7454
Sök

E85 istället för disel

3 Inlägg
5 augusti 2021
Trådstartare
Hej!

Gjorde något riktigt dumt idag - Råkade fylla i E85 istället för disel. Hann få i ca 4 liter innan jag insåg felet. Rådfrågade de vid kassan i bensinmacken och de sa att fyll tanken full med rätta bränslet och kör. Så då gjorde jag det. Körde 5 mil och inga konstigheter, stannade för att köpa glass gick tillbaka till bilen startade den då fördröjde tändningen, men fick igång den efter ca 8 sek. körde ytterligare 5 mil inga konstigheter alls då heller. Stannade bilen och testade starta igen då gick den igång direkt. Kom hem och lät bilen stå i 1 timme sedan testade starta den då fördröjde tändningen igen, ca 8 sek.

Inga varningslamper.

Vad tror ni att jag har ställt till med?
Senast redigerat av Kurt98 (6 augusti 2021)

Vettemannen
6 augusti 2021
Jag tror inte att det händer ett jävla skit efter bara 4 liter.

/Benny

3 Inlägg
6 augusti 2021
Trådstartare
Jag har sett att det  förekommer olika uppgifter gällande blandning av etanol och disel. Vissa påstår att de blandar sig, andra hävdar bestämt att etanol lägger sig på ytan.

Vad är det egentligen som gäller här?

Mvh
Kurt

3 Inlägg
6 augusti 2021
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Jag tror inte att det händer ett jävla skit efter bara 4 liter.

/Benny

Tack för ditt svar, Benny!
Hoppas verkligen att du har rätt. Körde bilen imorse - Samma som igår lite trög i tändningen, annars fungerar allt annat som det ska.

/Kurt

6 256 Inlägg
6 augusti 2021
Om det inte blandar sig, vad väger mest? Jag gissar att diesel flyter på etanol, så etanolen borde förbrukas först i såna fall. Men kör en långtur, tanka så mycket som ryms och det blir ju ännu mera utspätt.

3 863 Inlägg
6 augusti 2021
Med ynka 4liter i full tank så kommer knappast något gå sönder.

Med en skopa otur kanske filterbyte kan bli aktuellt. Etanolen kanska lägger sig som vatten i filtret.
Går det att tappa ur vatten ur filtret utan att öppna något (vissa har avtappning) får det ju att se vad som kommer ut....

Sök