen skrev:

Hickan skrev:

Brådhis skrev:

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Har du bytt termostaten nu?

/Benny

Nope, får hem den imorgon. Ville bara förtydliga att fläkten inte börjar snurra

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 juli · 13 120 Inlägg

Hickan skrev:

Hickan skrev:

Brådhis skrev:

Hickan skrev:
Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Vettemannen skrev:

Hickan skrev:

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Har du bytt termostaten nu?

/Benny

Nope, får hem den imorgon. Ville bara förtydliga att fläkten inte börjar snurra

Okay, du glömmer väl inte att uppdatera sedan?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hickan
28 juli · 263 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hickan skrev:

Hickan skrev:

Brådhis skrev:

Hickan skrev:
Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Vettemannen skrev:

Har du bytt termostaten nu?

/Benny

Nope, får hem den imorgon. Ville bara förtydliga att fläkten inte börjar snurra

Okay, du glömmer väl inte att uppdatera sedan?

/Benny

Nejdå, uppdatera är jag duktig på big_smile

MickeEng
28 juli · 345 Inlägg

Hallå!
Sitter en givare i kylaren som styr elfläkten, fick byta den på min Golf-77 Jettan MK1 är ju i princip samma bil har för mig att den sitter vänster sida i kylaren från förarplatsen ej säker länge sedan. Det är två kontakter på den testa att ta bort dom lägg ihop dom startar elfläkten då är det kanske det som är problemet. Jag drog in kablar i bilen till en strömbrytare så jag kunde starta den manuellt ifall det behövdes. När du kör bilen så kyler fartvinden det är när man står stilla som fläkten jobbar. Är som sagt typ 40 år sedan så minnet kan svikta lite.

Senast redigerat av MickeEng (28 juli )

Brådhis * Voff voff *
28 juli · 7 248 Inlägg

Hickan skrev:

Brådhis skrev:

Hickan skrev:
Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Ja, om inte fläkten går så har du ju högst sannolikt felet där. Fick intrycket att fläkten gick av det du skrev tidigare, men går den ej så är det helt klart där du ska fokusera. Antingen tempgivare till fläkten eller själva fläkten.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 juli · 13 120 Inlägg

Brådhis skrev:

Hickan skrev:

Brådhis skrev:

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Ja, om inte fläkten går så har du ju högst sannolikt felet där. Fick intrycket att fläkten gick av det du skrev tidigare, men går den ej så är det helt klart där du ska fokusera. Antingen tempgivare till fläkten eller själva fläkten.

Det känns som att det kan vara fläkten eller givaren.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hickan
29 juli · 263 Inlägg

Brådhis skrev:

Hickan skrev:

Brådhis skrev:

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Ja, om inte fläkten går så har du ju högst sannolikt felet där. Fick intrycket att fläkten gick av det du skrev tidigare, men går den ej så är det helt klart där du ska fokusera. Antingen tempgivare till fläkten eller själva fläkten.

Ja, alltså ibland snurrar den iallafall, men de 2 gångerna jag mörkt att den kokat har den inte snurrat. Men i söndags snurrade den, och i lördags innan jag åkte hemifrån (första gången den kokade)

Hickan
29 juli · 263 Inlägg

MickeEng skrev:
Hallå!
Sitter en givare i kylaren som styr elfläkten, fick byta den på min Golf-77 Jettan MK1 är ju i princip samma bil har för mig att den sitter vänster sida i kylaren från förarplatsen ej säker länge sedan. Det är två kontakter på den testa att ta bort dom lägg ihop dom startar elfläkten då är det kanske det som är problemet. Jag drog in kablar i bilen till en strömbrytare så jag kunde starta den manuellt ifall det behövdes. När du kör bilen så kyler fartvinden det är när man står stilla som fläkten jobbar. Är som sagt typ 40 år sedan så minnet kan svikta lite.

Tack! Den verkar vara en billig grej att byta. Jag får köpa en sån också

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang