7653
Sök

Köpråd: stomme sidobalk vä inre

1 Inlägg
7 augusti 2021
Trådstartare
#1
Hej
Är en glad amatör som äger en
NISSAN MICRA (K11), 1.3, Kombi-sedan årsmodell 1998. Fantastisk bil men vill gärna rosta undertill.

Fick på besiktningen "stomme sidobalk vänster inre rostskadad.

Tänkte köpa in och försöka laga detta själv eller i alla fall till viss del själv.

Men problemet är vad jag behöver köpa. Det behöver bytas från ena hjulhuset till det andra mer eller mindre. Har svårt för att identifiera vad de olika delarna ska heta som jag behöver köpa.

6 703 Inlägg
7 augusti 2021
#2
Förut har Mekonomen haft lösa plåtdelar att köpa till vissa bilar

Annat är att fråga vad en Nissan återförsäljare har för artikelnummer på reservdelen
Med tanke på årsmodellen så finns det nog inga nya original delar att köpa, men finns nog på typ Ebay

De/Dem

7 786 Inlägg
7 augusti 2021
#3
Förutsätter att du kan svetsa och har en MIG.
Gör en mall av kartong på det område som behöver bytas.
Uppsök en mindre smidesverkstad.
Bed någon där klippa ut din del ur någon plåt i spillplåtslådan.
Tag gärna 1 - 1,25 mm plåt = lättare att svetsa i.
Eventuellt kan du även be att få plåten "böjd/kupad".
Men till det sista bör du ha klippt ut en "kurvmall" efter plåtens form.
Kan hos vissa bara kosta en påse bullar.

Köpa originaldelar kan vara hutlöst dyrt.
Ofta får man ur en större plåt klippa ut det man "behöver".

3 863 Inlägg
7 augusti 2021
#4
Och sist men inte minst:

Ett rosthål är ALLTID mycket större än vad som syns. Man får kapa bort mycket innan man når frisk plåt att svetsa i.

Och kapa inte bort hejvillt om det inte är rakt och slätt. Ofta vill man ha gamla hörnet/vinklar/kanter kvar att utgå ifrån, så ta bort sådant så sent som möjligt.

Viktigt!
Tänk på att ta bort golvmattan för brandrisken och ha gott om BRANDSLÄCKNINGSUTRUSTNING till hands.

Steg1 kväv elden
Steg2 Blås med tryckluft
(Blåser ut skaplig brand, faktiskt)
Steg3 spraya/ häll vatten

Sista hand pulversläckaren.
Saneringen efter en pulversläckare är enorm, men givetvis bättre än uppbrunnen bil och vad det ev tar mer med sig. Garaget, tex....

En brandfilt (också för dig) och en eldvakt som tidigt ser ev eld i bilen är ovärderligt.
Senast redigerat av Mossan1 (7 augusti 2021)

Vettemannen
7 augusti 2021
#5
Mossan1 skrev:
Och sist men inte minst:

Ett rosthål är ALLTID mycket större än vad som syns. Man får kapa bort mycket innan man når frisk plåt att svetsa i.

Och kapa inte bort hejvillt om det inte är rakt och slätt. Ofta vill man ha gamla hörnet/vinklar/kanter kvar att utgå ifrån, så ta bort sådant så sent som möjligt.

Viktigt!
Tänk på att ta bort golvmattan för brandrisken och ha gott om BRANDSLÄCKNINGSUTRUSTNING till hands.

Steg1 kväv elden
Steg2 Blås med tryckluft
(Blåser ut skaplig brand, faktiskt)
Steg3 spraya/ häll vatten

Sista hand pulversläckaren.
Saneringen efter en pulversläckare är enorm, men givetvis bättre än uppbrunnen bil och vad det ev tar mer med sig. Garaget, tex....

En brandfilt (också för dig) och en eldvakt som tidigt ser ev eld i bilen är ovärderligt.

Vi har på jobbet råkat ut för pulversläckare i servicebilar som saknat plombering och blivit utlösta av någon anledning och fy fan vilket saneringsarbete det blir. Som Mossan 1 skriver....sist pulversläckaren.

/Benny

7 786 Inlägg
7 augusti 2021
#6
Vettemannen skrev:
Mossan1 skrev:
Och sist men inte minst:

Ett rosthål är ALLTID mycket större än vad som syns. Man får kapa bort mycket innan man når frisk plåt att svetsa i.

Och kapa inte bort hejvillt om det inte är rakt och slätt. Ofta vill man ha gamla hörnet/vinklar/kanter kvar att utgå ifrån, så ta bort sådant så sent som möjligt.

Viktigt!
Tänk på att ta bort golvmattan för brandrisken och ha gott om BRANDSLÄCKNINGSUTRUSTNING till hands.

Steg1 kväv elden
Steg2 Blås med tryckluft
(Blåser ut skaplig brand, faktiskt)
Steg3 spraya/ häll vatten

Sista hand pulversläckaren.
Saneringen efter en pulversläckare är enorm, men givetvis bättre än uppbrunnen bil och vad det ev tar mer med sig. Garaget, tex....

En brandfilt (också för dig) och en eldvakt som tidigt ser ev eld i bilen är ovärderligt.

Vi har på jobbet råkat ut för pulversläckare i servicebilar som saknat plombering och blivit utlösta av någon anledning och fy fan vilket saneringsarbete det blir. Som Mossan 1 skriver....sist pulversläckaren.

/Benny

Instämmer i att saneringsarbetet kan bli enormt efter pulversläckare.

Ett alternativ som jag aldrig har provat är att spruta skyddsgas, från MIG-svetsen, på brandhärden.
Någon som provat detta?
Har ju alltid en lös reservflaska med skyddsgas i garaget.

Jag har alltid pulversläckare och brandfilt i mina bilar.
Krav vid offroadkörning och av MHRF för att få "veteranbilsförsäkring", men har det i övriga bilar med.
Som räddningsfordon vid rallycross hade jag dubbla 12-kilos i både Wranglern och i Defendern.

Engång satt jag inne i en OPEL och svetsade förarstolens högra sidas infästning i golvet - en spricka i golvet.
Missade att bensinledningen, som var av plast, låg där.
Släckte med pulversläckare inne i garaget.
Lovade mig själv att alltid kolla bensinledningar före golvsvetsning samt att aldrig mer använda pulversläckare.

Lik förbannat!
Några år senare började en Eberspächer brinna.
Men den här gången utanför garaget, som tur var.
Ändå en del sanering.

B t w så kan jag berätta att när trycket sjunker ner under det gröna så återställer jag det genom att koppla en tryckluftslang till det oreglerade uttaget direkt på trycklufttanken.
Därefter håller jag ett renblåsningsmunstycke mot brandsläckarens munstycke
Trycker på "avfyraren" på bandsläckaren och fyller upp en bit in på det gröna området på brandsläckarens manometer.
Man MÅSTE även komma ihåg att skaka brandsläckaren då och då.
Annars kan pulvret klumpa ihop sig så att det endera blir stopp i munstycket eller att det bara kommer luft ur munstycket.


Sök