Svart rök vid gas, Volvo V70 drivE 1.6 2010

kennyboffa
12 augusti 2021 · 28 Inlägg

Ja, som rubriken lyder, vad kan det vara för fel?

Har varit inne på att det är lambdasonden, men en verkstad jag pratat med säger att min modell inte har någon, och jag har heller inte hittat någon när jag letat runt, varken i motorum eller längs avgassystemet där jag hittat på tidigare bilar jag ägt..

Felkod säger "P1102 O2 sensor heat circ., bank1 - sensor1 Short to B+". Har bytt luftmassemätaren och temperaturgivaren i partikelfiltret utan framgång.

xXSammy
13 augusti 2021 · 6 566 Inlägg

Vad betyder P1102 I Volvos diagnos?
För om den sätter en felkod på någonting som inte finns är det fel översatt eller så är fel i motorstyrningen

I Fords literatur gäller det MAF (Luftflöde inom gränsvärde men lågt), en kod som kan dyka upp om kamremsinställningen är fel

Edit: Dock har du felkod gällande krets, så kablaget måste kontrollas

Senast redigerat av xXSammy (13 augusti 2021)

De/Dem
kennyboffa
13 augusti 2021 · 28 Inlägg

xXSammy skrev:
Vad betyder P1102 I Volvos diagnos?
För om den sätter en felkod på någonting som inte finns är det fel översatt eller så är fel i motorstyrningen

I Fords literatur gäller det MAF (Luftflöde inom gränsvärde men lågt), en kod som kan dyka upp om kamremsinställningen är fel

Edit: Dock har du felkod gällande krets, så kablaget måste kontrollas

Attans.. just den biten jag har svårast för! Nån aning om vilket kablage det handlar om?

- kamrem byttes för 7000 mil sedan, och har intervall på 25000 om jag inte minns fel.

kennyboffa
30 augusti 2021 · 28 Inlägg

inga tankar?

torpis Forummoderator
31 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

kennyboffa skrev:
Har varit inne på att det är lambdasonden, men en verkstad jag pratat med säger att min modell inte har någon,

Byt verkstad....

https://www.motordoctor.se/lambdasond/v … 6-drive-d2

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
xXSammy
31 augusti 2021 · 6 566 Inlägg

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 0#p4649850

Det blir enklare om du håller dig till en tråd

Måste fortfarande ta reda på vad P1102 betyder i Volvos diagnosverktyg
Samt få tag på kopplingschema specifikt för din årsmodell

De/Dem
Jek123
31 augusti 2021 · 2 Inlägg

Jag hade likadant symptom och då var det en liten spricka på undersidan av luftslangen från intercooler till motorn. Kolla tjocka slangen ovanför generatorn och känn om detn är sprucken på undersidan...

Brådhis * Voff voff *
31 augusti 2021 · 10 245 Inlägg

Om den svartryker skulle jag helt klart först (efter felkoder förstås) kolla så alla slangar är hela. Är inget superovanligt fel med trasiga slangar...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
kennyboffa
31 augusti 2021 · 28 Inlägg

Ska kika en extra gång på slangarna i dagarna!

kennyboffa
31 augusti 2021 · 28 Inlägg

torpis skrev:

kennyboffa skrev:
Har varit inne på att det är lambdasonden, men en verkstad jag pratat med säger att min modell inte har någon,

Byt verkstad....

https://www.motordoctor.se/lambdasond/v … 6-drive-d2

Ja, jag har också sett att de säljs till min modell, men hittar inget om var den sitter, och hittar inte när jag letat runt i motorrum och under bilen.

Jek123
31 augusti 2021 · 2 Inlägg

Du har ju inte en d2 motor utan en äldre modell med lite annorlunda avgasrening mm ....alltså ingen lamndasond....efter turbon är det tryck i luftslangarna occh pyser det då ut från sprickor blir det för mycket bränsle i förhållande till luft...svart rök som följd.....och luftmassemätaren visar fel värden....

kennyboffa
8 september 2021 · 28 Inlägg

Jek123 skrev:
Du har ju inte en d2 motor utan en äldre modell med lite annorlunda avgasrening mm ....alltså ingen lamndasond....efter turbon är det tryck i luftslangarna occh pyser det då ut från sprickor blir det för mycket bränsle i förhållande till luft...svart rök som följd.....och luftmassemätaren visar fel värden....

Yes, precis!

har kollat mina slangar igen, men hittar inga läckor överhuvudtaget. Nån bra idé om vad man kan använda för läcksökning? Testat med motorstart, men hittar inget ställe där motor går upp i varv när jag sprejar.

vedkaparn
12 november 2023 · 3 Inlägg

fick du löst problemet med att den rök svart? har nämligen samma problem med min

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang