Klonkar vid inbromsning och bromspedalen tar knappt

Portkod
7 augusti 2021 · 11 Inlägg

Halloj
Idag skulle lampan för bromsbeläggen släckas. Jag hade i samma veva tänkt byta bromsskivorna men jag lyckades dock inte få loss bromsokhållarna så jag fick lägga om planen. Så det som blev gjort är att jag tog loss bromsoken, pressade tillbaka kolvarna dock när jag pressade tillbaka på vänstra sidan såg jag att de droppade vätska under bilen men antog att de kom från behållaren då jag såg att den svämmade över. Aja, jag satte dit beläggen och smackade dit allt.

Men nu klonkar det så fort jag ens bromsar lite och bromsen tar knappt. Jag har inte pressat pedalen i botten eller liknande men jag tänker att de inte borde ha kommit in luft av att byta belägg?? Beläggen var duktigt ojämnt slitna och jag tänker att om skivorna också är ojämna så kan dede vara orsaken till oljuden åtminstone?

Har ni några tips?

husseman
7 augusti 2021 · 1 594 Inlägg

Hmm, sålänge inget varit öppet på bromskretsen så borde det inte kunna komma in nån luft. Testa att åka ut o bromsa lite på grus. Antar att din bil har ABS, detta gör att ABS pumpen får jobba lite o din pedal kommer skaka som fan. Men efter några bromsningar så lär du känna att trycket i pedalen känns bättre. Sen e´det bara att "köra in" de nya klossarna på de gamla skivorna. Tar en liten stund men brukar funka 99/100.
mvh/husse

Mossan1
8 augusti 2021 · 2 828 Inlägg

Är allt rätt monterat?
Jag har sett bromsklossar monterade bak och fram samt väldigt kreativt felmonterade fjäderbyglar.

Luft blr inte komma in, såvida inte systemet öppnats.
Därför grunnar jag på om något sitter fel.  Luft ger för övrigt inga klonkande ljud heller

Du borde se på behållaren om den flödat över.

Får du ökat pedalmotstånd om du pumpar några gånger?

Portkod
8 augusti 2021 · 11 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, sålänge inget varit öppet på bromskretsen så borde det inte kunna komma in nån luft. Testa att åka ut o bromsa lite på grus. Antar att din bil har ABS, detta gör att ABS pumpen får jobba lite o din pedal kommer skaka som fan. Men efter några bromsningar så lär du känna att trycket i pedalen känns bättre. Sen e´det bara att "köra in" de nya klossarna på de gamla skivorna. Tar en liten stund men brukar funka 99/100.
mvh/husse

Det jag tänkte också men sen kändes pedalen precis som innan jag luftade bromsarna sist. Typ pyschande ljud och men bara när jag trycker ner pedalen. Jag testade inte så mycket då de lät som skiten skulle falla isär.

Mossan1 skrev:
Är allt rätt monterat?
Jag har sett bromsklossar monterade bak och fram samt väldigt kreativt felmonterade fjäderbyglar.

Luft blr inte komma in, såvida inte systemet öppnats.
Därför grunnar jag på om något sitter fel.  Luft ger för övrigt inga klonkande ljud heller

Du borde se på behållaren om den flödat över.

Får du ökat pedalmotstånd om du pumpar några gånger?

Jag ska skruva loss däcket och kolla men känns otippat att jag satt den fel håll. Däremot fick byglarna sig mycket stryk och ser inte ut som innan. Kan vara att de håller bromsoket dåligt. De gick nämligen inte att få loss överhuvudtaget? Hade planer på att köpa nya och får väl klippa loss de gamla i värsta fall.

Behållaren flödade över. Pumpar jag innan jag startar så blir pedalen stum men så fort jag startar så blir den nästan helt slapp.

Mossan1
8 augusti 2021 · 2 828 Inlägg

Förklaring till mitt senaste inlägg:
Svampig pedal så är ju klassiska felet luft.
Men det BÖR inte ha kommit in.
Och att det "klonkar" (enl rubriken) talar för felmontering.
Därför menar jag att det bör kontrolleras.
Luft är ju inte omöjligt, men då inte som enda fel. Dä är det fler fel.

Snedslitna belägg, antar jag att du menar som olika slitna mellan inre och yttre?
Det, talar för att något kärvar med bromsoket.
Kolv eller glid.

Faktiskt kan det vara fjäderbygeln också. Kanske satt fel när du började.

Vad är det för bil det handlar om?

Senast redigerat av Mossan1 (8 augusti 2021)

xXSammy
8 augusti 2021 · 6 577 Inlägg

Klonkande som uppstår efter beläggbyte kan vara skivorna som spruckit om de är ventilerade och du brutit mot skivan när du pressat in kolven/satt skruvmejseln vid ventilationsspåret och brytit

Möjligt också att skivorna är så ojämna att bara ena kanten av belägget nuddar ytan först

Eller om bara ena kolven rör sig, beroende på om det är tvåkolvsok eller inte

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang