Koppla in 6st extraljus

Hanki
3 augusti · 13 Inlägg

Tjena! Jag äger en volvo 744 ifrån 1987 (reggad som a traktor) och jag undrar följande: Kan man använda ett relä eller måste man ha en till vare och om man måste det hur gör man med styrströmmen då. Har 3 stycken BOSCH extraljus och 3 st SIM extraljus och tänkte köpa en Rally 6 hållare. Kan el osv men det ända jag behöver veta är vilka relän, Hur många och varför man just behöver den osv. Är relativt duktig på el men kan en eller annan sak!

Utmarks-Loke
3 augusti · 4 531 Inlägg

Räkna ut hur många ampere lamporna drar, sedan kan du bara läsa på reläna hur många ampere de klarar. konstigare än så är det inte. Tänk på att du behöver grova kablar till så många extraljus, och det kommer tömma batteriet om du lyser länge. Generatorn orkar nog inte ladda lika mycket som de extraljusen drar.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
3 augusti · 3 813 Inlägg

Allt beror på hur kraftiga lampor Du ska köra.
Jag kör 3st Bosch Big Knick på Jeepen, med 60W xenon i.
Jag kör dessa på ett 40A relä, men jag har nog lite för klena kablar för det är lite osäkert att alla 3 extraljusen faktiskt tänds.
När jag körde 100W Halogen i dem var det inga problem någonsin, så vill Du köra den vägen räcker det långt med 2 40A relän, ett per 3 extraljus.
Se till att ha ordentliga kablar bara för att minimera förluster.

En annan sak som är värd att tänka på, beroende på vad Du har för extraljus förstås (gissar att SIM-lamporna är med klarglas, och Bosch har räfflat glas?) är att ljusbilden kan vara rätt olika på dessa, och då du har 3+3 kan det då bli lite spännande med placeringen av dessa för att få bäst ljus!
Jag skulle fundera på att spara 2 av Bosch-lamporna o skaffa en till SIM för att få lite symmetri på't, men det är ju jag det ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Volkswagen Fox "Rääva" (2006)
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Hanki
4 augusti · 13 Inlägg

Cuefa skrev:
Allt beror på hur kraftiga lampor Du ska köra.
Jag kör 3st Bosch Big Knick på Jeepen, med 60W xenon i.
Jag kör dessa på ett 40A relä, men jag har nog lite för klena kablar för det är lite osäkert att alla 3 extraljusen faktiskt tänds.
När jag körde 100W Halogen i dem var det inga problem någonsin, så vill Du köra den vägen räcker det långt med 2 40A relän, ett per 3 extraljus.
Se till att ha ordentliga kablar bara för att minimera förluster.

En annan sak som är värd att tänka på, beroende på vad Du har för extraljus förstås (gissar att SIM-lamporna är med klarglas, och Bosch har räfflat glas?) är att ljusbilden kan vara rätt olika på dessa, och då du har 3+3 kan det då bli lite spännande med placeringen av dessa för att få bäst ljus!
Jag skulle fundera på att spara 2 av Bosch-lamporna o skaffa en till SIM för att få lite symmetri på't, men det är ju jag det ^^

Tänkte på det jag också så har bestämt mig att köra rally 5 a ist. 3 BOSCH uppe och 2 SIM där nere så de blir fint och symmetriskt. Men den andra killen säger att generatorn förmodligen inte kommer orka driva alla osv. Jag har ingen aning om vilka lampor jag har i bosch och i sim har jag 12v lampor från jula (H1  55W) Men jag skulle kunna sätta in samma lampor i bosch också så det borde fungera eller vad tror du? smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
4 augusti · 3 813 Inlägg

Hanki skrev:

Cuefa skrev:
Allt beror på hur kraftiga lampor Du ska köra.
Jag kör 3st Bosch Big Knick på Jeepen, med 60W xenon i.
Jag kör dessa på ett 40A relä, men jag har nog lite för klena kablar för det är lite osäkert att alla 3 extraljusen faktiskt tänds.
När jag körde 100W Halogen i dem var det inga problem någonsin, så vill Du köra den vägen räcker det långt med 2 40A relän, ett per 3 extraljus.
Se till att ha ordentliga kablar bara för att minimera förluster.

