Gnista 740 -88

Onordin4
29 juli 2021 · 135 Inlägg

Tjena, jag äger en 740 -88 med b230e. Bilen dog en dag när jag var ute och körde. Gasen la av och bilen dog nån sekund efter. Den står bara och snurrar nu, bränsle får jag. Gnista från tändspolen får jag men ingenting ifrån stiften. Har det med hallgivaren och göra eller kan det vara tändboxen?

Utmarks-Loke
29 juli 2021 · 5 840 Inlägg

Menar du att du får gnista från tändspolen om du sätter en tändkabel med tändstift direkt på den? I såna fall bör det ju vara något fel på fördelaren eller rotorn, möjligen den tändkabeln som går mellan fördelaren och tändspolen om det inte var den du testade gnistan med.

Onordin4
29 juli 2021 · 135 Inlägg

Vi tog en kopplingsledning från tändspolen till jord / kaross och körde på starten. Jag som höll kabeln fick mig en kyss men men😂
Så från tändspolen finns de gnista men inte från stiften. Vi har bytt fördelare och tändkablar och tändstift. Jag får bränsle, gnista från tändspole men som sagt inte från stiften så det enda jag kan tänka mig är hallgivare / tändmodul / tändstyrboxen

Utmarks-Loke
29 juli 2021 · 5 840 Inlägg

Ta en av tändkablarna och ett tändstift och sätt direkt i tändspolen istället så du se om du får ordentliga gnistor. Det kan kännas som en miljon volt men ändå inte vara tillräckligt för att ge en riktig gnista. Du måste också se om det kommer gnista varje gång, och inte bara en enda gång när du börjar. Men om det kommer gnistor som det skall kan inte hallgivare, tändmodul eller tändbox vara sönder

Onordin4
29 juli 2021 · 135 Inlägg

Vad kan det vara då om jag får från tändspolen men inte ifrån stiften?

Utmarks-Loke
29 juli 2021 · 5 840 Inlägg

Onordin4 skrev:
Vad kan det vara då om jag får från tändspolen men inte ifrån stiften?

Det som sitter mellan tändspolen och stiften förstås, det vill säga tändkablar, rotor och fördelarlock.

Utmarks-Loke
29 juli 2021 · 5 840 Inlägg

Alla de grejerna är för övrigt sånt som ofta går sönder och behöver bytas flera gånger under en bils livstid.

Onordin4
29 juli 2021 · 135 Inlägg

Okej, och annars är det hallgivare / tändstyrbox?

Utmarks-Loke
29 juli 2021 · 5 840 Inlägg

Har du gnista bör de grejerna vara okej.

Onordin4
29 juli 2021 · 135 Inlägg

Jag har ingen gnista, hur får jag föresten av ”locket” till hallgivaren? Det sitter nån rund spärr typ som går rakt igenom som jag inte vet hur jag får lös.

jaka54
29 juli 2021 · 5 733 Inlägg

Hej!
Innan du byter hallgivaren (varför det om du har gnista?) så byt fördelarlock och rotor. Det är billiga grejer som då och då bör bytas ut.

Onordin4
30 juli 2021 · 135 Inlägg

Fördelarlock är bytt och rotor skall fungera enligt tester jag gjort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang