8488
Sök

Hur sänker jag min Mercedes? MB W211

3 Inlägg
13 augusti 2021
Trådstartare
Nån som vet hur man sänker en w211. Har hört att man kan sänka på säkring men hur bra håller bälgarna? Mvh

Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod
Senast redigerat av Arcticcatlover (13 augusti 2021)

5 157 Inlägg
13 augusti 2021
Antar att du menar säkringen till kompressorn?
Då blir den väldigt låg. Det brukar inte bälgarna gilla.
Går även att sänka med justerbara stag. Då kan man välja höjd och bälgarna håller längre.
Bästa alternativet är att sänka med dator.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 855 Inlägg
13 augusti 2021
mb_pucken skrev:
Går även att sänka med justerbara stag. Då kan man välja höjd och bälgarna håller längre.

Bästa alternativet är väl och inte sänka alls..... Men naturligtvis upp till var och en.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
13 augusti 2021
uhlin skrev:
mb_pucken skrev:

Bästa alternativet är väl och inte sänka alls..... Men naturligtvis upp till var och en.

Varför skulle bästa alternativet vara att inte sänka när man vill sänka bilen...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 Inlägg
13 augusti 2021
Trådstartare
mb_pucken skrev:

Det var säkringen till kompressorn jag menade. Hur länge tror du bälgarna håller lät trist att sänka den för att sen betala 2-3 tusen för nya bälgar. Mvh

2 855 Inlägg
13 augusti 2021
Brådhis skrev:
uhlin skrev:
mb_pucken skrev:

Varför skulle bästa alternativet vara att inte sänka när man vill sänka bilen...?

Av den anledningen att det blir stötigare och åka, kan bli svårt att åka över farthinder, antagligen är bilen gjord så som den ska va från fabrik.

Och dessa vägar som finns här passar det inte med en sänkt bil. Det är min åsikt. Men som jag skrev.... Alla gör som dom vill med det.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
13 augusti 2021
uhlin skrev:
Brådhis skrev:
uhlin skrev:

Av den anledningen att det blir stötigare och åka, kan bli svårt att åka över farthinder, antagligen är bilen gjord så som den ska va från fabrik.

Och dessa vägar som finns här passar det inte med en sänkt bil. Det är min åsikt. Men som jag skrev.... Alla gör som dom vill med det.

Ska du åka i trådskaparens bil...? wink Ska han åka på dom vägar som ligger där du bor?

Bilen är gjord för komfort från fabrik, tex är sportiga bilar ofta både lägre och fastare i fjädringen (och dämpningen). Det kan finnas många skäl att sänka även en vanlig bil. Min förra V70 monterade jag sänkfjädrar (H&R) och dämpare (Koni, gula) på. Den blev roligare att köra och satte bättre tider runt Nürburgring. Dvs två saker som jag uppskattade. Dessutom tycker jag personligen att en alltför mjukt fjädrad/dämpad bil enbart är otrevlig att köra. Så, det som en person tycker är en nackdel kan en annan se som en fördel... Och nej, jag är inte 20 år. Jag är 40+...

2 855 Inlägg
13 augusti 2021
Brådhis skrev:
uhlin skrev:
Brådhis skrev:

Ska du åka i trådskaparens bil...? wink Ska han åka på dom vägar som ligger där du bor?

Bilen är gjord för komfort från fabrik, tex är sportiga bilar ofta både lägre och fastare i fjädringen (och dämpningen). Det kan finnas många skäl att sänka även en vanlig bil. Min förra V70 monterade jag sänkfjädrar (H&R) och dämpare (Koni, gula) på. Den blev roligare att köra och satte bättre tider runt Nürburgring. Dvs två saker som jag uppskattade. Dessutom tycker jag personligen att en alltför mjukt fjädrad/dämpad bil enbart är otrevlig att köra. Så, det som en person tycker är en nackdel kan en annan se som en fördel... Och nej, jag är inte 20 år. Jag är 40+...

Nej, jag ska inte åka i TS bil. Men du missar en viktig detalj i det jag skrev.

Jag skrev att detta var min åsikt och alla gör som dom vill. Och jag är 50+... Så börjar väl bli gubbe. Hahaha....

Forummoderator
18 356 Inlägg
13 augusti 2021
Även jag har ett HR-kit monterat på en Hyundai med +260Hk. Den är stötig och gillar inte ojämna vägar om man inte kör (för) fort. Som vardagsbil är den inte så kul. Men på Autobahn är den kanon.

Men om TS lägger ner bilen på backen förutom att bälgarna tar stryk så blir väl väghållningen minst sagt dålig? Bälgarna dämpar väl till viss del? Har ett litet minne från en straffsänkt V70 som följde efter mig på en slingrig väg för många år sedan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
11 083 Inlägg
13 augusti 2021
uhlin skrev:
Brådhis skrev:
uhlin skrev:

Nej, jag ska inte åka i TS bil. Men du missar en viktig detalj i det jag skrev.

Jag skrev att detta var min åsikt och alla gör som dom vill. Och jag är 50+... Så börjar väl bli gubbe. Hahaha....

Jag såg att du skrev det. Och nu skrev jag vad jag tyckte... wink

* Voff voff *
11 083 Inlägg
13 augusti 2021
Hybrid_ skrev:
Även jag har ett HR-kit monterat på en Hyundai med +260Hk. Den är stötig och gillar inte ojämna vägar om man inte kör (för) fort. Som vardagsbil är den inte så kul. Men på Autobahn är den kanon.

Men om TS lägger ner bilen på backen förutom att bälgarna tar stryk så blir väl väghållningen minst sagt dålig? Bälgarna dämpar väl till viss del? Har ett litet minne från en straffsänkt V70 som följde efter mig på en slingrig väg för många år sedan...

Ja, skillnaden är enorm på att sänka sönder och att sänka bilen. Tyvärr är det många som sänker sönder bilen med usel väghållning och snedslitna däck som resultat (plus att det är skitfult). wink

Vettemannen
13 augusti 2021
Man väljer själv om man vill sänka sin bil men jag kommer aldrig att göra det med mina bilar för jag gillar inte sänkta bilar. Som sagt, vill man sänka sin bil så gör man det.

/Benny

Sök