En annan sak som är värd att tänka på, beroende på vad Du har för extraljus förstås (gissar att SIM-lamporna är med klarglas, och Bosch har räfflat glas?) är att ljusbilden kan vara rätt olika på dessa, och då du har 3+3 kan det då bli lite spännande med placeringen av dessa för att få bäst ljus!
Jag skulle fundera på att spara 2 av Bosch-lamporna o skaffa en till SIM för att få lite symmetri på't, men det är ju jag det ^^

Tänkte på det jag också så har bestämt mig att köra rally 5 a ist. 3 BOSCH uppe och 2 SIM där nere så de blir fint och symmetriskt. Men den andra killen säger att generatorn förmodligen inte kommer orka driva alla osv. Jag har ingen aning om vilka lampor jag har i bosch och i sim har jag 12v lampor från jula (H1  55W) Men jag skulle kunna sätta in samma lampor i bosch också så det borde fungera eller vad tror du? smile

Det kan bli lite i klenaste laget om Du står på tomgång med alla lampor igång, men om du ger bilen lite gas (dvs när du kör bilen) så borde det inte vara några problem, om Du inte har nån värstingstereo på 1000W igång samtidigt såklart.

5x55W är ingen jätteförbrukning i sig, men det är sällan den enda strömförbrukaren man har på.
I värsta fall får du åka till skroten o riva loss en starkare generator så kan du komma runt problemet på det sättet smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Volkswagen Fox "Rääva" (2006)
Hanki
4 augusti · 13 Inlägg

har bara  4 6.9 och 2 10or i bilen så de är nog lungt. Ska köpa ett bättre batteri också och dessutom har jag en ny generator så tror det borde fungera! big_smile

MammDiin
4 augusti · 1 842 Inlägg

Hur stor generator har du då?

Extraljusen jag har drar 990W sammanlagt och inga problem, men har 150A generator.

Och kör man med halogen så brukar man märka om generatorn inte orkar ladda (exempelvis när man trycker in kopplingen och motorn går ner på tomgång) och spänningen vanligen sjunker med över 1 volt, och ljusstyrkan påverkas.

Med led och xenon märker man inte spänningsfall för de fortsätter lysa med samma ljusstyrka.

Och kör du med halogen så kör med grova kablar för att få så lite spänningsfall som möjligt och därmed maximal ljusstyrka.

Hanki
7 augusti · 13 Inlägg

MammDiin skrev:
Hur stor generator har du då?

Extraljusen jag har drar 990W sammanlagt och inga problem, men har 150A generator.

Och kör man med halogen så brukar man märka om generatorn inte orkar ladda (exempelvis när man trycker in kopplingen och motorn går ner på tomgång) och spänningen vanligen sjunker med över 1 volt, och ljusstyrkan påverkas.

Med led och xenon märker man inte spänningsfall för de fortsätter lysa med samma ljusstyrka.

Och kör du med halogen så kör med grova kablar för att få så lite spänningsfall som möjligt och därmed maximal ljusstyrka.

Ska jag vara helt ärlig vet jag inte hur stor min generator är. Men gamla ägaren sa att den var stark och inget problem alls för att bygga ljudbil. Kommer köra halogen och sen får vi se om det är så att jag xenon konvertera eller använda ngt annat, Men hur starka kablar skulle du rekommendera? Biltema kablar eller ska man köpa några andra med bättre kvalité osv? Är verkligen skit okunnig om detta med extraljus

MammDiin
7 augusti · 1 842 Inlägg

Hanki skrev:

MammDiin skrev:
Hur stor generator har du då?

Extraljusen jag har drar 990W sammanlagt och inga problem, men har 150A generator.

Och kör man med halogen så brukar man märka om generatorn inte orkar ladda (exempelvis när man trycker in kopplingen och motorn går ner på tomgång) och spänningen vanligen sjunker med över 1 volt, och ljusstyrkan påverkas.

Med led och xenon märker man inte spänningsfall för de fortsätter lysa med samma ljusstyrka.

Och kör du med halogen så kör med grova kablar för att få så lite spänningsfall som möjligt och därmed maximal ljusstyrka.

Ska jag vara helt ärlig vet jag inte hur stor min generator är. Men gamla ägaren sa att den var stark och inget problem alls för att bygga ljudbil. Kommer köra halogen och sen får vi se om det är så att jag xenon konvertera eller använda ngt annat, Men hur starka kablar skulle du rekommendera? Biltema kablar eller ska man köpa några andra med bättre kvalité osv? Är verkligen skit okunnig om detta med extraljus

Personligen skulle jag köra med 2,5mm² till varje extraljus. Och sen troligen dela upp dem så man har 3 extraljus till ena reläet och 2 till andra, och varsin 6mm² kabel till dem med säkring på 20A. Tänkte du köra med 100W så 25A säkring till reläet med 3 extraljus.

Kablar är inte alltför stor skillnad på så länge som det inte ljugs alltför mycket om kabelarean.

Mossan1
8 augusti · 567 Inlägg

55w = ca 4.5 A vid 12volt
100w = ca 8.5A vid 12v.
( Watt ÷ Volt = Ampere)

1.5 m² kabel är god för max 10A.
Då även vid ganska långa ledningar.
2.5m² kabel är god för 16A

Reläer ska ALDRIG maxas.
Speciellt inte där det är mycket av och på. Halogen har ganska jämn last, men Xenon och LED drar MER i startögonblicket, vilket tär på kontakterna. Dom kan ganska lätt bränna fast och då måste du rycka säkring för att det ska slockna.
Överdimensionera reläer, är mitt råd.


Övrigt ang många extraljus så kommer det dra med sig att du då kommer uppleva ditt halvljus som extremt dåligt.
Mänskliga ögat hinner helt enkelt  inte med i kontrasterna mellan hel och halvljus då.
Som att kuta från ett ljust rum in i ett mörkt rum.
Detta har biltillverkaren med sig på designstadiet, men här i Norden är måttlig förstärkning av helljuset inte fel.
För stor förstärkning ger bara andra problem.
"I am just saying"....

Senast redigerat av Mossan1 (8 augusti )

MammDiin
8 augusti · 1 842 Inlägg

Mossan1 skrev:
55w = ca 4.5 A vid 12volt
100w = ca 8.5A vid 12v.
( Watt ÷ Volt = Ampere)

1.5 m² kabel är god för max 10A.
Då även vid ganska långa ledningar.
2.5m² kabel är god för 16A

Reläer ska ALDRIG maxas.
Speciellt inte där det är mycket av och på. Halogen har ganska jämn last, men Xenon och LED drar MER i startögonblicket, vilket tär på kontakterna. Dom kan ganska lätt bränna fast och då måste du rycka säkring för att det ska slockna.
Överdimensionera reläer, är mitt råd.


Övrigt ang många extraljus så kommer det dra med sig att du då kommer uppleva ditt halvljus som extremt dåligt.
Mänskliga ögat hinner helt enkelt  inte med i kontrasterna mellan hel och halvljus då.
Som att kuta från ett ljust rum in i ett mörkt rum.
Detta har biltillverkaren med sig på designstadiet, men här i Norden är måttlig förstärkning av helljuset inte fel.
För stor förstärkning ger bara andra problem.
"I am just saying"....

Det där med halvljuset som upplevs svagt när man lägger av alla extraljus beror till stor del på extraljusens ljusbild.
Har man extraljus som lyser starkt där halvljuset lyser så får man detta problem. Men har man extraljus som lyser där de ska lysa så har man inte direkt detta problem. Äldre bilar med H4 är bättre med detta när halvljuset inte lyser samtidigt som helljuset och man blir mindre självbländad.

Många extraljus (främst led) har problem med mycket ljus de första 100 metrarna framför bilen och med halvljus som lyser samtidigt blir det snabbt alltför mycket ljus där man inte direkt behöver något ljus och man blir självbländad.
Sen så beror det på vägarna man kör på också. Punktljus när det kommer en uppförsbacke bländar ganska bra när ljuset träffar vägen tidigt, samma sak i en tvärare kurva med skog eller hus som lyses upp alltför starkt när objektet som lyses upp är nära.

Så gäller att välja extraljus efter vägarna man kör på, kör man på krokiga vägar eller vägar med mycket trafik så är det bäst med bred ljusbild. Kör man på vägar som är som en berg och dalbana så är det bra med lite högre ljusbild. Och rakare vägar föredrar många mera längd på ljuset.

Sen så har man fördelen med många extraljus att man kan ställa ut dem om man vill ha bredare ljusbild eller ha dem på brytare så man kan välja extraljusen man vill ha enligt situation.

Här är även en bra jämförelse av en hel del olika extraljus: https://valovertailu.com/lisavalovertailu-2018-2019/
Och man ser ganska snabbt att en hel del av dem lyser onödigt starkt nära ''bilen''.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang